Suomalaiset palkintoharavat niittivät voittoja ja kunniaa D&AD Awardsissa

Linkkarifiidin on täyttänyt monen suomalaisen toimiston ja tekijän iloiset kuulumiset D&AD Awardsista. Suurin osa töistä on jo entuudestaan tuttuja. Kysyimme toimistoilta, mikä on kansainvälisen kilpailumenestyksen salaisuus.

Moni Cannes Lionsissa palkittu työ noteerataan myös muissa kansainvälisissä kilpailuissa, kuten Eurobestissä, Effiessä, Golden Drumissa tai kuten vastikään käydyssä D&AD Awardsissa.

NORD DDB

”D&AD kuuluu mainosmaailman kilpailuista ehdottomaan TOP3:een The One Shown ja Cannes Lionsin kanssa”, NORD DDB Creative Director & Partner Kalle Wallin pohjustaa.

”Moni sanoo, että D&AD:ssä voittaminen on jopa Cannes Lionsia vaikeampaa. Esimerkiksi huimasti palkittu Mc Drip sai vain yhden Wood Pencilin tästä kilpailusta”, hän jatkaa.

”Tänä vuonna Nordean kanssa tekemämme Parental Leave Mortgage pisti paremmaksi voittamalla Graphite Pencilin, joka on D&AD -kilpailun hopeapalkinto. Kansainvälisillä vesillä Suomessa nimellä Asuntolainan vanhempainvapaa tunnettu kampanja kiinnostaa etenkin tuotteen näkökulmasta. Sitä selkeesti arvostetaan, kun brändi menee mainontaa pidemmälle toteutuksen kanssa ja tekee jopa uuden asuntolainatuotteen edistääkseen yhdenvertaisuutta”, Wallin lisää.

TBWA\Helsinki

Fortum+FishHeart vei viime kesänä hopealeijonan Cannes Lionsista, kultaa Eurobestistä ja New York Festivalsista. Nyt se poimi White Pencilin D&AD:stä.

”Olen superonnellinen”, TBWA\Helsinki CCO Alex Pineda fiilistelee uusinta palkintoa. Miksi juuri tämä työ menestyy kansainvälisissä kilpailuissa?

”Se on yhdistelmä luovuutta ja teknologiaa sekä kolmen toimijan täydellistä synkroniaa”, Pineda vastaa.

”Varsinainen innovaatio tulee FishHeartilta, insinöörityö ja toteutus Fortumilta. Strategia, viestintä ja sosiaalisen median kampanja sekä huolellisesti viimeistelty video tulee meiltä. Kyse on tiimityöstä, näin suurta voittoa ei voi saavuttaa yksin”, Pineda lisää.

Freelancer Rudi Rok

Cannes Lionsissa filippiiniläis-japanilaisissa Syn Musicin joukoissa Dew-ääntelyillään palkittu äänivirtuoosi Rudi Rok on hyvällä tuulella. D&AD:stä tuli Graphite Pencil.

Mitä maailmanlaajuisen menestyksen takaa löytyy?

”Huomaan, että tekoälyn aikakaudessa brändit janoavat aitoutta ja tarinaa viestin takana. Tämä ihmisäänikulma erottuu juuri luovuudella, rohkeudella ja ihmisläheisellä kulmalla.”

Breakfast Helsinki

Rakkautta & Anarkiaa filmifestareiden You Are What You Watch pääsi D&AD:ssa shortlistille kahdessa kategoriassa.

Aiemmin työ on palkittu muun muassa Golden Drumissa ja Eurobestissä. Tavoittelimme toimiston edustajalta kommenttia, mutta emme ehtineet saada sitä ennen jutun julkaisua.

Lisäksi Breakfast Helsinki on tuottanut shortlistalle päässeen NORD DDB:n Big Mac Conspiracyn.

Marketing Finland onnittelee luovia maailmalla menestyneitä suomalaisia. Odotamme innolla, mitä vielä tullaan näkemään kesällä luovuuden olympialaisissa, Cannes Lionsissa. Marketing Finland on Suomen edustaja Cannes Lions ja Young Lions Finland -kilpailuissa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 + 19 =