Peräti 97 prosenttia kansainvälisistä johtajista pitää viestintää keskeisenä onnistumistekijänä muutoksessa, ilmenee PROI Worldwiden Transformation Readiness Index Study 2025 –tutkimuksesta. Tutkimus osoittaa selkeän yhteyden viestinnän laadun ja taloudellisen menestyksen välillä.
Viestintätoimisto Kaiun toimitusjohtajat Katariina Ahonen ja Kasper Stenbäck avaavat tutkimustuloksia blogikirjoituksessaan.
Mikä on muutoksessa tärkeää? Viestintä tietenkin, sanoisi viestintäihminen.
Nyt ei tarvitse uskoa vain viestintäjohdon puheita, sillä myös muu johto ajattelee samoin: noin kaksi kolmasosaa PROI Worldwiden kansainvälisen muutostutkimuksen vastaajista edustaa liikkeenjohtoa.
Vastaukset ovat yksimielisiä. Peräti 97 prosenttia vastaajista pitää viestintää keskeisenä onnistumistekijänä muutoksessa.
Suomalaista työelämää mullistavat samanaikaisesti esimerkiksi digitalisaatio, tekoäly, toimet ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, geopolitiikan ja talouden epävarmuus sekä julkisen sektorin uudistukset.
Samalla työntekijät odottavat entistä avoimempaa ja vuorovaikutteisempaa viestintää. Muutosviestinnästä on tullut pysyvä johtajien ja viestinnän ammattilaisten ydintehtävä.
Yksi merkittävimmistä mittareista on talous
Muutosten onnistumista voi mitata monella mittarilla, joista talous on yksi merkittävimmistä.
Tutkimuksemme tuloksissa nousi esiin neljä viestinnän tekijää, jotka johdon arvion mukaan erottavat taloudellisesti onnistuneet muutokset epäonnistuneista.
- Johtajat ja esihenkilöt viestivät säännöllisesti edistymisestä ja seuraavista askeleista.
- Johtajat kuuntelivat ja osallistuivat aidosti keskusteluihin ja viestivät avoimesti ja läpinäkyvästi prosessista.
- Työntekijät ja ulkoiset sidosryhmät sitoutettiin aktiivisesti muutosprosessiin.
- Viestintästrategiaa mukautettiin palautteen ja muuttuvien olosuhteiden perusteella.
Olennaista on tuntea oman organisaation tilanne.
Tutkimuksen avulla voit verrata omaa muutosvalmiuttanne kansainvälisiin onnistuneisiin ja vähemmän onnistuneisiin muutoksiin.
Puutteet viivästyttävät ja vievät luottamusta
Vain neljännes organisaatioista onnistuu viestimään muutoksissa todella tehokkaasti. Puutteet viestinnässä näkyvät viivästyksinä strategian toteutumisessa ja luottamuksen menetyksenä.
Samalla tilanne tarjoaa etulyöntiaseman niille, jotka nostavat viestinnän muutoksen ytimeen.
Kun 675 johtajalta kysyttiin, mitkä tekijät ylipäätään ratkaisevat muutoksen onnistumisen, esiin nousi kolme asiaa: selkeä ja läpinäkyvä viestintä, työntekijöiden sitoutuminen ja osallistuminen sekä johdon sitoutuminen ja toiminta roolimallina.
Toisin sanoen kyky viestiä ja johtaa muutosta heijastuu suoraan siihen, toteutuuko haluttu muutos vai ei. Muutosvalmiit organisaatiot selviävät yllättävistä markkinamuutoksista ketterämmin ja jopa kasvattavat kilpailukykyään – ja arvoaan.
Haaste johdolle, miten käsitellä muutosta
Tutkimus lataa johdolle ja keskijohdolle isoja vaatimuksia. Siksi johtajan kannalta tärkeää on myös se, miten muutosta pystyy käsittelemään oman päänsä sisällä.
Vasta sen jälkeen on tilaa yrittää saada muita mukaan tai näyttää esimerkkiä.
Teksti on ensimmäisen kerran julkaistu Viestintätoimisto Kaiun Viestintä muutosvoimana -julkaisussa. Koko oppaan löydät Kaiun sivuilta osoitteesta www.kaiku.fi/muutos
—
Kirjoittajat Katariina Ahonen ja Kasper Stenbäck ovat Viestintätoimisto Kaiun toimitusjohtajia.
Viestintätoimisto Kaiussa ilmestynyt syyskuussa Viestintä muutosvoimana -opas. Suomenkielinen opas pohjautuu PROI Worldwiden Transformation Readiness Index Study 2025 –tutkimukseen, jota sisaryhtiö tutkimustoimisto Vastakaiku keväällä luotsasi. Kaiku edustaa PROI-verkostoa Suomessa ja oli mukana käynnistämässä sekä suunnittelemassa tätä muutosviestinnän tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 675 johtajaa 30 maasta – valtaosa heistä liikkeenjohdon edustajia.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.
