Blogi | Mitä markkinointijuridiikassa tapahtuu juuri nyt? Kolme esimerkkiä tuomioistuimen viimeaikaisista ratkaisuista

Juristi on markkinoijan paras kumppani silloin, kun toteutus uhkaa estyä esiin nousevien juridisten kysymysten vuoksi. Yhteistyöllä haasteet ratkaistaan yleensä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Samalla toteutuksesta tulee harkitumpi kokonaisuus.

Huolellisella taustatyöllä on merkittävä vaikutus esimerkiksi siihen, millaiseksi oma asema muodostuu mahdollisissa jatkotoimenpiteissä tai prosesseissa. Kun pohjatyö on tehty alusta lähtien huolellisesti perustellen, on esimerkiksi valvontatoimenpiteisiin vastaaminen tai omien oikeuksien puolustaminen huomattavasti sujuvampaa.

Valvonta voi myös esimerkiksi edellyttää, että yhteistyösopimus voidaan toimittaa viranomaiselle. Kaikki yhteistyöhön liittyvä dokumentaatio, ohjeistuksista kirjallisiin sopimuksiin, kannattaa säilyttää huolellisesti. Vastaavasti markkinointitoimenpiteisiin liittyvien ehtojen tulee olla ajan tasalla. Immateriaalioikeuksien osalta on puolestaan olennaista, että ehtojen, kuten omistajuuden ja käyttöoikeuksien, sisällöstä on sovittu selkeästi, käyttöön liittyvät riskit selvitetty, sekä tarvittavat rekisteröinnit tehty.

 

Tuoreimmat opit ratkaisukäytännöstä

Miten markkinointiin, mainontaan ja asiakassuhteisiin liittyviä riskejä voidaan hallita käytännössä tehokkaimmin? Hyviä oppeja on mahdollista löytää esimerkiksi tuoreista oikeustapauksista. Kun nämä teemat nousevat markkinoinnissa esiin, on oikea hetki suunnitella kokonaisuus huolellisesti juristin kanssa. Viimeaikaiset markkinaoikeuden ratkaisut osoittavat, että erityisen valppaana kannattaa olla silloin, kun:

  1. Viittaat markkinoinnissa kilpailijaan

Markkinaoikeudessa käsiteltiin tapausta, jossa kilpailijaan oli viitattu sanallisesti markkinoinnissa (MAO:631/2025). Yritys ilmoitti, ettei sen toimintaan kuulunut asiakkaiden kuvien luovuttaminen tekoälyn kouluttamiseen tai kasvojentunnistukseen, mutta väitti tällaisen olevan erään toisen alan toimijan toimintamalli.

Vaikka yritys poisti väitteen saatuaan vaatimuksen toiselta toimijalta, se joutui silti vastaamaan tämän vaatimuksiin markkinaoikeudessa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti kuluja ja sitoo resursseja.

  1. Laadit tai muutat markkinointiin liittyviä kuluttajasopimuksia

Markkinaoikeus arvioi hiljattain kuluttajakaupan sopimusehtojen kohtuullisuutta valvontatapauksessa (MAO:667/2024). Tapauksessa kiellettiin käyttämästä ehtoa, jonka mukaan toistaiseksi voimassa oleva sopimus oli kuluttajan irtisanottavissa vain kolmen kuukauden irtisanomisajalla.

Kuluttajasopimusten laatiminen ja muuttaminen edellyttää lakisääteisten vaatimusten noudattamista, ja toimenpiteet kannattaa suunnitella huolellisesti perustellen.

  1. Luot tuotteelle tai tapahtumalle uuden brändin

Yksi tyypillinen liiketoimintariski syntyy, kun uusi brändi lanseerataan ilman nimeen liittyvää estetutkimusta tai tavaramerkkisuojaa. Jos joku muu taho omaa paremman oikeuden identtiseen tai samankaltaiseen nimeen, brändiä ei välttämättä voida käyttää tai nimi on vaihdettava. Tällöin lanseeraukseen panostetut resurssit voivat valua hukkaan, ja lisäksi käyttö voi synnyttää korvausvastuun.

Markkinaoikeus esimerkiksi kielsi sakon uhalla yritystä käyttämästä merkkiä Helsinki HighEnd / HELSINKI HIGH END messutapahtumien palvelujen yhteydessä (MAO:260/2025). Merkkiä oli jo käytetty tapahtumien yhteydessä.

 

Edellä esitetyt ovat nostoja viimeaikaisesta ratkaisukäytännöstä. Markkinointijuridiikka kattaa laajan kirjon teemoja hinnoittelusta ja vastuullisuudesta tietosuojaan ja datansääntelyyn. Kun kysymyksiä herää, juristi auttaa.

Berggren Oy toimii Marketing Finlandin kumppanina markkinoinnin juridisissa kysymyksissä.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 × three =