Enoma Edevbaro: ”Sisällöntuottajat tulevat olemaan osa tuotekehitystä ja innovaatioita, eikä heitä nähdä enää pelkkinä jakelukanavina”

Head of SEK Social Enoma Edevbaro toimi tänä vuonna Cannes Lionsissa Social & Creator -kategorian shortlist-tuomarina. Mikä on in ja mikä Cannesissa kannattaa?

Kesällä voitetut Suomileijonat jaetaan Helsingissä Nordean Vallila Campuksella 21. lokakuuta 2025.

Shortlist-tuomarit arvioivat valtavan määrän kilpailutöitä ja valitsevat niistä ne, jotka etenevät varsinaiseen palkintovaiheeseen.

Heidän tehtävänään on karsia pois keskinkertaiset toteutukset ja nostaa esiin kansainvälisesti ansioituneimmat ideat, jotka täyttävät kilpailun luovuuden ja vaikuttavuuden kriteerit.

Minkälainen työrupeama shorttituomarina on ollut, Enoma?

Valtava, mutta antoisa samaan aikaan. Pääsin tuomaroimaan hieman yli kolmesataa työtä noin kolme viikkoa ennen itse festivaalia. Mukana oli hyvin erilaisia alakategorioita ja todella mielenkiintoisia töitä. Sain tuomaroinnista paljon irti myös itse.

Mikä on tällä hetkellä in?

Ymmärrys siitä, että julkkis ei ole idea. Julkkiksen käyttäminen vain sen takia, että käytetään julkkista, ei missään nimessä riitä.

Sisällöntuottajalla, jota käytetään, pitää olla aito yhteys tekemiseen. Sitä kautta löytyy yhteinen linkki brändin kanssa. Se on ehdottomasti in.

Sanoisin myös, että muutenkin vähän nichemmät aiheet. Löydetään jotain somen oudoimmista keskustelupaikoista ja kaninkoloista. Niiden kautta lähdetään rakentamaan jotain pienemmille yhteisöille eikä niinkään kaikille.

“Not as an advertiser, but as a co-creator and content driver.”

Millainen Cannes Lions -kokemus on muuten ollut?

Olin nyt ensimmäistä kertaa mukana Cannes Lionsissa. Sunnuntaina tullessa olo oli hyvin ylivirittynyt.

Täällä on valtavasti nähtävää, aikataulutettavaa ja ihmisiä. Samaan aikaan on kuitenkin ollut tunne, että tästä kaikesta on saanut tosi paljon irti.

Olen tavannut valtavasti uusia ihmisiä ympäri maailmaa. Olen käyttänyt paljon aikaa myös verkostoitumiseen, varsinkin kun olin täällä yksin meiltä SEKiltä.

Tämä on ollut hieno ja antoisa kokemus, jota ei voi verrata mihinkään muuhun.

Mitä haluat vinkata suomalaisille Cannesista?

Vaikka ei olisi festivaalipassia, tänne kannattaa silti tulla. Täällä on upeita tapahtumia myös rannoilla. Cannes Lionsissa on tietenkin hienoja puheenvuoroja Palaisissa.

Kannattaa ottaa mukaan pieni kannettava tuuletin, sillä täällä on todella kuuma.

Aikatauluttaminen kannattaa hoitaa hyvin etukäteen, rekisteröityä kaikkeen mahdolliseen ja tehdä vaikka kunnon taulukko siitä, mitä aikoo viikon aikana tehdä. Silloin ei tule niin hermostunut tai ahdistunut olo kaikesta runsaudesta.

“The difference between influencers and creators is that they are not channels, they are collaborations and collaborators.”

Niitä pieniä tuulettimia saa muun muassa brändien biitseiltä. Oletko saanut täältä paljon tuliaistavaraa?

Joo, merchiä on tullut laukku täyteen. Katsotaan, saanko ne kaikki takaisin Suomeen. Tuuletinta ja vaikka mitä – brändeillä on ollut todella makeita omia pieniä aktivointeja.

Mitä olet oppinut Cannesissa? 

Tuntuu, että nyt isossa fokuksessa ovat sisällöntuottajat ja heidän roolinsa.

Pepsi muun muassa mainitsi, että he nykyään ajattelevat itseään ei mainostajana vaan kanssaluojana ja sisällön suunnannäyttäjänä, mikä on todella mielenkiintoista. Sama viesti toistuu monessa puheessa.

Paljon on puhuttu myös erosta vaikuttajien ja sisällöntuottajien välillä. Joku kiteytti hyvin, että ero  on siinä, että sisällöntuottajat eivät ole vain kanavia, vaan yhteistyömuotoja ja yhteistyökumppaneita.

Uskon, että jatkossa nähdään yhä enemmän, miten brändit pystyvät aidosti tuottamaan sisältöä yhdessä sisällöntuottajien kanssa ja ihan alusta asti.

Sisällöntuottajien tekeminen linkittyy tuotekehitykseen ja innovaatioihin, eikä heitä nähdä enää pelkkinä jakelukanavina.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

14 + four =