Nyt valmennetaan esiintymistaitoja entistä useammille

Pääkuva: Finnish Comms Awards 2025 -tunnelmissa SEKin valmennustiimin Janne Malinen, Julia Ruuskanen ja Tomi Ertovaara.

Viestinnän uudet tuulet haastavat entistä rohkeampaan vuorovaikutukseen, joihin valmiuksia haetaan valmennuksista.

Viestintä on nykyään kaikkialla ja kaikilla. Enää se ei ole vain viestintäosaston tai johdon yksisuuntaista tiedottamista, vaan osa organisaation yhteistä kulttuuria. Yritysten menestys rakentuu entistä vahvemmin jatkuvaan vuorovaikutukseen ja inhimillisiin tarinoihin.

People First! ”Tulevaisuuden menestyjät ovat niitä ketkä ymmärtävät, että luottamus syntyy ihmisten välisestä kohtaamisesta, ei pelkästä näkyvyydestä”, SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala sanoo.

”Tulevaisuudessa ihmisläheisyys, people first -ajattelutapa on entistä tärkeämpi, SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala linjaa.

Ihmiseltä ihmiselle ratkaisee koko pelin. Rantala korostaa ihmisten välistä yhteyttä tekoälyn yleistyessä ja kanavien määrän kasvaessa. Erottuvuus ja koskettavuus auttavat nousemaan esille niin kanavaähkyssä kuin geneerisen bulkin keskellä.

”Luovuus ja viestintätaidot ovat yritysten todellinen kilpailuetu. Tulevaisuuden menestyjät ovat niitä ketkä ymmärtävät, että luottamus syntyy ihmisten välisestä kohtaamisesta, ei pelkästä näkyvyydestä”, SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala toteaa.

Yrityksen kasvoihin kaivataan moninaisuutta

Brändi elää kohtaamispisteissä.

Kun vielä jokunen vuosi sitten yrityksen julkinen ääni oli toimitusjohtaja, tänä päivänä media ja yleisö odottavat monimuotoisempaa edustusta. On armottoman vanhanaikaista kaventaa viestintä pelkästään yrityksen johtoon.

Suomalaisissa viestintätoimistoissa valmennetaan yhä useammin paitsi johtajia myös asiantuntijoita ja keskijohdon edustajia. Viestintätaidot eivät ole enää vain toimitusjohtajien yksinoikeus, vaan osa nykyaikaista työelämää, jossa jokaisen odotetaan osaavan esiintyä, viestiä vakuuttavasti ja toimia organisaationsa edustajana eri kanavissa. SEKissä valmennusliiketoiminnasta on tullut merkittävä osa toimintaa. Kuvassa asiakkuusjohtaja Janne Malinen.

”Viestinnässä ollaan entistä avoimempia, läpinäkyvämpiä. Nyt annetaan organisaation eri edustajille tilaa ja roolia, koska sitä tarvitaan”, SEKin asiakkuusjohtaja Janne Malinen luonnehtii.

Yrityksen asiantuntijoilta löytyy arvokasta tietoa, joka on tärkeää saada kuuluviin myös organisaation ulkopuolelle, niin eri sidosryhmille kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Usein media ja yleisö haluaa toimitusjohtajan sijaan kuulla asiantuntijaa, jolla on syvempää annettavaa erikoisalastaan.

Koska viestintä on nykyään pirstaloitunut eri puolille, mitään kohderyhmää ei enää tavoita vain yhtä tai kahta kanavaa käyttämällä.

”Yrityksille suuri unelma on, että työntekijät toimivat puhetorvina ja vievät asiaa eteenpäin, on kanava mikä tahansa”, SEKin viestinnän liiketoimintaa johtava Tiina Hosiokoski kuvailee.

”Yrityksille suuri unelma on, että työntekijät toimivat puhetorvina ja vievät asiaa eteenpäin, on kanava mikä tahansa”, SEKin viestinnän liiketoimintaa johtava Tiina Hosiokoski sanoo.

Esiintymistaitoja tarvitaan

Tämän päivän voittavaan johtamiskulttuuriin kuuluu äänen hajauttaminen monenlaisille ja eri rooleissa oleville ihmisille. Esiintymisiä mahdollistetaan ja ruokitaan myös esiintymisvalmennuksin.

”Organisaatiot ymmärtävät, että ihmisillä ei välttämättä automaattisesti ole esiintymistaitoja tai tämän tyyppisiä vuorovaikutustaitoja”, Tiina Hosiokoski perustelee.

Vanhempi viestintäkonsultti ja valmentaja Joonas Holste tukee valmennettavia sanottamaan asiaansa ymmärrettävästi, joka koskettaa etenkin asiantuntijoita.

”Jos tulet oman maailmasi sisältä, jossa on tietynlaista terminologiaa ja haastavia sanoja, joilla suomen kielessä ei välttämättä ole vastineita, voiko kuulija, toimittaja tai suuri yleisö ymmärtää, mitä sinulla on kerrottavana.”

Millaisia näkökulmia yleisöllä on, mikä mediaa kiinnostaa ja miksi.

Vanhempi viestintäkonsultti ja valmentaja Joonas Holste tukee valmennettavia sanoittamaan asiaansa ymmärrettävästi. Tästä hyötyvät etenkin syvällä oman alansa sisällä olevat asiantuntijoita.

Valmiuksia olla etulinjassa

Mediaympäristö ja some voi olla brutaali, joka välittyy etenkin somen kommenttikentissä. Yksin kaiken kantaminen on raskasta ja etenkin stressitilanteessa näkökulma kaventuu liiaksikin. Viestintäkumppanilta saa valmiuksia olla ja selviytyä eri tilanteista.

Jos laitetaan etulinjaan kertomaan jostain haastavasta asiasta, miten siellä oikein selviää?

”Kyllä siitä selviää”, Janne Malinen vakuuttaa ja sanoo, että kaikki tarvitsevat tukea.

Valmennuksissa käy yhtä lailla niin kymmeniä vuosia julkisuuden valokeilassa olleita kuin myös henkilöitä, jotka eivät ole koskaan olleet kameran edessä. Jokaista autetaan oman lähtötilanteensa mukaan ja mihin omassa roolissa tarvitaan apua.

”Kokenut esiintyjä voi haluta kartoittaa ja päivittää omaa osaamistaan, mutta kaikkia täällä esiintyminen jännittää. On niitä, jotka sanovat, että jännittää ja niitä, jotka valehtelevat”, Malinen naurahtaa.

Televisiojuontaja auttaa

SEKin valmennustiimi sai tänä vuonna vahvistusta, kun pitkän Yleisradio-uran tehnyt Marjo Rein liittyi joukkoon. Hän tuo mukaan toimittajan näkökulman ja konkreettisen ymmärryksen siitä, mitä kameran edessä oleminen vaatii.

”Jännityksen poistamisessa toimii parhaiten se, että tiedostat tietäväsi asiat mistä puhut. Voit siis puhua siitä mahdollisimman luontevasti”, Marjo Rein kannustaa.

“Olen haastatellut satoja ihmisiä ja nähnyt, miten moni jännittää. Suomessa esiintymistä ei opeteta kouluissa systemaattisesti. Nyt autan ihmisiä löytämään rentouden ja luontevuuden median edessä”, Rein avaa uutta rooliaan.

Hyvinkin briiffattu esiintyjä saattaa yhtäkkiä jäätyä kameroiden käynnistyttyä. Millaisia asioita haastateltavat pelkäävät?

”Hikoilenko, pyörrynkö, musteneeko silmissä, entä jos takeltelen, onko kaikki suorassa, mihin laitan kädet, muistanko mitä olin sanomassa”, Rein luettelee ja lisää, että kaikkeen auttaa valmistautuminen.

”Jännityksen poistamisessa toimii parhaiten se, että tiedostat tietäväsi asiat mistä puhut. Voit siis puhua siitä mahdollisimman luontevasti”, hän kannustaa.

Positiiviset kokemukset ja ylipäänsä positiivisen kautta kannustaminen tukee itsevarmuutta ja sitä kautta esiintymistä. Siksi myös valmennuksissa on kivaa ja voimaannuttavaa olla samalla, kun vuorovaikutustaidot kehittyvät kohisten.

Ydinviesti ja oma persoona rohkeasti esille

Tärkeintä haastattelu- ja esiintymistilanteessa on saada ydinviesti esille, mistä asiassa on kyse.

”Myös oma persoona ja henkilö pitää päästää esille. Ihmiset samaistuvat ihmisiin ja aitous on se, mitä vahvasti painotetaan. Jos on aivan viimeiseen asti harjoiteltu kaikki sanasta sanaan, se ei yleensä ole myöskään välttämättä kaikista luontevin ja vakuuttavin esitys”, Janne Malinen sanoo.

Epävarmuuden karistamisessa auttaa ymmärtää, että lopultakin haastateltavalla on haastattelutilanteessa eniten valtaa, Joonas Holste muistuttaa.

”Jos toimittajalta tulee yllättävä kysymys, voit aina ostaa itsellesi lisää vastausaikaa pyytämällä toistamaan kysymyksen. Sillä voit varmistaa, että ymmärsit kysymyksen oikein ja saat aikaa jäsennellä omia ajatuksiasi”, hän vinkkaa.

Tärkein ohjenuora SEKin valmennustiimiltä suomalaisille asiantuntijoille tulee tässä.

Tuo ilolla esille omaa ammattitaitoasi. Astu esiin rinta rottingilla kertomaan omista asioista. Jos asioita on hyvin tehty ja saavutettu, sen voi sanoa kuuluvastikin.

3 + 1 vinkkiä esiintymiseen

  1. Sanaton viestintä merkitsee paljon. Lisäksi rento, mutta ryhdikäs asento helpottaa äänen kulkemista.
  2. Kielenkäyttö. Hankalat sanat pysäyttävät ja eikä kuulija ymmärrä välttämättä loppua.
  3. Vakavuus ei aina edistä parhaalla tavalla asian perille menemistä. Asiantuntijakin voi olla sekä hauska että uskottava.
  4. Bonus: Pukeutuminen. Vahvasti nouseva pukeutuminen kaappaa katsojan huomion.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × 4 =