Marketing Finland on perustanut Vastuullisen markkinoinnin työryhmän sekä alumniverkoston vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelman suorittaneille.
Marketing Finland perustaa uuden Vastuullisen markkinoinnin työryhmän ja jatkaa sertifikaattiohjelman suorittaneiden ammattilaisten alumniverkoston toimintaa. Tavoitteena on vahvistaa markkinoinnin roolia kestävän kehityksen ja uudistuvan liiketoiminnan ajurina sekä rakentaa yhteisö, joka tukee alan ammattilaisten osaamista ja rohkeutta tehdä vastuullisempia ratkaisuja.
Marketing Finlandin vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma on ollut käynnissä vuodesta 2022, ja sen on tähän mennessä suorittanut yli 90 ammattilaista. Kyseessä on Suomen laajin ja arvostetuin vastuullisuuskoulutus markkinoinnin ja viestinnän alalla.
Sertifikaattiohjelman ympärille rakentunut keskustelu synnytti ajatuksen omasta työryhmästä, foorumista, jossa markkinoinnin tekijät voivat yhdessä pohtia, miten ala voi edistää vastuullisuutta ja puuttua epäeettisiin toimintamalleihin.
– “Markkinoinnilla on valtava mahdollisuus vaikuttaa, ei vain kuluttajien valintoihin, vaan myös siihen, millaisia liiketoimintamalleja ja työelämän käytäntöjä pidämme hyväksyttävinä. Haluan, että tämä työryhmä tuo markkinointiin rohkeutta haastaa ja uudistaa,” sanoo työryhmän puheenjohtaja Saara Kemiläinen (Nitro).
Saara toimii ryhmän puheenjohtajana ja muut perustajajäsenet ovat Leena Kivioja (Dagmar), Anu Ubaud (United Imaginations) sekä Hanna Hiekkamies (Impact Agency Fabrik).
Työryhmä nojaa vahvasti luovuuteen ja yhdessä tekemiseen. Se nostaa esiin, että markkinointi voi olla ratkaisu, ei ongelma: sen keinoin voidaan rakentaa kestävämpiä brändejä, ohjata kilpailutusta vastuullisempaan suuntaan ja tehdä näkyväksi myös vaikeita teemoja, kuten epäeettistä työkulttuuria.
“Kun luovuus yhdistetään vastuullisuuteen, syntyy muutosta. Tämä on innostava mahdollisuus uudistaa koko toimialaa,” sanoo Anu Ubaud (United Imaginations).
Alumniverkosto toimii työryhmän rinnalla ja tarjoaa valmistuneille sertifikaattiohjelman suorittaneille ammattilaisille jatkumon oppimiselle ja verkostoitumiselle. Tapaamiset yhdistävät asiantuntijapuheenvuoroja, vertaistukea ja yhteisöllisiä kohtaamisia niin etänä kuin kasvokkain.
– “Sertifikaattiohjelma on jo itsessään yhteisö. Alumniverkosto antaa mahdollisuuden jatkaa keskusteluja, syventää oppimista ja löytää uusia ratkaisuja yhdessä,” kertoo koulutuspäällikkö Reetta Karjalainen (Marketing Finland).
Työryhmän tavoitteena on viedä keskustelua sanoista tekoihin. Se toimii sillanrakentajana markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten sekä vastuullisuusasiantuntijoiden välillä, tuoden esiin sekä ympäristöön että ihmisoikeuksiin liittyvät vaikutukset.
-”Toivon, että työryhmä ja alumniverkosto ovat paikkoja, joissa avoimen keskustelun kautta haastetaan totutut tavat ja etsitään yhdessä keinoja käyttää markkinoinnin vaikutusvaltaa vastuullisesti ja eettisesti.” sanoo Leena Kivioja (Dagmar).
Ryhmä nostaa pöydälle ajankohtaisimmat vastuullisuusperiaatteet ja lainsäädäntömuutokset ja tarjoaa konkreettisia työkaluja, joiden avulla vastuullisuus voidaan kytkeä osaksi arjen markkinointityötä ja liiketoimintaa.
”Vastuullinen markkinointi ja viestintä voivat parhaimmillaan toimia uudistavan liiketoiminnan keskeisenä moottorina. Ne ohjaavat kuluttajia tekemään kestävämpiä valintoja, rakentavat yhteisöjä ja synnyttävät merkityksellistä vuoropuhelua arvojen ympärille.” toteaa Hanna Hiekkamies (Impact Agency Fabrik).
Ensimmäiset tapahtumat järjestetään syksyllä 2025, ja ne ovat avoimia niin Marketing Finlandin jäsenille kuin ohjelman alumneille. Saat pian kutsun ensimmäiseen tapahtumaan.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.
