Cannes Lions upea loppusaldo – ennätykselliset kolmetoista Suomi-leijonaa

Suomen leijonasaaliin lopullinen määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Viimeiseksi laumaan löytäneet leijonat ovat filmipalkintoja.

Supercellin uutuuspeli Squad Bustersin Squad Up -lanseeraus (Uncommon Creative Studio, London) palkittiin pronssisella leijonalla Film-kategoriassa ”Use of humour”.

Pronssileijonan Film Craft -kategoriasta voitti Nalle Sjöbladin ohjaama ”With Love, Italy” (Ogilvy, New York / Nestle).

Uutuuspeli Squad Busters

Supercell voitti myös Grand Prixin! Toimistona David / New York.

Supercellin leijona- ja shorttisaaliin perässä on ollut tänä vuonna jopa vaikea pysyä. Syy löytyy toimistojen erilaisista tavoista tehdä entryjä.

”Meidän kampanjoita ovat ilmoittaneet eri toimistot Ruotsista, UK:sta ja USA:sta, eikä aina Supercellin, vaan pelin nimellä”, Janne Waltonen kertoo. Hän on yksi Supercellissä markkinoinnista vastaavista.

”Peleissä entryissä ovat olleet Clash of Clans, Clash Royale ja Squad Busters tänä vuonna”, hän vahvistaa.

Suomalainen pelitalo vei Cannes Lionsista tänä vuonna kaiken kaikkiaan kahdeksan leijonaa. Shorttien lopulliseksi määräksi tuli viisitoista.

Suomalaisohjaajan gangsterikomedia

Sanpellegrino-juomabrändin Yhdysvaltojen markkinoille suunnattu markkinointikampanja toteutettiin yhdeksänosaisena sosiaalisen median sarjana, joka julkaistiin YouTubessa ja Instagramissa.

Sarjan on ohjannut hienon kansainvälisen uran luonut Nalle Sjöblad, joka on erikoistunut komediaan.

Uuden maustetun CIAO!-tuotesarjan lanseerauksessa brändi pyrki olemaan helposti lähestyttävä ja ilmaisullinen, pitäen samalla kiinni italialaisesta perinnöistään.

Jokaisessa jaksossa seurattiin, kun Michael Imperioli ja Steve Schirripa yrittivät jakaa CIAO!:ta, mutta heidän gangsterimainensa esti sen koomisesti.

Viimeinen video kehotti italialais-amerikkalaisia auttamaan heitä tehtävässä, muuttaen kampanjan yhteisölliseksi projektiksi.

Kaikki sisältö editoitiin natiivisti alustoille sopivaksi ja suunniteltiin tuntumaan jaettavalta viihteeltä, ei perinteiseltä mainonnalta.

Lopuksi jaksot koottiin lyhytelokuvaksi nimeltä The Nice Guys, joka laajensi kampanjan elinkaarta ja yleisöä.

Tarinavetoinen, yhteisöllinen kampanja varmisti CIAO!:n lanseerauksen aitona ja kulttuurisesti kiinnostavana brändinä.

Cannes Lions: Suomen leijonat 2025

Tässä on suomalaisten brändien tai tekijöiden mukaan jaoteltu vuoden 2025 Cannes Lions Festival of Creativity -leijonasaalis.

Supercell, DAVID New York: Haaland Payback Time
Grand Prix
2 x Gold
2 x Silver
2 x Bronze

Supercell, Uncommon Creative Studio: Squad Up
Bronze

Haaga-Helia, Bob The Robot, ToinenPHD: TikTok University
Bronze

Nordea, Nord DDB Helsinki / Nord DDB Stockholm / Nord DDB Copenhagen: The Parental Leave Mortage
Gold
Silver
Bronze

Nalle Sjöbladin ohjaus (Nestle, Ogilvy New York): With Love, Italy
Bronze

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 × four =