Creative Director ja Partner NORD DDB Helsinki Kalle Wallin johtaa toimiston luovaa työtä ja toimii luovana johtajana DDB:n Nordic-tiimeissä. Aiempina vuosina hän on voittanut neljä leijonaa sekä ollut kahtena vuonna Young Lions -edustajana. Tänään palkintoriville ilmestyi kaksi uutta leijonaa.
Nordean Parental Leave -kampanjalle tuli kultainen ja hopeinen leijona.
Tosi hyvältä tuntuu, tietenkin. Onhan se aina sellainen täyttymys, mitä on toivonut.
Miksi on tärkeää voittaa juuri Cannesissa?
Se on meillä se ykköskilpailu, mitä vasten edellisen vuoden taso mitataan. Cannesista alkaa seuraava kausi luovasta näkökulmasta. Sen mukaan on asetettu tavoitteet ja tehtävänä on nostaa myös suomalaiset brändit maailman kartalle Cannesissa. Tehdään sen luokan duunia, että täällä voi pärjätä.

Millainen on ollut luova prosessi Parental Leave -kampanjassa?
Ideoita on kerätty proaktiivisesti asiakkaan eli Nordean kanssa kunnon pitkäjänteisessä suhteessa. Tavoite on esittää myös ideoita, joita briiffissä ei ole pyydetty eli briiffi on avoin. Miten voidaan tehdä Nordeana ”something better” ja kuinka pohjoismaista ideologiaa heijastavia tekoja voi toteuttaa. Tässä ollaan esitetty proaktiivinen idea, tehty tuote ja Suomeen kampanja.
Maailmanluokan markkinointi nykypäivänä taitaa vaatia komean kuvan ja pinnan lisäksi myös konkreettisia tekoja. Miten niiden syntyminen on mahdollista?
Se edellyttää, että pääsee asiakkaan kanssa hyvään, läheiseen tekemiseen. Mainontaa ei tehdä pelkästään ilmoitteluna ja mediatilan käyttämisenä, vaikka toki sitäkin tähän kuuluu. Meiltä oli esimerkiksi kaikki Kärkimedian etusivut otettu kampanjassa yhtenä päivänä haltuun ja tuotu työtä sitä kautta esille. Tarvitaan myös lihaa luiden ympärille eri tavoin. Se vaatii, että tunnet asiakkaan ja että asiakas päästää lähelle.
Kerro NORD DDB:stä.
Töissämme näkyy se, että ollaan näitä Nordiccina tehty, se on meissä erilaista moniin nähden. Me ajatellaan ja nähdään itsemme pohjoismaisena toimistona. Tiimeissä on jäseninä kaikista maista sekaisin, jolloin tulee myös sellaista duunia, joka nostaa tasoa.
Millainen on Cannes Lions -viikko kokemuksena?
Nykyään tähän osaa jo valmistautua ja tietää, mitä itse viikolta hakee. Tärkeimpänä koen kohtaamiset, joista osa toistuu vain livenä Cannesissa vuosittain.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.