Stranger Ads? Netflixin uudet mainosinnovaatiot laajentavat brändien maailmaa, mutta mitä sanoo sääntely?

Netflix Ads

Netflixin vuoden 2025 upfront-tilaisuudessa nähtiin jotakin ennenkuulumatonta: mainostajille esiteltiin uusia tekoälypohjaisia mainosratkaisuja, jotka istuttavat brändit saumattomasti suoratoistosisältöjen maailmaan. Amy Reinhardin johtama Netflix Ads -tiimi esitteli ratkaisuja, joiden avulla mainostaja voi ilmestyä vaikkapa Wednesdayn tai Stranger Thingsin maisemaan ilman perinteistä tuotteen sijoittelua.

Samalla tilaisuudessa julkistettiin, että Netflixin ad-tier tavoittaa nyt yli 94 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Netflixin mukaan tulevaisuudessa kehitetään kymmeniä erilaisia mainosformaatteja, joita voidaan optimoida ja muokata nopeasti tekoälyn avulla.

Läpinäkyvyys koetuksella – pysyykö sääntely mukana?

Kehityssuunta, jossa ohjelmiin sijoitellaan tekoälyn avulla mainostarkoituksessa tuotteita nostaa esiin kysymyksen siitä pysyykö mainonnan sääntely vauhdissa mukana? Tekoälyllä tuotettu, saumattomasti ohjelmasisältöön upotettu mainonta hämärtää entisestään rajan viihteen ja markkinoinnin välillä. Suomessa on jo aiemmin keskusteltu siitä, onko mainonta lineaarisessa televisiossa riittävän läpinäkyvää, erityisesti ns. ohjelmayhteistyön ja tuotesijoittelun kohdalla. Esimerkkinä on toistuvasti mainittu puutarhaohjelmat, joissa tuotebrändit vilahtelevat osana sisältöä ilman erillistä tunnistetta.

Netflixin ratkaisut ovat kiinnostavia paitsi mainonnan kehityksen, myös alan itsesääntelyn ja lainsäädännön näkökulmasta. Brändit haluavat näkyä siellä missä yleisö on, mutta kuluttajan oikeus tietää, milloin häntä puhutellaan mainonnan keinoin, on edelleen keskiössä.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen muistuttaa:

– On ehdottoman tärkeää, että mainonta on tunnistettavaa ja läpinäkyvää myös silloin, kun se tapahtuu uudenlaisten formaattien sisällä. AI antaa mahdollisuuksia, mutta ei poista vastuuta.Netflixin mainosratkaisu on vain yksi esimerkki uusista tavoista tehdä mainontaa, mutta samat säännöt pätevät, olipa innovaatio minkälainen hyvänsä.

Uusi standardi?

Netflixin modulaariset AI-mainokset voivat tulevaisuudessa mullistaa tapaa, jolla brändit kommunikoivat sisällöissä. Kehitys antaa mahdollisuuden luoda nopeasti testattavia ja optimoitavia mainosmuotoja, mutta vain, jos ne tehdään eettisesti ja läpinäkyvästi.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki on Marketing Finlandin toimitusjohtaja.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Toimitusjohtaja, pääkirjoitus
Tutustu kirjoittajaan

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

13 + 14 =