Tuomaripolku – Laura Tohtua

Jodelissa joku kysyi:

”Hei kokeneet alalla voitteko kertoo miten noitten kansainvälisten kisojen tuomariksi pääsee? Cannes, Eurobest, Golden Drum, näyttää et suomesta muutama sama tyyppi aina joka kisassa.”

Rehellisesti sanottuna näinhän se usein on. Totuus voi olla jopa hieman karumpi: jos et ole vähintään luova johtaja, asiaa ei em. tuomaristoihin ole. Isoimmat kisat ottavat harvoin suunnittelijoita tuomaristoihinsa, sillä valinnanvaraa on rutkasti. Tittelisodassa Creative Director -nimikekin tuppaa jäämään pohjamutiin, kun vastarannalla keikkuu kimaltelevia lisäkikkareita, kuten Executive, Global, Chief, Head, Group, ja niin edelleen.

Silti poikkeuksiakin on: tämän vuoden 556-päisestä LIONS-tuomaristosta löytyi yksi

Copywriter. Biosta selvisi, että D&AD valitsi japanilaisen Taro Taniwakin vuoden 2024 parhaaksi copyksi, jonka taskusta löytyy yli 500 kansainvälistä palkintoa. Eli toivo elää!

Oppi #1: Suurimmat kansainväliset kisat vaativat merkittäviä voittoja, vankkoja näyttöjä ja vaikuttavia titteleitä. Mutta maailmalla on lukemattomia muita kilpailuja, joissa on omat, erilaiset sääntönsä. Tärkeintä on selvittää, mitkä kisat sopivat sinun taustaasi.

 –

Jodel-langan ensimmäinen vastaus on osittain totta:

”Olet joka paikassa äänessä, suhmuroit, tunget kaikenlaisiin kissanristiäisiin osallistumaan ja esiintymään, olet mies, otat kunnian muiden tekemisistä, huudat, olet hauska, näytät hyvältä, osaat käyttää kyynärpäitä, haluat koko ajan enemmän.”

Minun polkuni alkoi kissanristiäisistä ja palavasta halusta saada uraltani enemmän. Aloitin matkani Suomen Effiestä, joka on tuomaroinneista työläin mutta myös palkitsevin. Istuin päivän samassa huoneessa itseäni fiksumpien ihmisten kanssa, keskustellen ja pilkkuja hyvällä tavalla viilaten.

Seuraavaksi tuomaroin Vuoden Huipuissa Kampanjat-sarjassa. Tällaisissa kisoissa usein kysytään, ketä suosittelisit ensi vuoden tuomaristoon – suosittelin kollegaani Niklas Nabbia, joka pääsi mukaan heti seuraavana vuonna.

Oppi #2: Polkusi kohti kansainvälisiä tuomaristoja alkaa kotikentältä. Tuomarointikokemuksen lisäksi nämä ovat loistavia tilaisuuksia verkostoitua. Kerro esihenkilöllesi tuomarointihalustasi, jotta hän ja muut voivat lobata sinua eteenpäin.

Ensimmäinen kansainvälinen pesti oli Gerety Awards, jonka tuomaristo koostui pelkästään naisista. Eli ”mieheyskään” ei olisi auttanut, vaan tarvittiin näyttöjä ja oikeita kontakteja. Edellisen toimistoni ECD Tobias Wacker lobbasi minut onnistuneesti mukaan.

Oppi #3: Verkostoidu, ole aktiivinen ja osallistu.

Intensiivinen tuomarivuoteni (neljä eri kilpailua) päättyi Golden Drumiin. Olin edellisenä vuonna pokannut Slovenian Rivieralta pronssisen rummun ja tutustunut ihmisiin. Myös kollegani Jan Sederlöfin lobbaus toimi, sillä hän päätti juuri tämän vuoden GD-tuomarointisavottansa. (Ok, edellisvuoden Golden Drum Grand Prix saattoi auttaa asiassa hieman myös…)

”Organisaatiot valitsevat itse hakemusten perusteella, MF välikätenä.”

Cannes, Eurobest, Lynx – kyllä. Täytä hakemus ja myy itseäsi niin maan perkeleesti. Hakemuslomake lähetetään yleensä esimerkiksi toimiston toimarille. Tänä vuonna minua lykästi. Suomen Young Lions -tuomaroinnin jälkeen sain Marketing Finlandilta puhelun: ”Oli pakko soittaa, kun ei tällaisia voi millään meilillä laittaa – olet 2025 Cannes LIONS -tuomaristossa!” Huhhei ja rommia pullo. Tätä olin aina toivonut.

Oppi #4: Vaikket olisi itse vielä leijonaa voittanut, kaikki on mahdollista. Tärkeintä on pitää itsesi pulssin päällä, kertoa toiveistasi ja nälästäsi avoimesti muille, tehdä työsi niin hyvin ja empaattisesti kuin mahdollista, olla avoin, perkeleen luova ja rohkea.

Jokainen tuomarointikokemus on ollut hyvin erilainen. Jokainen on tuonut lisää itsevarmuutta ja rohkeutta, sekä yleisesti että omaan rooliini. Olen jopa päässyt eroon siitä kuuluisasta huijarisyndroomasta! Uskallan olla tuomareista se soraääni, joka puolustaa analyyttisesti KFC:n nugettikampanjaa Mastercardin

”kisasiikakikkareen” sijaan. Olen päässyt näkemään eri puolilta maailmaa upeita duuneja, joihin en muuten törmäisi, kuten Balkanin markkinointia, paikallisia radiokampanjoita, indie-toimistojen parhaimmistoa. Ja mikä parasta, voin tuoda opit ja kokemukset mukanani omaan toimistooni.

In sum: Pyydä tukea johdolta, tutki erilaisia kansainvälisiä kisoja ja lähesty järjestäjiä rohkeasti. Kovaa työtä tarvitaan, mutta myös ripaus sattumaa.

Kirjoittajana: Laura Tohtua, Creative Director, N2 Creative

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 × five =