Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | 10/2025


OnePlus Finland Oy, Vitunleija Oy / Vaikuttaja Bakari Diarra (Instagram-käyttäjänimi: babyfacebax) | Piilomainonta, Instagram, MEN 51/2025

Vaikuttaja Bakari Diarra julkaisi OnePlus Finland Oy:n mainoksen Instagram-tilillään ilman asianmukaista mainostunnistetta. Lausunnonpyytäjän mukaan kyseessä oli piilomainonta.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainosta ollut vaivatta tunnistettavissa mainokseksi. Mainostunnisteen puuttuminen rikkoi ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artikloja, jotka edellyttävät selkeää tunnistettavuutta.

Neuvosto totesi, että kyseessä oli kuluttajansuojaa koskeva piilomainonnan kielto, eikä korjaus julkaisun jälkeen poistanut alkuperäistä sääntörikkomusta. Markkinoijalle ja vaikuttajalle annettiin huomautus.

Lue lisää


Furmus Oy, Vaikuttaja Pauliina Räisänen (Instagram-käyttäjänimi: pauliinaraisanen) | Piilomainonta, Instagram, MEN 52/2025

Vaikuttaja Pauliina Räisänen julkaisi Furmus Oy:n tuotteita esittelevän mainoksen Instagram-tilillään ilman mainostunnistetta. Julkaisussa jaettiin myös alennuskoodi. Lausunnonpyytäjän mukaan kyseessä oli piilomainonta.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että vaikuttaja oli saanut rahanarvoisen edun näkyvyyttä vastaan ja että julkaisu oli selvästi markkinointia. Julkaisun kaupallinen luonne ei kuitenkaan käynyt selkeästi ilmi, mikä rikkoi ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artikloja.

Neuvosto totesi, että julkaisu oli piilomainontaa ja että markkinoijalle kuuluu vastuu mainonnan tunnistettavuudesta. Markkinoijalle ja vaikuttajalle annettiin huomautus.

Lue lisää


A-T Lastenturva ja Cybex, Vaikuttaja Liisa Ahtinen (Instagram-käyttäjänimi: liisaahtinen) | Piilomainonta, Instagram, MEN 53/2025

Vaikuttaja Liisa Ahtinen julkaisi A-T Lastenturvan ja Cybexin tuotteita esittelevän mainoksen Instagram-tilillään. Mainostunniste ”Mainos/vaunut saatu” oli vasta pitkän kuvatekstin lopussa. Lausunnonpyytäjän mukaan julkaisu oli piilomainontaa.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että saatu tuote on rahanarvoinen etu ja julkaisu on siksi markkinointia. Mainoksen tunnistettavuus ei ollut riittävä, koska mainostunniste oli vaikeasti havaittavassa paikassa. Tämä rikkoi ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artikloja.

Neuvosto katsoi, että kyseessä oli piilomainonta, ja antoi markkinoijalle ja vaikuttajalle huomautuksen.

Lue lisää


Ecosh Oy, Karita Media Oy / Vaikuttaja Karita Tykkä (Instagram-käyttäjänimi: karitatykka) | Piilomainonta, Instagram, MEN 54/2025

Vaikuttaja Karita Tykkä julkaisi Ecosh Oy:n tuotteita koskevia mainoksia Instagramin tarina-osiossa ilman mainostunnistetta. Hän suositteli tuotteita ja tarjosi alennuskoodin. Vaikuttaja on mukana yrityksen affiliate-ohjelmassa ja saa myyntiprovisiota.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että kyseessä oli markkinointi, koska kyse oli myynninedistämisestä. Julkaisut eivät olleet vaivatta tunnistettavissa mainoksiksi, mikä rikkoo ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artikloja.

Neuvosto antoi sekä markkinoijalle että vaikuttajalle huomautuksen piilomainonnasta.

Lue lisää


Vilma Josefiina Oy (Nellafiina-tuotemerkki) | Oman yrityksen mainostaminen Instagramissa, MEN 55/2025

Yrittäjä julkaisi Instagram-tilillään ”vilmajosefiina” oman yrityksensä (Nellafiina-tuotemerkki) alushousumalliston mainoksen ilman mainostunnistetta. Tilillä on sekä kaupallista että henkilökohtaista sisältöä, jolloin kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa mainosta muusta sisällöstä.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että julkaisu ei ollut vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi, joten kyse oli piilomainonnasta. Tämä rikkoo ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artikloja.

Neuvosto antoi markkinoijalle huomautuksen.

Lue lisää


MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 400 euroa (2025). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittinen tai uskonnollinen mainonta
  • tuotesijoittelu
  • työpaikkailmoitus

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen − 10 =