Tällainen on Supercellin nerokas, leijonien värisuoran vienyt kampanja

Jalkapallon maailmanlaajuinen suosio on nostanut huippupelaajat kulttuuri-ikoneiksi. Tätä hyödynnettiin Supercellin Haaland Paypack Time -kampanjassa, joka on tuonut Grand Prixin, kultaa, hopeaa ja kaksi pronssia Cannes Lionsista.

Legendaarinen Clash of Clans on mobiilipelien ikoni, mutta myös ikoneiden haasteena on pysyä merkityksellisenä uusille sukupolville samalla kun sitoutetaan olemassa olevia pelaajia.

Kuinka houkutella kokonaan uutta yleisöä saturoituneilla pelimarkkinoilla

Jalkapallotähti Erling Haalandin kanssa aloitettu yhteistyö avasi mahdollisuuden tavoittaa merkittävä kohderyhmä eli jalkapalloyleisö. Jalkapallon maailmanlaajuinen suosio on nostanut huippupelaajat kulttuuri-ikoneiksi, joiden jokainen liike saa huomiota. Kampanja ajoitettiin huippukaudelle, jolloin Haalandin suosio oli ennätyslukemissa.

Haalandista ei tullut pelkkä julkkislähettiläs tai kampanjan kasvot, vaan hänestä luotiin pelattava hahmo osaksi peliä. Näin hänestä tuli keskeinen osa tarinaa.

Myös heitterit saatiin pelaamaan

Hauska twisti kampanjassa oli, etteivät kohderyhmänä olleet pelkästään Haalandin fanit, vaan myös kriitikot. ”Payback Time” -haasteessa pelaajat pääsivät tuhoamaan Haalandin kylän. Tämä houkutteli peliin uusia käyttäjiä.

Haaland on ollut pitkään Clash of Clansin fani. Kun hänestä tehtiin pelin historian ensimmäinen oikeaan ihmiseen perustuva pelattava hahmo, fanit seurasivat perässä. Kun julkaistiin ”Payback Time” -haaste, avattiin samalla ovi kriitikoille kostaa.

Kampanja synnytti laajaa keskustelua ja levisi jalkapalloyhteisöistä populaarikulttuuriin.

Satojen ihmisten yhteistyössä sen salaisuus

Tavoitimme Supercellin markkinoinnista Janne Waltosen kertomaan voittojuhlien keskellä, mitä kaiken taustalla on ollut. Hän on kulkenut matkassa voittoisan tiimin mukana.

”Upea, hieno kampanja! Isoimmat kiitokset kuuluvat varmasti pelaajille ja yhteisölle, mutta myös koko tiimille, johon kuuluu niin Supercell, DAVID New York, kuin moni muukin”, Waltonen kertoo hehkuttaen satojen ihmisten yhteispeliä, joka on mahdollistanut tämänkaltaisen menestyksen.

”Kolmenkymmenen vuoden markkinointiurani aikana harvoin näkee sellaista, johon saa koko firman mukaan, mukaan lukien baristat ja muut. Se ei ole vain markkinointi- ja mainostoimisto, vaan Supercell ja meidän kumppanit. Meillä on ollut mielettömän hyvä porukka.”

Todella tiivis yhteistyö koko organisaation, toimiston ja kumppaneiden välillä on kaiken salaisuus.

Arvostetaan virheitä kehityksen vuoksi

Tekemisen kulttuurista Waltonen haluaa erityisesti nostaa esille virheiden arvostamisen oppimisen välineenä.

”Jokaisen palkinnon takana on käsittämätön määrä oppimista, joka on tullut ensisijaisesti ehkä virheiden ja toissijaisesti onnistumisten kautta. Tässä Haaland-kampanjassa toteutui hyvin monella tavalla, että virheiden ja onnistumisten kautta pystyy rakentamaan tosi hyvän ja kestävän kampanjan.”

Supercellin tulevaisuuden suunnitelmissa on tuottaa pelaajille entistä enemmän ja paremmin niin markkinointiviestinnällisesti kuin pelillisesti ainutlaatuisia ja ikimuistoisia kokemuksia.

”Se antaa älyttömän positiivisen paineen meille kokonaisena tiiminä – jälleen kerran myös kumppanitoimistot mukaan lukien.”

Miten peli-ikoni on ottanut voiton vastaan?

”Totta kai Erlingille on kerrottu, ja katsotaan, mitä hän vastaa. Eiköhän sieltä tule iso hymy ja iso riemu. Harvemmin kun jalkapalloilija voittaa Cannesissa Grand Prixn”, Waltonen sanoo lisäten, että tähtiä tiimissä riittää.

”Tässä on ollut niin monta yksikköä mukana, Supercellit, legalit, adminit… kaikki voivat ottaa tästä kunnian.”

Terveiset suomalaiselle markkinointiyleisölle

Suunnitelmissa on jakaa myöhemmin tänä vuonna Supercellin kokemus paitsi case Haalandista, myös muutamasta muusta kampanjasta suomalaiselle markkinointiyhteisölle.

”Haluamme olla tukemassa sitä, että me kaikki opimme toisiltamme. Varmasti avataan muutama sellainen keissi, joissa emme ole onnistuneet ja jotka osoittavat, missä on opittu”, Janne Waltonen sanoo.

”Epäonnistumista ei pidä pelätä, vaan epäonnistumista tulee juhlia oppimisen mahdollisuutena. Joskus ne asiat, joissa ajatellaan olevan iso riski epäonnistua, johtavat lopulta kaikkein hienoimpiin keisseihin.”

Mageita juttuja yhdessä

Perinteinen urheilumarkkinoinnin sponsorointi on jo pitkään kaivannut uusia tuulia. Juuri sitä Cannes Lionsista täyden leijonien värisuoran ja runsaasti shorttilistauksia niittänyt Haaland Payback Time on.

”Juuri näin pitää murtaa koko kansainvälisen urheilumarkkinoinnin perinteinen sponsorointimalli ja osoittaa, miten voimme tehdä mageita juttuja yhdessä. Sellaisia, jotka hyödyttävät kaikkia, niin urheilijaa, lajia kuin kaupallista yhteistyökumppania.”

Cannes Lionsiin jatkossakin

Supercellin kilpailumenestys Cannesissa on ollut hengästyttävää. Osallistumisia on luvassa tulevaisuudessakin.

”Toivotaan, että tämä jatkuu ja jos ei jatku, haluamme silti olla mukana Cannesissa tukemassa sitä, että kampanjoita voidaan arvioida kansainvälisellä osaamisella eri puolilta ja kerätä palautetta eri keisseistä”, Janne Waltonen päättää.

Supercellin Haaland-kampanja on voittanut jutun julkaisuun mennessä viisi leijonaa, joista yksi on Entartainment for Sports -kategorian Grand Prix. Tämän lisäksi potissa on yksi kulta, yksi hopea ja kaksi pronssileijonaa.

Artikkeli päivittyy, mikäli leijonien määrä kasvaa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Kilpailut, Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × three =