Vuoden ensimmäinen Vaikuttaja Forum toi alustat keskustelemaan vaikuttajien kanssa

Marketing Finlandin tuore Vaikuttajien työryhmä järjesti tiistaina 10.6. vuoden ensimmäisen Vaikuttaja Forumin, joka keräsi hyvän osallistujamäärän ammattivaikuttajia paikan päälle kuin virtuaalisesti mukaan.

Vaikuttaja Forum on ammattivaikuttajien oma tilaisuus, jossa puhutaan vaikuttajamarkkinoinnin alasta avoimesti, jotta sitä voidaan kehittää yhä paremmaksi. Vuoden ensimmäinen Vaikuttaja Forum järjestettiin Suomitalolla ja tarjoilusta vastasi Kotipizza.

Vaikuttaja Forumin keskiössä alustat ja tulevaisuus

Tutkija Essi Pöyry Helsingin yliopistolta aloitti Forumin puheenvuorolla, jossa hän syventyi kertomaan vaikuttajamarkkinoinnin kasvusta ja asemasta Suomessa tukeutuen tuoreisiin tutkimustietoihin.

Puheenvuorossa Pöyry toi esille, kuinka vaikuttajamarkkinointi on saavuttanut vakiintuneen aseman Suomessa mainoskanavana kuin myös somevaikuttajat ovat kasvaneet merkittäväksi osaksi media infrastruktuuria. Tiedolla ja keskustelulla, mitä vaikuttajat käyvät, on merkitystä siihen, millaista tietoa ihmiset saa yhteiskunnasta ja maailmasta.

Puheenvuorossa Pyöry nosti myös esille uuden nousevan ilmiön: vaikuttajat osallistuvat enemmissä määrin  kasvuyritysliiketoimintaan sijoittajina. Vaikuttajan läsnäolo validoi yritystä, tuo lisäarvoa tuotekehitykseen sekä auttaa löytämään asiakkaita yritykselle.

Pöyryn puheenvuoro tarjosi myös mielenkiintoista tutkimustietoa. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayrityksen PING Helsingin ja Helsingin yliopiston vuonna 2023 toteuttama tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että valveutuneet kansalaiset seuraavat somevaikuttajia, sillä suurin osa heistä, jotka äänestivät 2019 vaaleissa seurasivat myös somevaikuttajia.

Nordic Retail Industry Manager Krista Pohjanlehto Googlelta piti Forumissa puheenvuoron YouTuben roolista sisällöntuottajan paletissa. Puheenvuorossa Pohjanlehto keskusteli somesisältöjen, kuten YouTuben, muuttuneista katselumuodoista ja toi esille, kuinka iso osa YouTuben käyttäjistä katsoo nykyään sisältöjä TV-ruuduilta. Pohjanlehto vinkkasi myös, kuinka YouTuben Shorts-ominaisuus toimii hyvänä formaattina auttaa käyttäjiä löytämään kiinnostavia pidempiä videoita alustalta.

Eveliina Bam TikTokilta avasi Forumissa erilaisia tapoja toimia ammattivaikuttajana TikTokissa ja nosti autenttisen sisällön tuottamisen keskeiseksi menestystekijäksi alustalla. Puheenvuorossa Bam toi esille, kuinka TikTokissa kuka tahansa voi mennä viraaliksi ja saavuttaa suuria näyttökertoja. Samalla Bam muistutti, että vaikka seuraajat eivät ole alustalla samalla tavalla isossa roolissa kuin esimerkiksi Instagramissa vaikuttajuus alustalla on jopa vahvempaa. Tuttu sisältö omalla For you -sivulla tunnistetaan ja sitä odotetaan.

Vaikuttajat pääsivät myös ääneen

Forumin lopuksi vaikuttajat Jenni Rotonen, Iina Hyttinen ja Kia Finska istuuntuivat keskustelmaan paneelissa Vaikuttajatyöryhmän puheenjohtajan Hanne Kettusen johdolla. Keskustelussa nousi esille vaikuttajien oivalluksia siitä, kuinka seuraajat innostuvat usein samoista aiheita ja jutuista mistä sisältöä tuottava vaikuttaja itsekin. Paneelissa kannustettiin myös vaikuttajia tarttumaan vaikeisiin aiheisiin omissa sisällöissä, jos se tuntuu oikealta.

Vaikuttajatyöryhmän puheenjohtaja Hanne Kettunen iloitsee vuoden ensimmäisen Forumin jälkeen tilaisuuden tarjonneen erittäin mielenkiintoisia sisältöjä vaikuttajille sekä kertoo uuden työryhmän löytäneen hyvän yhteisen linjan ja ryhmällä on tulevaa kohden selvät sävelet siitä, mitä halutaan tehdä ja miten. Seuraava Vaikuttaja Forum järjestetään syksyllä.

Mikä on Vaikuttajatyöryhmä?

Suomen kokeneimmista vaikuttajista koostuva Marketing Finlandin työryhmä edistää ja kehittää vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta. Työryhmä on perustettu yhdeksi ääneksi keskusteluun, jonka avulla vaikuttajat, toimistot ja asiakasyritykset voivat toimia reilummin, läpinäkyvämmin ja ammattimaisemmin sekä yhdessä kehittää alan parhaita käytäntöjä.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki on ylpeä uuden Vaikuttajamarkkinoinnin työryhmän toiminnasta ja kyvystä viedä asioita eteenpäin. ”Vaikuttajat haluavat noudattaa sääntöjä, mistä kertoo aktiivinen keskustelu KKV:n linjausten ympärillä. Vaikuttajille on myös tärkeää kehittyä ammatillisesti ja siihen Vaikuttaja Forum tarjoaa tilaisuuden.”

Miksi on tärkeää, että vaikuttajat järjestäytyvät?

  • Vaikuttajamarkkinointi on tuore markkinoinnin ala, jonka sääntely vasta rakentuu.
  • Vaikuttajamarkkinointi kasvaa valtavasti. Esim. Unilever kertoo laittavansa vaikuttajamarkkinointiin 40% markkinointibudjetistaan.
  • MEN:in caseista yli 90% koskee vaikuttajamarkkinointia.
  • MEN:lle tukevista valituksista lähes kaikki koskevat Instagramia ja Tiktok loistaa poissaolollaan.
  • Vaikuttajamarkkinointia käytetään syynä luoda esim. elintarvikealalle tiukempaa sääntelyä.

Työryhmään kuuluvat Hanne Kettunen, Sointu Borg, Roni Bäck, Dokke Tas, Maria Kangaskortet, Vivian Nick, Jenni Rotonen, Ujuni Ahmed ja Iina Hyttinen. Vaikuttaja Forumin toimintaa ja sisältöjä voi seurata Instagramissa @influ_vaikuttajatyoryhmä. Lue myös: Suomen kärkivaikuttajat yhdistivät voimansa Marketing Finlandin työryhmäksi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

sixteen − ten =