Suomalaiset tekivät sen taas — voiko mainoskilpailu olla kaurismäkeläisempi?

Vuoden synkimpään aikaan kannelmäkeläisessä lähiöpubissa järjestettävässä mainosalan gaalassa jaetaan Kantsun Karhut. Päävoittona on lippu parempaan paikkaan ja pokaaleina jaetaan karhuveistoksia.

Mainosalan palkintogaalat ovat ympäri maailmaa hyvin samanlaisia. Alan huiput kokoontuvat hulppeissa puitteissa juhlistamaan vuoden parhaita kampanjoita ja konsepteja. Tuomaristot koostuvat alan arvovaltaisista ammattilaisista, jotka on kutsuttu tehtäviinsä meriittiensä perusteella omasta verkostosta. Loistokkuutta, huolellisesti kuratoituja esityksiä – ja näihin piireihin kuulut, jos olet alalla merkittävä tekijä.

N2 Creativen vastaava luova johtaja Jan Sederlöf toivoo, että palkintokarhut päätyvät samalla tavalla säilytettäväksi kuin toimiston muutkin palkinnot.

Vastavetona kaikelle tälle kimallukselle syntyi Kantsun Karhut.

Maailman ensimmäinen mainosmittelö, joka palauttaa mainosalan takaisin maan pinnalle pienen pientä kuplaa kiertävältä radaltaan, tapahtumaa esitellään.

”Tarkoitus on ravistella alaa ja muistuttaa, että mainosten ensisijainen tehtävä ei ole tuomaristojen, vaan kuluttajien hurmaaminen”, toteaa N2 Creativen vastaava luova johtaja Jan Sederlöf.

Kilpailu hehkuu kaurismäkeläistä henkeä, jonka voisi tiivistää myös maailmalla ihastuttavaksi suomalaiseksi cooliudeksi. Karuus, kuivahko huumori ja ironia, työväenluokkainen näkökulma ja sosiaalinen kritiikki. Tässä tyylilajissa melankolia ja lämpö kulkevat käsi kädessä.

Kahdeksan karhupystiä odottavat ottajiaan Suomen kaurismäkeläisimmässä kilpailussa.

Tuomaristossa tyypillisen kuluttajan arkkityypit

Kilpailun tuomaristossa loistaa poissaolollaan alan sisäpiiri.

”Kantsun Karhuissa tuomaroivat he, joita tämän mainostyömme pitäisi oikeasti puhutella eli asiakkaidemme asiakkaat, kuluttamisen kokemusasiantuntijat, joista valtaosaa mainokset eivät lähtökohtaisesti kiinnosta, anteeksi nyt vaan, paskan vertaa”, rouheassa esittelyssä kerrotaan.

Tuomaristosta löytyvät kirvesmies, sosionomi, toimitusjohtaja, myyntikoordinaattori, asiakasneuvoja, ovimies, opiskelija ja eläkeläinen.

”Pyrittiin saamaan tyypillisen kuluttajan arkkityypit, joita mediatoimistoillakin on”, Sederlöf sanoo ja lisää, että ainoa vaatimus oli, ettei tuomarilla saa olla mitään kytköksiä alalle.

”Halusimme tuomaristoon tyyppejä, jotka ovat autuaan tietämättömiä meidän alasta ja kohtaavat tuotokset luonnollisessa elinympäristössään.”

Kisatöitä esitellään tuomaristolle seitsemässä kategoriassa, jotka ovat ulkomainos, video, radio / ääni, internet, lehtimainokset, vautsi ja kauppa.

”Kategorioissa on pyritty suoraviivaisuuteen. Vautsilla tarkoitetaan kampanjan yleistä ’wau-efektiä’ ja ’kaupalla’ halutaan nostaa esiin kisoissa usein väheksyttyä markkinoinnin muotoa eli myymälöiden sisällä tapahtuvaa mainontaa”, Sederlöf täsmentää.

Ei presentointia vaan au naturel

Koko kansan Sami Kuronen juontaa Kantsun Karhut -gaalan.

Palkintogaala järjestetään kansanomaiseen tyyliin Helsingin Kannelmäessä sijaitsevassa Kannel Krouvissa marraskuun pimeydessä. Tapahtuman juontaa tv- ja mediapersoona Sami Kuronen.

”Haluttiin koko Suomen kansalle tuttu ja lähestyttävä hahmo. Sami tuli valituksi, kun harmillisesti Hannu Karposta on aika jättänyt”, Sederlöf perustelee.

Kynnys mainoskilpailuun ilmoittautumiseen on pidetty mahdollisimman matalalla. Google Docs -entrylomakkeessa kysytään perusasiat kilpailutyöstä ja pyydetään latauslinkki mainokseen siinä muodossa, jossa kuluttaja on sen kokenut.

Työ esitellään tuomaristolle au naturel yksittäisinä teoksina, aivan kuten kotisohvallakin se katsotaan. Mitään presentaatiota, kampanjatuloksia tai muuta ylimääräistä ei saa olla mukana entryssä.

”Kantsun Karhuissa selityksiä ei kaivata tai edes sallita, vaan ainoa ratkaiseva tekijä on se, mitä kuluttaja näkee ja kuulee”, Sederlöf sanoo.

Gaalaan mahtuu sata henkeä johtuen kannelmäkeläisen baarin palomääräyksistä.

”Se on pieni määrä alaan nähden, joten pääsylippuja jaetaan suhteessa jätettyihin entryihin”, Sederlöf kertoo.

Palkinnot ovat suomalaista käsityötä

Kantsun Karhut palkitsee työt, jotka kansan syviä rivejä ihan oikeasti kiinnostavat, naurattavat, itkettävät tai liikuttavat suuntaan tai toiseen.

Palkintopokaaleina jaetaan kahdeksan karhuveistosta, joista suurin Grand Prix on arvatenkin muita suurempi.

”Karhupatsaat viimeistellään tällä viikolla, moottorisahataiteilija tekee ne meille. Karhuissa on siis myös hyvää kotimaisuutta”, Sederlöf kertoo.

Toivomus on, että pysti päätyy samalla tavalla säilytettäväksi kuin toimiston muutkin palkinnot.

”Miten nyt itse haluaakaan, eri toimistoilla on eri tapoja. Joillain on palkintovitriinit, jossain käytetään ovistopparina.”

Entryjä voi jättää perjantaihin 17.10.2025 asti ja gaala järjestetään 13.11.2025 Kannel Krouvissa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seven + nine =