Graafinen ala hakee uutta tasapainoa

Suuremmat yritykset pystyvät investoimaan tulevaisuuteen ja vastaamaan paremmin asiakkaiden kysyntään, uskoo Graafisen teollisuuden uusi toimitusjohtaja Elias Erämaja.

Viime vuodet ovat olleet graafisella alalla lähes vapaata pudotusta. Tehdyt työtunnit ovat puoliintuneet vuoden 2000 tasosta, samoin henkilöstön määrä. Digitalisaation vähentäessä kysyntää kapasiteettia on vapaana yllin kyllin, joten hinnat laskevat. Elinkeinoelänmän Keskusliiton alkuvuodesta julkaisema suhdannebarometri kuvaa graafisen alan suhdannetilanteen ”totutun heikkona”.

Vappupäivänä Graafisen teollisuuden toimitusjohtajana aloittanut Elias Erämaja myöntää, että tunnelmat alalla ovat alakuloiset, mutta eivät toivottomat.

”Suhdanneodotuksissa mennään edelleen nollan alapuolella, mutta uskon että käänne positiiviseen on kuitenkin jo nähty. Merkkejä uuden tasapainon löytymisestä on ilmassa”, Erämaja sanoo.

Yksi positiivisista merkeistä on toimialalla käynnistynyt konsolidoituminen. Valtaosa graafisen alan yrityksistä on alle viisi henkilöä työllistäviä. Viime vuodet ovat olleet vaikeita etenkin pienille firmoille, joiden mahdollisuudet tehdä uusia investointeja ovat olleet heikot.

Yrityskauppojen myötä alalle on nyt kasvanut isojakin toimijoita.

”Näen tällaisen kehityksen oikean suuntaisena. Painotalojen pitäisi pystyä palvelemaan asiakkaita mahdollisimman monipuolisesti ja modernilla tavalla. Isoilla yrityksillä on mahdollisuus uudistaa prosessejaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.”

Erämaja viittaa esimerkiksi eurooppalaisiin graafisen alan yrityksiin, joiden nettialustoilta voi tilata painotuotteita edullisesti. Tarjontaansa monipuolistamalla painotalot voivat päästä lähemmäs asiakasta, jolloin ne voivat auttaa näitä myös suunnittelemaan markkinointiviestintäänsä.

Perinteisesti toimivien painotalojen haasteena on ollut, että ne ovat tyytyneet vastaamaan kysyntään. Sen hiipuessa on kuitenkin tullut entistä tärkeämmäksi pystyä luomaan kysyntää omille palveluille markkinoinnin keinoin.

”Yritysten pitää panostaa myyntiinsä, enää ei voi vain odottaa tilauksia. Yritykset, jotka osaavat hyödyntää digitaalisia markkinointikanavia, voivat löytää uusia asiakkaita mistä päin maata tahansa.”

Tässä pelissä voivat pärjätä myös pienet painotalot, sillä nousevana trendinä on pienten painotuote-erien – omakustanteisten kirjojen, kutsukorttien jne. – kysynnän lisääntyminen. Pienelläkin rahalla voi saada laadukkaita painotuotteita.

”Tällaisia pieniä signaaleja on tullut myös nuorilta kuluttajilta, jotka ovat eläneet digimaailmassa lähes koko elämänsä. Kun tällainen henkilö saa fyysisen painotuotteen, se on siistiä, retroa ja erottuvaa. Toivoisin, että tätä osattaisiin hyödyntää mainonnassa nykyistä enemmän”, Erämaja sanoo.

 

Elias Erämetsä, Graafinen teollisuus

 

 

Teksti: Jarno Forssell

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.