Blogi | Local Inventory Ads tuo kaivatun lisän hakukonemainontaan Suomessa

Hakiessaan tiettyä tuotetta tai tuotetyyppiä, suomalaiset ovat saattaneet huomata huhtikuusta 2024 lähtien Google Shopping -tuotemainoksissa “Nouto tänään”, “Kaupassa” tai ”Nouda X kilometrin päässä” -ilmoituksen.

Nämä paikalliset tuotemainokset (Local Inventory Ads) tulivat ensimmäisenä saataville Yhdysvalloissa vuonna 2013 ja suurimmille Euroopan sekä Aasian markkinoille vuonna 2014. Kyseinen mainostyyppi on ollut saatavilla muissa pohjoismaissa vuodesta 2016 lähtien.

s360:n verkkokauppa-asiakasportfolion perusteella 70% tai enemmän verkkokauppojen myynnistä tulee Google Shoppingin kautta. Verrattuna ainoastaan verkossa toimiviin kilpailijoihin, paikalliset tuotemainokset ovat merkittävä kilpailuetu mainostajille, joilla on sekä verkkokauppa että kivijalkamyymälöitä.

Nykyään sekä perinteiset verkkokaupat että globaalit hintaveturit, kuten Shein ja Temu, kilpailevat kuluttajien huomiosta. Paikalliset tuotemainokset auttavat myös fyysisten toimipisteiden kautta myyviä verkkokauppoja erottumaan ja voittamaan markkinaosuutta puhtaasti digitaalisilta toimijoilta.

Omnichannel on mainostajien etu

Paikalliset tuotemainokset mahdollistavat digitaalisten kanavien yhdistämisen saumattomasti offline-myyntiin. Tätä voidaan kutsua myös omnichannel-myynniksi.

Vaikka verkkokauppa on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä ja päätöksentekoa pysyvästi, he haluavat edelleen tehdä ostoksia fyysisesti. Googlen tekemän tutkimuksen mukaan valtaosa kuluttajista haluaa tarvittaessa ostaa verkon lisäksi myös myymälästä.

Tämän lisäksi sekä Local Inventory- että Shopping-mainoksia hyödyntävät myyjät saavat 21 % enemmän myymälävierailuja ja 9 % verkkokonversioita tuotteille, jotka ovat saatavilla myymälässä.

Miltä Local Inventory Ads näyttää käyttäjille?

Kuvitellaan, että käyttäjä X haluaa ostaa uuden varsipölynimurin. Kyseinen imuri maksaa mainostajalla A 250 € ja mainostajalla B 220 €. Mainostaja A:lla on käyttäjän haluama pölynimuri noudettavissa neljän kilometrin päässä myymälässä.

Mainostajalla B tuote on puolestaan tarjolla vain verkkokaupassa 5-7 päivän toimitusajalla. Mainostajan B tilauksen hintaan lisätään vielä toimituskulut, minkä  lisäksi käyttäjä joutuu luultavasti joka tapauksessa poistumaan kotoaan tilauksen noutamiseksi.

Kummalta mainostajalta itse ostaisit?

Tässä esimerkissä ei ole kyse vain hintakilpailusta, sillä nyt ostopäätökseen vaikuttavat myös tuotteen saatavuus sekä ostamisen helppous ja nopeus. Monet kuluttajista ovat valmiita maksamaan hieman enemmän, jos he voivat noutaa haluamansa tuotteen nopeasti lähimmästä myymälästä.

Ota Local Inventory Ads käyttöön jo tänään

Mitä paikallisten tuotemainosten käyttöönotto sitten vaatii mainostajilta? Hyvä uutinen on, että paikallisista tuotemainoksista ei koidu lainkaan lisäkustannuksia – käytännössä se on vain yksi tapa edistää myyntiä myymälässä ja mainostaa verkkokauppasi tuotevalikoimaa samanaikaisesti.

Ottaaksesi paikalliset tuotemainokset käyttöön, sinun tarvitsee tuoda myymälän tuotedata Google Merchant Centeriin. Tämän lisäksi käyttöönotto vaatii muutamia teknisiä toimenpiteitä, kuten myymäläkohtaisia Google Business -profiileita, yrityksen logon sekä “About Us” -sivun verkkosivuilla.

Kirjoittajana: Iiro Turkki, Head of Paid Search, s360

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − 5 =