Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | 11/2025


Vilma Josefiina Oy (Nellafiina-tuotemerkki), MEN 60/2025

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan yrittäjän julkaisu oli piilomainontaa.

Lausuntopyynnön kohteena olevassa lyhytkestoisessa Instagram-alustan tarina-osion julkaisussa oli teksti: ”Mikä söpö paketti Meitsin työpäivä loppuu tänään vasta 21:00”. Julkaisussa ei ollut tuotetietoja, alekoodia eikä linkkiä brändin sivustolle. Siinä ei myöskään esitelty tuotteita mainosmaisesti, vaan videon pääasiallinen viesti oli, että yrittäjän työpäivä oli ollut pitkä.

Julkaisua kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei se ollut mainos. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


Nea Martikainen (Nea Anniina Photography) ja Linda Törmä (Instagram-käyttäjänimi: Kosmetiikkatar), MEN 61/2025

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan vaikuttajan julkaisu oli piilomainontaa. Asianosaiset kiistivät, että kysymys olisi mainoksesta. Vaikuttaja itse oli maksanut meikin ja valokuvauksen.

Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei julkaisu ollut mainos. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


Vantaan Festivaalit Oy (Ruisrock-festivaali), MEN 62/2025

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan asiassa kansanedustaja Nasima Razmyarin Instagram-tilin julkaisu Ruisrock-festivaaleilta oli piilomainontaa. Yrityksen mukaan se ei ollut antanut ilmaislippuja Razmyarille kesällä 2025.

Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei julkaisu ollut mainos. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


Vantaan Festivaalit Oy (Ruisrock-festivaali), MEN 63/2025

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan asiassa kansanedustaja Sofia Virran Instagram-tilin julkaisu Ruisrock-festivaaleilta oli piilomainontaa. Yrityksen mukaan se ei ollut antanut ilmaislippuja Virralle kesällä 2025.

Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei julkaisu ollut mainos. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


Loud’n Live Promotions Oy (Tampere City Festival), MEN 64/2025

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan asiassa kansanedustaja Sofia Virran Instagram-tilin julkaisu Ruisrock-festivaaleilta oli piilomainontaa. Yrityksen mukaan se ei ollut antanut ilmaislippuja Virralle kesällä 2025.

Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei julkaisu ollut mainos. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 400 euroa (2025). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittinen tai uskonnollinen mainonta
  • tuotesijoittelu
  • työpaikkailmoitus

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × 2 =