Googlen algoritmi ja hakutulosten rakenne muuttuvat jatkuvasti, mutta nyt käynnissä oleva muutos on hakukoneen historiassa poikkeuksellinen. Perinteiset siniset linkit jäävät taka-alalle, kun AI-yhteenvedot ja tuotelistaukset valtaavat tilaa hakutuloksissa.
Tulevaisuudessa optimoitu tuotesyöte eli feedi antaa verkkokaupoille etulyöntiaseman. Miten yritysten tulisi reagoida ja varmistaa näkyvyytensä muuttuvassa hakukoneympäristössä?
Tuotesyötteen merkitys hakukonenäkyvyydelle
Tuotesyötteen eli feedin kannalta keskeisin paikka on Googlen Merchant Center, joka on tähän asti ollut pääasiassa maksetun mainonnan alusta.
Googlen korostaessa tuotteita ja toimivaa feediä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi, Merchant Centeristä on tullut tärkeä myös orgaanisen näkyvyyden kannalta. Toimiva tuotesyöte tulee olemaan elinehto verkkokaupoille, sillä sen laatu vaikuttaa suoraan näkyvyyteen hakutuloksissa.
Esimerkiksi laadukkaat tuotetiedot ja houkuttelevat kuvat ovat erittäin tärkeitä. Ne eivät ainoastaan paranna klikkausprosentteja hakutuloksissa, vaan viestivät Googlelle, että kyseinen tuote vastaa käyttäjän hakua. Tämä puolestaan voi auttaa parantamaan sijoituksia.
Ongelmana kuitenkin on, että tähän asti suurten, lukuisia tuotteita sisältävien tuotesyötteiden optimointi ja ylläpito on ollut erittäin työlästä.
Mitä laadukas tuotesyöte sisältää?
On äärimmäisen tärkeää varmistaa, että tuotesyöte sisältää täsmällistä, kattavaa ja kiinnostavaa tietoa jokaisesta tuotteesta.
Syötettä varten tarvitaan strukturoitua dataa, josta hakukone saa kaikki tärkeimmät tiedot tuotteesta. Hyvä tuotesyöte sisältää soveltuvin osin vähintään seuraavat tiedot:
- Tuotteen nimi ja kuvaus
- Tuotekoodi ja hinta
- Alennushinta (jos sovellettavissa)
- Linkki tuotteen sivulle
- Kuvat ja lisäkuvat
- Saatavuustiedot
Pakollisten tietojen lisäksi tuotesyötettä varten on mahdollista lisätä lukuisia valinnaisia ja useimmissa tapauksissa suositeltuja tuotetietoja. Näitä on kaiken kaikkiaan useita kymmeniä, kuten tuotteen kategoria, lisäkuvalinkit sekä tuotevariantit.
Valinnaiset tuotetiedot feedissä ovat usein kilpailuedun tuottava tekijä.
Optimoidun tuotesyötteen edut
Investointien kasvattaminen ja klikkihintojen nostaminen on yksi tapa saada kilpailuetua. Näihin verrattuna tuotesyötteen optimointi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä selvästi järkevämpää ja kustannustehokkaampaa, varsinkin kilpailun koventuessa.
Toisin sanoen, mainostajien on kompensoitava heikkolaatuista tuotesyötettä korkeammilla mainonnan kustannuksilla.
llmaiset tuotelistaukset (Free Listings) ovat merkittävä mahdollisuus verkkokaupoille, sillä ne mahdollistavat tuotteiden näkymisen Googlen hakutuloksissa ilman mainosmaksua. Google ei kuitenkaan voi näyttää tuotteita ilmaisissa listauksissa ilman toimivaa tuotesyötettä sekä Merchant Centerin optimointia.
Tekoäly apuna tuotesyötteiden hallinnassa
Verkkokaupoilla on usein hallittavanaan tuhansia, joskus kymmeniä tuhansia tuotteita. Siksi tekoäly on käytännössä välttämätön apuväline suurten tuotevalikoimien ja feedien hallinnassa sekä optimoinnissa. Tekoäly auttaa skaalaamaan toimintaa, tehostamaan tuotesyötteiden hallintaa ja vapauttamaan aikaa strategiseen työhön.
Työskentelemme s360:lla suurten tuotesyötteiden kanssa ja optimoimme aktiivisesti asiakkaidemme tuotesyötteitä näkyvyyden ja myynnin parantamiseksi shoppingin sekä ilmaisten tuotenostojen kautta.
Kirjoittajana: Tommi Karvinen, Director & Head of SEO, s360
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.
