Blogi | Cannes Lions 2025: Paluu perusasioiden ääreen

TBWA\Helsinki CEO ja Nordic President Sami Tikkanen kokoaa blogikirjoituksessaan oppeja Cannes Lions -festivaalin palkituista töistä, joista voi olla hyötyä uutta kisavuotta suunniteltaessa.

Yksi Cannes Lions -vuosi on taas takana, mutta uutta ”kisavuotta” rakennetaan jo vauhdilla, vaikka monella meistä ajatukset ovat jo kenties karkanneet toimistoelämän ulkopuolelle, ainakin hetkeksi.

TBWA-kollektiivi keräsi festivaalin aikana kohtuullisen runsaan palkintosaaliin (3x GP, 31 leijonaa ja palkintoja yhteensä 92) lisäksi joukon oppeja, joiden kautta pyritään vahvistamaan luovan työmme vaikuttavuutta asiakkuuksissamme.

Yleisesti voidaan sanoa, että vahvasta tekoälyn noususta huolimatta tuntuu, että olemme markkinoinnin tehokkuuden parantamiseksi samalla palaamassa takaisin perusasioiden ääreen.

Tuotefokus, brändin vahva oma sielu ja oikeat ihmisten haasteet. Ja hyvä niin.

Seuraavassa tulee tiivistys merkittävimmistä havainnoista palkittujen töiden takaa.

1. Luova johdonmukaisuus ja jousto

Brändit, jotka ovat panostaneet vahvaan brand platformiin, korjaavat nyt työnsä hedelmiä.

Sitoutuminen ja johdonmukaisuus ovat ansainneet kyvyn leikitellä tavoilla, jotka tuntuvat sekä tuoreilta että selvästi heidän omiltaan.

Tämä on todiste siitä, että strateginen kärsivällisyys ja luovuus kerrostettuna ajan myötä ovat moninkertaisesti mieleenpainuvampia ja tehokkaampia.

2. Ulkomainonta ansaitsee huomionsa

Pelkkien staattisten mainostaulujen sijaan palkituimmat ulkomainokset vetivät katsojat mukaan, tarjosivat kokemuksen tai ansaitsivat huomiota sosiaalisesti latautuneilla tavoilla.

Ilman teknisiä lisäyksiäkin tämän vuoden ulkomainonta todisti kykynsä sitouttaa yleisöä taulun ulkopuolella.

3. Seksikkäät säästöt

Maailmanlaajuisen taloudellisen paineen jatkuessa tarjoukset, kupongit ja kampanjat muuttuivat tänä vuonna ilahduttaviksi, hauskoiksi ja suorastaan seksikkäiksi.

Tämä on todiste siitä, että transaktionaalinen voi kohota taktisesta täysin poikkeavaksi.

4. Pako raskaasta todellisuudesta

Maailmassa on tällä hetkellä raskasta.

Brändit halusivat tänä vuonna keventää tunnelmaa ja tarjota dopamiiniannoksen.

Äärimmäisessä päässä nähtiin ideoita, jotka loivat pako- ja fantasimaailmoja, jotkut lähes absurdeja ja järjettömiä – mutta kiistatta toimivia.

5. Omista yksi tärkeä hetki

Vahvan kokemusekosysteemin luominen on modernin brändin merkki.

Mutta joskus tehokkainta on keskittyä yhteen matkan avainhetkeen ja maksimoida sen vaikutus omistamalla ja vahvistamalla se kaikkialla.

6. Todelliset inhimilliset ongelmat

Sen sijaan, että ideat etsivät syytä olla olemassa, nähtiin tänäkin vuonna erinomaista työtä, joka tarttui aitoihin ja kiistatta inhimillisiin ongelmiin, joita brändit, yritykset ja maailma kohtaavat.

Cannesissa 2025 merkityksellisyys voitti uutuudenhalun kerta toisensa jälkeen.

7. Alkuperätarinat, modernilla tavalla

Luovien ideoiden aalto tulkitsi brändien alkuperätarinoita uudelleen nykyaikaiselle yleisölle sopiviksi.

Yhdistämällä perinnön ja nykykulttuurin, brändit löysivät uusia tapoja herättää uteliaisuutta ilman väsyneitä perinteitä.

8. Yhdessä tekeminen, oikeasti

Sosiaalisen sisällön parhaat käytännöt siirtyivät vihdoin ”meidän pitäisi” -tasolta ”me teimme” -tasolle.

Nämä ideat eivät olleet vain tekijälähtöisiä, vaan ne luotiin yhdessä kuluttajien, kulttuurin ja yhteisöjen kanssa.

Pelkän kynän jakamisen lisäksi johtavina olivat rehellisyys ja aitous.

Tunnustettiin, että joskus muut voivat olla paras lähde brändin luottamukselle.

 

Sami Tikkanen on pitkän linjan mainostoimistojohtaja, joka vastaa tällä hetkellä TBWA\Helsingin lisäksi TBWA:n pohjoismaisesta toimistoverkostosta. Hänen intohimo on tuoda alalle lisää kaupallista ajattelua sekä laajentaa toimistojen palveluvalikoimaa, jotta vahvat bränditarinat ja teknologia voivat toimia yhdessä kasvua luoden.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 − one =