Audio & Radio kategorian shortlistatuomariksi on valittu Laura Tohtua, Creative Director, N2 Creative. Uudistetussa Social & Creator -kategoriassa shorttituomaroi Enoma Edevbaro, Head of Social Media & Influencer Marketing, SEK.
Maailman arvostetuin luovan alan tapahtuma Cannes Lions International Festival of Creativity kokoaa yhteen markkinoinnin ja luovuuden alan huiput ympäri maailmaa. Vuodesta 1954 järjestetty globaali kilpailu järjestetään joka vuosi kesäkuussa Cannesissa, Ranskassa.
Shorttituomarit ovat Cannes Lionsin palkintoprosessin ensimmäisen vaiheen asiantuntijoita, jotka arvioivat ja valitsevat kilpailutöiden shortlistat kilpailun kategorioihin. Shortille valitut työt etenevät kilpailemaan palkinnoista eli leijonista, joita toivottavasti myös tänä vuonna saadaan runsaasti Suomeen ja suomalaisille.
”Shortlist-tuomarina pääsen sukeltamaan valtavaan määrään kansainvälisiä töitä ja arvioimaan niitä kategoriakohtaisesti. Shortlistin muodostaminen on ratkaiseva vaihe matkalla voittajatöihin. Sen avulla varmistamme, että kunnianhimoisimmat, oivaltavimmat ja aidosti vaikuttavat kampanjat pääsevät kirkkaimpaan valokeilaan”, Enoma Edevbaro kertoo.
Kilpailutöiden arviointi tapahtuu tiukkojen kriteerien perusteella, jotka vaihtelevat kategorioittain, mutta painottavat luovuutta, toteutuksen laatua, strategista oivaltavuutta ja vaikutusta.
Tuomarointi on näköalapaikka
Shortlistatuomareiksi valitaan luovan markkinoinnin ja viestinnän alan johtavia asiantuntijoita, jotka edustavat monipuolisesti eri markkinoita, kulttuureja ja ammatillisia taustoja.
Tuomarointi itsessään on näköalapaikka, jossa eteen tuodaan arvioitavaksi menestyneitä töitä ympäri maailmaa.
”Audio & Radio -sarjan tuomarina pääsen kuulemaan töitä, joihin olisi muuten lähes mahdoton törmätä. On mieletöntä päästä oppimaan uusia tapoja tehdä luovaa tarinankerrontaa ja etenkin radiomainonnassa, yli satavuotiaassa mediassa”, Laura Tohtua sanoo.
Enova Edevbaro komppaa, että pelkkä tuomarointiprosessi on mieletön oppimisen ja inspiraation lähde.
”Odotan näkeväni aidosti kanavanatiivisti rakennettuja social first -caseja, jotka yhdistävät luovuuden, kulttuurilukutaidon ja brändin merkityksellisyyden. Töitä, joissa ei olla vain käytetty somea, vaan on mietitty, miten brändit elävät somessa, puhuttelevat yleisöä, rakentavat suhdetta ja jättävät jäljen”, Edevbaro lisää.
Uudistunut somekategoria
Social & Creator -kategoria tunnettiin aiemmin nimellä Social & Influencer.
”On aivan erityisen inspiroivaa päästä mukaan juuri nyt, kun kenttä muovautuu”, Edevbaro sanoo.
Trendien osalta hän odottaa alakulttuurien nousua ja somemaaliman sekoittumista fyysiseen todellisuuteen.
”Niche-yhteisöt ja creatorit, pienemmät mutta sitoutuneemmat yleisöt, ovat todellinen aarreaitta brändeille. Yhteistyöt näiden tekijöiden kanssa avaavat ovia täysin uusiin yleisöihin ja vaativat brändeiltä kekseliäisyyttä sekä aitoa ymmärrystä kulttuurista ja kanavasta.”
Social x IRL –somehype ei jää vain ruuduille, vaan se siirtyy yhä useammin fyysisiin kokemuksiin.
”On kiehtovaa nähdä, miten brändit rakentavat saumattomia kokonaisuuksia, joissa sosiaalinen media ja oikea maailma tukevat toisiaan ja vahvistavat vaikutusta. Tämä kategoria tulee olemaan kaikkea muuta kuin tylsä. Edessä on varmasti huikea kisa!”
Millainen kokemus Cannes Lionsissa on tulossa?
Tuomarit saavat tuhansien eurojen arvoiset festaripassit kiitokseksi tuomaroinnista, joilla pääsee seuraamaan Cannes Lionsin korkeatasoista ja laajaa tapahtumatarjontaa.
”Toivoisinkin, että voisin monistaa itseni, jotta ehtisin joka paikkaan”, Tohtua sanoo.
Edellisen kerran hän oli Cannesissa vuonna 2017.
”Silloin junnumpana ihmettelin ja ihailin sitä menoa silmät pyöreinä. Tällä kertaa aion imeä kaikki opit maailman parhaimmilta ja tuoda ne mukanani muille jaettavaksi. Ja tällä kertaa aion myös muistaa nukkua hieman enemmän”, hän naurahtaa.
Viime vuonna Cannes Lionsista tuotiin Suomeen neljä leijonaa, jotka jaettiin elokuussa Marketing Finlandin järjestämässä Cannes Wrap-up tapahtumassa. Näiden lisäksi luovia suomalaisia on ollut mukana maailmalla palkituissa töissä freelancereina.
Marketing Finland on Suomen edustaja Cannes Lions ja Young Lions Finland -kilpailuissa.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.