”Valtavan intensiivinen, inspiroiva, opettavainen ja ennen kaikkea aikaavievä kokemus”, Anu Igoni luonnehtii vuoden 2025 Cannes Lions -tuomarointiansa Outdoor-kategoriassa.
”Ilmeisesti tämä on isoimpia kategorioita, sillä entryjen määrä oli luokkaa kolmetuhatta”, Igoni sanoo.
Hän kertoo tuomaroinnin alkaneen toukokuun alussa. Ohjeeksi annettiin, että töiden katseluun kannattaa käyttää aikaa tunnin verran päivässä, jotta koko urakan ylipäänsä pystyy käymään läpi. Työt tulivat viidenkymmenen erissä.
”Sanotaan, että tunti päivässä ei ollut ainakaan alakanttiin”, Igoni hymähtää.
Tällainen oli 2025 Outdoor-tuomaristo
Tuomaristo muodostui kymmenestä voittajat paikanpäällä valitsevasta tuomarista sekä kahdestakymmenestäviidestä shortlistatuomarista.
”Toukokuun jälkeen, ennen kuin tulin Cannesiin, meillä oli vielä toinen kierros, jossa esishortlistaa käytiin vielä kymmenen tuomarin voimin viikon verran läpi.”
Viime viikon torstaina alkoi varsinainen tuomarointi Cannesissa, jossa kaikki kolme tuomarointipäivää venyivät reilusti kellon ympäri.
”Eli en ole päässyt paljoakaan näuttimaan auringosta, kun olen ollut ilmastoidussa bunkkerissa, joka on myös vienyt ääneni.”
Aiempi kerta parikymmentä vuotta sitten
Edellisen kerran Anu Igoni tuomaroi Cannes Lionsissa 2005 yhdistetyssä printti- ja outdoor-kategoriassa.
”Se oli tietysti erilainen kokemus. Paikan päällä oli valtava määrä tuomareita, jotain kolmekymmentäviisi”, hän muistelee.
”Tietysti tuomariston diversiteetti on vuosien aikana kasvanut aika paljon. Maita on nykyään edustettuna ihan eri tavoin ja naisten määrä tällä alalla on lisääntynyt. He ovat päässeet isojen poikien leikkilaatikkoon mukaan.”
Brändien paluu
Tämän vuoden mantra Cannes Lionsissa on Brands are back.
”Nyt etsitään hyvin vahvasti kaupallisia töitä, halutaan palkita isoja brändejä ja osoittaa luovuuden vaikuttavan bisnestyökaluna.”
Ilmiössä on aistittavissa viittauksia siihen, että Cannes Lionsin organisaatioon kuulu nykyään myös mainonnan tuloksellisuutta mittaavan Effie Awardsin kaupalliset toiminnot.
Maksavien asiakkaiden oikeat työt
Anu Igoni täsmentää, että kansainvälisten brändien ohella myös paikalliset brändit pärjäävät, mutta kilpailussa haetaan maksavien asiakkaiden oikeita töitä.
”Tietynlainen sustis-sekoilu saattaa olla tältä erää ohi”, Igoni täräyttää.
Hän kertoo, että tänä vuonna on varottu kuin ruttoa palkitsemasta töitä, jotka on tehty vain Cannesiin Cannesin takia.
Tehokas viihde iskee
Töissä arvostetaan kepeyttä ja huumoria, joista on ollut puhetta Cannesissa jo ainakin viimeiset pari vuotta.
”En tiedä, onko huumori oikea sana, mutta viihdyttävä”, Igoni pohtii.
Kaava töiden arviointiin on tämä.
”Katsotaan ideaa, katsotaan craftia, mutta myös impactia aika tarkkkaan”, Igoni sanoo. Idean tulee olla myös toteutukseltaan vaikuttava.
100 prosenttia omistautumista
Lopuksi Cannes Lions 2025 -tuomari Anu Igoni lähettää terveiset suomalaisille.
”Jos täällä haluaa pärjätä, niinkuin kaikki haluaa, se vaatii paljon suurempaa intohimoa ja keskittymistä tähän meidän alaan ja työhön, mitä tällä hetkellä tehdään.”
”Mitä kollegatuomareiden kanssa ollaan puhuttu, niin on aika paljon ihmisiä, jotka eivät oikeasti muuta teekään kuin työtä. Me suomalaiset olemme työhön rennosti suhtautuva kansa. Voi olla, että täytyisi painaa työtä ihan sata lasissa, jos Cannesissa haluaa pärjätä.”
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.