Kaupallisen yhteistyön merkinnöissä parannettavaa EU:ssa

vaikuttaja

Tutkimus: joka viides vaikuttaja kertoo kaupallisesta sisällöstä asianmukaisesti EU:ssa.

Euroopan komissio ja Consumer Protection Network julkaiseman tutkimuksen mukaan sosiaalisen median vaikuttajien tavoissa merkitä kaupalliset sisällöt on edelleen parantamisen varaa. Raportissa arvioidaan, noudattavatko vaikuttajien tuottamat sisällöt EU:n kuluttajalainsäädännön läpinäkyvyys- ja huolellisuusvaatimuksia.

Tutkimuksessa havaittiin, että useimmat Eurooppalaiset vaikuttajat eivät ilmoita kaupallista sisältöä asianmukaisesti. Seulotuista 576 vaikuttajasta vain 20 % ilmoitti kaupallisen sisällön systemaattisesti, ja näistäkin vain vähemmistö (38 %) käytti alustan työkaluja sisällön ilmoittamiseen.

Marketing Finland on ollut mukana tuottamassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistusta kaupallisten sisältöjen merkitsemässä yhdessä alan muiden toimijoiden kanssa. Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki pitää tilannetta Suomessa parempana kuin muissa EU-maissa.

”Useimmissa Euroopan maissa ei ole puututtu yhtä tehokkaasti kaupallisten sisältöjen merkitsemiseen kuin Suomessa. Syynä tähän on puuttuvat selkeät ohjeistukset, eikä niissä ole yhtä toimivaa markkinoinnin itsesääntelyä kuin Suomessa, jota mainonnan sekä viestinnän eettiset neuvostot tekevät.”

Komission raportti tuottaa jatkossakin ”digitaalista kuntoarviointia” (digital fitness check), jonka tarkoituksena on arvioida EU:n kuluttajalainsäädännön tehokkuutta – mukaan lukien vaikuttajamarkkinointi.

Lähde: WFA

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eighteen − 15 =