Kuka nostaisi kissan hännän, kysyi SEK jo 1930-luvulla – Suomen vanhin edelleen toimiva mainostoimisto täyttää 90 vuotta

SEK 90-v juhla

Alkujaan ateljeetyyppisenä organisaationa toiminut SEK kehittyi sotien jälkeen varsinaiseksi moderniksi mainostoimistoksi ja nousi erityisesti 1950-luvulla maan johtavaksi toimistoksi. Tuolloin vahvistui luovan työn ja ihmisten merkitys.

Suomalaisen mainostoimistotoiminnan juuret ulottuvat 1800-luvun loppupuolelle ja 1900-luvun alkuun, jolloin maahan syntyi ensimmäisiä ilmoitustoimistoja. Tuolloin työ oli vielä hyvin teknistä ja myyntiorientoitunutta, ei luovaa suunnittelua.

Varsinainen luovan mainostoimistotyön aikakausi alkoi 1930-luvulla.

Silloin perustettiin SEK, jota voidaan pitää yhtenä ensimmäisistä moderneista mainostoimistoista Suomessa. SEK toi maahan kansainvälisiä toimintatapoja ja yhdisti ensimmäisten joukossa luovan suunnittelun ja strategisen markkinoinnin.

Strategisen markkinoinnin merkitys asiakkaiden kasvun tekijänä

Kuten tänä vuonna 90 vuotta täyttävässä SEKissä työskennellyt Soile Karjalainen on todennut, juuri silloin vahvistui SEK:n ainutlaatuinen yrityskulttuuri. Yrityksessä oivallettiin varhain strategisen markkinoinnin merkitys asiakkaiden kasvun tekijänä.

Eräässä Helsingin Sanomissa julkaistussa mainoksessaan SEK kysyi: ”Kuka nostaisi kissan hännän, jos ei kissa itse”.

Tämä kysymys on edelleen relevantti ja sen ymmärtäminen on kantanut SEK:iä kannattavasti läpi useiden suhdanteiden.

Soile Karjalainen muistuttaa, että SEKissä oli elämää ja luovuutta jo aikana, jolloin muualla mainonta oli vielä teknistä tekemistä: lämpöä, rohkeutta ja paljon persoonallisuutta.

Hän muistelee, kuinka piirtämön poikien nykymittakaavassakin hurjilta kuulostaneet syntymäpäiväjuhlat tekivät vaikutuksen suureen kansainväliseen asiakkaaseen, joka halusi juuri siksi kumppanikseen toimiston, jossa oli elämää ja rohkeutta.

Rohkeutta, erottuvuutta ja elämää sukupolvesta toiseen

Trendi on säilynyt.

Asiakkaat haluavat edelleen rohkeutta, erottuvuutta ja elämää. Mainostoimistojen tärkein pääoma on luovuus, joka kumpuaa ihmisistä myös tekoälyn aikakaudella.

SEK on olemassaolonsa aikana uskaltanut antaa vastuuta ja rakentanut tekemisen meiningin, joka on vetänyt puoleensa kaltaisiaan ihmisiä – heitä, jotka haluavat kantaa vastuuta, menestyä ja tehdä jotakin merkityksellistä.

SEK:n 90-vuotisjuhlassa nähtiin yli 300 nykyistä ja entistä sekiläistä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, jotka kaikki ovat osa yrityksen kulttuuria.

SEK on ollut ponnahduslauta tai kuten omistajasukuun kuuluva Tomi Salomaa sanoi, markkinoinnin ammattikorkeakoulu monille alalla meritoituneille henkilöille. Salomaa muistuttaa, että osaamisen kasvuun kuuluu kiinteänä osana myös kulttuuri, johon kasvetaan sisään.

Rohkeus erottautua, kyky ajatella asiakkaan liiketoiminnan kautta ja uskallus haastaa.

“Kulttuuri luo juuret toimistoon ja ajan kuluessa juuret kasvavat, jolloin niihin on entistä helpompi kiinnittyä”, Salomaa totesi juhlapuheessaan. 

Pitkä historia, vahva tulevaisuus

Jaakko Rantala on toiminut SEK:n toimitusjohtajana vuodesta 2017. Hänen johdollaan organisaatio on jatkanut arvolähtöistä kehitystä, yhdistäen historian kokemuksen, nykyajan osaamisen ja tulevaisuuden vision.

Nykyisin yrityksen virallinen nimi on SEK | Part of Grey, koska toimisto kuuluu kansainväliseen WPP-konserniin ja Grey-verkostoon.

SEK kuuluu Suomen suurimpaan markkinointiviestintäkonserniin, Salomaa-yhtiöihin, jonka organisaatiossa se muodosti aiemmin oman SEK-yhtiöt-alakonsernin yhdessä asiakkuustoimisto SEK Loyalin, viestintätoimisto SEK Publicin ja digitaalisten aineistojen tuotantoyksikön SEK Pointin kanssa.

SEK on 90 vuoden ajan ollut rakentamassa suomalaista mainonnan ja markkinoinnin kulttuuria sekä edistänyt markkinointimyönteistä ajattelua yrityksissä. Näin pitkä historia on ainutlaatuinen myös kansainvälisessä mittakaavassa.

 

Marketing Finland ja MRKTNG Media onnittelevat lämpimästi 90-vuotiasta SEK:iä!

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen + two =