Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | 9/2024
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot koskevat piilomainontaa, suoramarkkinointia ja sponsorointia.
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot koskevat piilomainontaa, suoramarkkinointia ja sponsorointia.
Alinta hintaa markkinoinnissa on piiloteltu. Kuluttaja-asiamies on valvontatyössä syntyneen ratkaisukäytäntöön perustuen tarkentanut linjaustaan alennus- ja edullisuusilmaisuista markkinoinnissa.
Markkinointiviestinnän itsesääntelyssä vahvistetaan vastuullisuutta, joka koskee nyt etenkin tietosuojaa, lasten ja nuorten suojelemista sekä ympäristöväittämiä.
Toukokuun 22. päivänä 2024 EU-komissio kokoontui ylimääräiseen istuntoon, jossa keskusteltiin EU:n vuonna 2018 luodun disinformaation vastaisen toimintaperiaatteen muuttamisesta pakolliseksi käytännesäännöstöksi osana uutta Digipalvelulakia (DSA).
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot koskevat piilomainontaa Instagramissa sekä markkinointia, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi lainvastaiseen menettelyyn.
Blogi | "Mallisuojan kohteena on se tuotteen ulkomuoto, joka on silmin havaittavissa, sekä sen antama kokonaisvaikutelma. Mallioikeus siis antaa haltijalleen yksinoikeuden estää muita käyttämästä ammattimaisesti kokonaisvaikutelmaltaan samankaltaista mallia."
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot koskevat piilomainontaa Instagramissa.
Blogi | "Kuluttaja-asiamies suosittelee, että julkaisussa käytetään ilmaisua ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö”. Merkinnät on oltava heti julkaisun alussa ja samat edellytykset koskevat kaikkia julkaisuja riippumatta siitä, missä mediassa markkinointi on toteutettu tai millä laitteella kuluttaja selaa sisältöä."
MRKTNG kysyi juridiikan asiantuntija Elina Koivumäeltä, mikä medianvapaussäädöksen myötä tulee muuttumaan.