KKV tarkensi vaikuttajamarkkinoinnin ohjeita – epäselviä kohtia selkeytetty

Kuluttaja-asiamies on päivittänyt vaikuttajamarkkinoinnin linjausta ja selkeyttänyt useita siihen liittyviä epäselviä kohtia. Varsinaiset suositukset mainosmerkinnöistä pysyvät ennallaan tarkennuksien keskittyessä epäselvyyksien poistamiseen ja lain edellyttämän tunnistettavuuden toteutumiseen käytännössä.

Selkeytystä vaikuttajien ja yritysten kysymyksiin

Tarkennukset on tehty erityisesti vaikuttajilta ja markkinoijilta tulleen palautteen perusteella. Lain mukaan kaiken mainonnan tulee olla tunnistettavaa, ja nyt julkaistut muutokset pyrkivät antamaan entistä yksiselitteisemmät ohjeet eri tilanteisiin.

Usein kysytyt kysymykset on integroitu kunkin luvun yhteyteen, ja linjauksen loppuun on koottu vastauksia koko linjausta koskeviin yleisiin kysymyksiin. Erillinen FAQ-sivu on poistettu.

Selkeämmät alustakohtaiset ohjeet

Useiden alustojen ohjeistusta on täsmennetty. YouTuben osalta linjaus kertoo nyt aiempaa tarkemmin, milloin mainosmerkinnän tulee näkyä koko videon ajan ja milloin riittää, että merkintä on vain markkinointiosuuden kohdalla.

  • Koko videon merkintä: suositellaan, jos koko video käsittelee markkinoitavaa tuotetta, palvelua tai yritystä.

  • Osittainen merkintä: riittää, jos vain osa sisällöstä on kaupallista yhteistyötä.

Tarkennuksia on tehty myös Twitchin, blogien ja podcastien merkintäkäytäntöihin.

Realistisemmat esimerkkikuvat

Ohjeistuksen esimerkkikuvia on päivitetty vastaamaan paremmin todellisia toteutuksia. Aiemmin joissakin malleissa mainosmerkintä oli ylikorostettu, mikä saattoi antaa väärän kuvan vaaditusta koosta. Oleellista on, että merkintä on kuluttajan kannalta selkeä.

Milloin markkinoinnista pitää kertoa ääneen?

Linjaukseen on lisätty tarkennuksia siitä, milloin mainonnasta kertominen ääneen on tarpeen saavutettavuuden varmistamiseksi. Ääneen kertomista suositellaan tilanteisiin, joissa tekstimuotoinen merkintä ei ole saavutettava. Useimmissa kanavissa tekstimerkintä riittää.

Päivitetyn linjaus: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa – KKV

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

four + seventeen =