Kaksi suomalaista markkinoinnin ja luovan alan huippuammattilaista, Enoma Edevbaro (SEK) ja Eveliina Rantahalvari (Musti Group), on valittu tuomaroimaan vuoden 2026 Dubai Lynx -kilpailuun. Valinnat vahvistavat suomalaisten asiantuntijoiden näkyvyyttä yhdessä alan merkittävimmistä kilpailuista Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueella.
Dubai Lynx on MENA-alueen johtava luovan alan kilpailu, ja sen tuomaristo kokoontuu ensi vuonna arvioimaan Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan innovatiivisinta ja vaikuttavinta markkinointiviestintää. Sekä Edevbaro että Rantahalvari lähestyvät tuomarointia innostuneina, odottaen sen tuovan inspiraatiota ja mahdollisuuden oppia uutta.
Enoma Edevbaro hakee Dubai Lynxistä luovuuden seuraavaa tasoa
SEK:n Head of Social, Enoma Edevbaro, on tullut viime vuosina tutuksi kansainvälisten mainosalan kilpailujen tuomaristoista. Kokemusta on kertynyt muun muassa Eurobestistä ja Cannes Lionsista, mutta tänä vuonna hänet vie Dubaihin jotakin uutta: kiinnostus Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan kulttuurisesti monimuotoiseen luovaan kenttään.
“Toivon näkeväni jotain uutta ja outoa”
Kun Edevbaro kuvailee odotuksiaan Dubai Lynxistä, hänen puheessaan korostuu aito uteliaisuus ja halu oppia alueen erityispiirteistä.
– Olen ollut tuomarina monissa kilpailuissa, mm. Eurobestissä Lontoossa ja nyt viimeksi Cannes Lionsissa. Erittäin mielenkiintoista onkin nyt päästä tuomaroimaan Lähi-itään ja Pohjois Afrikkaan keskittynyttä kilpailua ja töitä, jotka kumpuavat eritoten sieltä.
Häntä kiinnostaa erityisesti nähdä, erottuvatko alueen työt omilla teemoillaan ja ratkaisumalleillaan.
– Hienoa nähdä, mitkä teemat töissä korostuvat ja kuinka niitä on lähdetty ratkomaan luovuudella, nouseeko joitain selkeästi eri teemoja kuin mitä olemme nähneet muissa kilpailuissa.
Edevbaron mukaan kansainvälisten kilpailujen vahvuus on niiden kyvyssä uudistua jatkuvasti ja tuoda alalle tuoreita näkökulmia: “uutta ajattelua, uusia ratkaisuja ja lähestymisiä”. Enoma näkee myös monimuotoisuuden olevan olennainen osa luovaa prosessia ja korostaa, että Dubai Lynx tarjoaa puitteet sen toteutumiselle, mikä hänen mukaansa on yksi luovan työn todellisista avaintekijöistä.
Kaksi kategoriaa: Digital Craft ja Social & Creator
Dubai Lynxissä Edevbaro toimii tuomarina Digital Craft ja Social & Creator -kategorioissa. Digital Craft -kategoria on Edevbarolle selkeä teknisen ja esteettisen taidonnäytön näyttämö, kun taas Social & Creator -kategoria puolestaan elää yhdellä markkinoinnin kiireisimmin muuttuvista alueista.
– Digital Craft -kategoriassa keskitytään siihen kuinka töissä on mietitty muotoa ja toiminnallisuutta digitaalisessa kontekstissa, poikkeuksellisilla tavoilla. Keskiössä on virheeton suunnittelu ja toteutukset, jotka ovat pystyneen luomaan saumattoman käyttäjäkokemuksen kaikkiin digitaalisiin ympäristöihin. Social & Creator -kategoriassa pääpainopiste on taas oivaltavissa ja kekseliäissä sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin toteutuksissa.
Edevbaro odottaa kilpailutöiltä ennen kaikkea rohkeutta ja yllättäviä oivalluksia, ratkaisuja, jotka hämmentävät hetkeksi mutta palkitsevat nerokkuudellaan. Enoma toivoo näkevänsä projekteja, joissa uskalletaan tehdä yhteistyötä pienempien sisällöntuottajien ja niche-yhteisöjen kanssa aidosti, ei päälleliimaten. Lisäksi hän painottaa kokemuksellisuutta.
– Toivon, että töissä ollaan mietitty kokemuksellisuutta 360-asteen linssin läpi: from social to IRL ja toisin päin.
Tuomarointi avaa ovet ja sytyttää luovuuden liekin
Edevbaro kuvaa tulevaa tuomarointia innostavana mahdollisuutena saada uusia näkökulmia ja kokea oivalluksia, jotka herättävät “olisinpa itse keksinyt tuon” -tunteen ja ruokkivat omaa luovaa nälkää. Hän odottaa kohtaamisia alan ammattilaisten kanssa eri puolilta maailmaa ja keskusteluja, jotka laajentavat ajattelua ja osaamista, asioita, jotka hänen mukaansa ovat tuomarointikokemusten parasta antia. Samalla hän korostaa, että suomalaisten läsnäolon tärkeyttä kansainvälisissä tuomaristoissa.
– On erittäin tärkeää, että me täältä pienestä Suomesta saamme jalansijaa kansainvälisissä paikoissa niin kilpailutöiden kuin tuomaripaikkojen kautta, jotta kasvatamme tunnettuuttamme ja sitä kautta uskottavuuttamme kovina tekijöinä.
Inspiraatiota ja oppia kansainväliseltä areenalta
Musti Groupin Head of Marketing, Nordic & Baltic markets, Eveliina Rantahalvari liittyy tuomaristoon Direct & Outdoor -kategorioissa. Rantahalvarin mukaan kokemus on yhtä aikaa ammattillisesti kasvattava ja henkilökohtaisesti kutkuttava.
– On hauskaa sekä jännittävää lähteä tuomaroimaan ja odotan, että tuun saamaan inspiraatiota ja oppimaan taas uutta kansainvälisistä töistä. Toivottavasti jotain sellaista, mitä voisin tuoda meidän tekemiseen Mustille.
Suomalainen luova ala astuu esiin ja tekee sen omalla äänellään
Kansainväliset tuomaripaikat eivät ole vain henkilökohtaisia meriittejä, vaan myös osoituksia siitä, että suomalainen luova osaaminen kiinnostaa ja ansaitsee paikkansa globaalissa pöydässä.
Edevbaro tiivistää toiveen, joka tuntuu koskevan koko alaa:
– Monet usein ihmettelevät, että paikalla on joku Suomesta ja toivon, että jossain kohtaa se ei enää ole niin iso yllätys. Siihen suuntaan olemme jo hienosti menossa!
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.
