Celsius Finland Oy ja Mospa Oy, vaikuttaja Jaakko Parkkali) | Piilomainonta, YouTube, brändilähettiläs, MEN 23/2025
Vaikuttaja Jaakko Parkkalin oli 16.1.2025 julkaissut Celsius Finland Oy:n mainoksen YouTube-tilillä Jaakko Parkkali. Mainoksessa ei ollut mainostunnistetta. Vaikuttaja on mainostetun energiajuoman brändilähettiläs vuonna 2025.
Vaikuttaja oli saanut markkinoijalta juomat, joista hän järjesti arvonnan. Hän myös kehui juomia mainosmaisesti. Videon alussa ei ollut selkeää suullista mainintaa, että video oli markkinointia. Videolla ei myöskään ollut selkeää ja vaivatta havaittavaa kirjallista mainostunnistetta.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei markkinointi ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Vulva Dr Oy (Instagram-käyttäjänimi: vulvadr) | Piilomainonta, oman yrityksen mainostaminen, MEN 24/2025
Yrittäjä oli 18.3.2025 julkaissut mainoksen yrityksen Instagram-tilillä ”vulvadr”. Mainoksessa ei ollut mainostunnistetta.
Yrittäjä julkaisi tilillä sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia. Siten Instagram-tilillä oli sekä kaupallista että ei-kaupallista sisältöä. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei ollut vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Vilma Josefiina Oy, Nellafiina-brändi (Instagram-käyttäjänimi: vilmajosefiina) | Piilomainonta, oman yrityksen mainostaminen, MEN 25/2025
Yrittäjä oli 13.1.2025 julkaissut mainoksen yrityksen Instagram-tilillä ”vilmajosefiina” tarinat-osiossa. Mainoksessa ei ollut mainostunnistetta.
Yrittäjä julkaisi tilillä sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia. Siten Instagram-tilillä oli sekä kaupallista että ei-kaupallista sisältöä. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei ollut vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Vilma Josefiina Oy, Nellafiina-brändi (Instagram-käyttäjänimi: vilmajosefiina) | Piilomainonta, oman yrityksen mainostaminen, MEN 26/2025
Yrittäjä oli 13.3.2025 julkaissut kaksi mainosta yrityksen Instagram-tilillä ”vilmajosefiina” tarinat-osiossa. Mainoksissa ei ollut mainostunnistetta.
Yrittäjä julkaisi tilillä sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia. Siten Instagram-tilillä oli sekä kaupallista että ei-kaupallista sisältöä. Lausuntopyynnön kohteena olevat julkaisut eivät olleet vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi eli ne olivat piilomainontaa.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Vilma Josefiina Oy, Nellafiina-brändi (Instagram-käyttäjänimi: vilmajosefiina) | Piilomainonta, oman yrityksen mainostaminen, MEN 27/2025
Yrittäjä oli 16.4.2025 julkaissut mainoksen yrityksen Instagram-tilillä ”vilmajosefiina” tarinat-osiossa. Mainoksessa ei ollut mainostunnistetta.
Yrittäjä julkaisi tilillä sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia. Siten Instagram-tilillä oli sekä kaupallista että ei-kaupallista sisältöä. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei ollut vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 400 euroa (2025). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittinen tai uskonnollinen mainonta
- tuotesijoittelu
- työpaikkailmoitus
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.