Nopeasti yleistyneissä digital signage -ratkaisuissa korostuu huolellinen liiketoiminnan suunnittelu. Toimipaikkaviestintään tarkoitetuilla näytöillä on organisaatiosta ja toimialasta riippuen paljon erilaisia käyttötarkoituksia.
Digital Signage viittaa erilaisten etäohjattujen näyttöjen ja niiden taustajärjestelmien kautta toteutettuun viestintään. Suomessa näytöt ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistyneet erityisesti toimipaikkamarkkinoinnissa. Pioneerialoja ovat olleet päivittäistavarakauppa ja ravintola-ala sekä erikoisliikkeet.
Digital signagen käyttösovellukset ovat hyvin erilaiset organisaatiosta ja toimialasta riippuen. Ruokakauppoihin saatetaan tilata kymmeniä tuhansia näyttöjä, kun taas ravintola-alalla samat muutamat näytöt voivat näyttää kellonaikojen mukaan päivittyviä ruokalistoja sekä mainostaa niiden vetotuotteita.
Näytön ilmeisin tehtävä on esittää kiinnostavia sisältöjä. Näytöt osaavat kuitenkin tarvittaessa hyödyntää muun muassa NFC-teknologiaa, keinoälyä ja big dataa. Ne voidaan varustaa esimerkiksi LEDillä, jolloin niitä voidaan hyödyntää varastokeräilyssä tai inventoinnissa. Ruokakaupoissa näyttöjä voidaan hyödyntää vaikkapa hinta-alennusten automaatioon perustuvassa hävikin hallinnassa.
Täsmäsisältöjä nopeasti ja tehokkaasti
Digital Signagen sisällöntuotannollinen arvo perustuu pitkälti siihen, miten sisältö tuotetaan. Yksittäisten tai useampien näyttöjen sisältöjä ohjataan taustajärjestelmästä, johon näytöt ovat langattomasti yhteydessä. Pohjoismaiden isoimman näyttötoimittajan ZetaDisplay Finlandin liiketoimintajohtaja Manu Mesimäki mainitsee juuri sisällöntuotannon mahdollisuuksien nopean kehittymisen elementiksi, joka on mahdollistanut digital signagen yleistymisen. Asiakas voi nykyään luoda näytöilleen oman brändinsä mukaisia sisältöjä muutamalla klikkauksella tai luoda automaattisia työnkulkuja esimerkiksi kellonajan tai viikonpäivän mukaan. Sateiseksi kääntyneen viikonlopun jäätelökampanja saadaan helposti käännettyä tilanteeseen sopivaksi.
Nopea sisällöntuotanto on yksi esimerkki reaaliaikaisuudesta, jonka kautta moni digital signagen liiketoiminnallinen hyöty näyttää selittyvän. Kun sisällöt saadaan päivitettyä nopeasti ja puoliautomaattisesti kaikkiin yrityksen viestintäkanaviin, taklataan monia arkisia ongelmia: verkkokaupan ja kivijalkamyymälän hinnat pysyvät linjassa, mainossisällöt ovat ajankohtaisia ja työaikaa säästyy.
Mesimäki korostaa liiketoiminnallisten tavoitteiden kirkastamista ja huolellista käytön suunnittelua digital signagen käyttöönoton ehdottomana lähtökohtana. Suunnittelun toinen osa on toimintakulttuurin muutos. Kun näyttöjen avulla kyetään karsimaan manuaalisia työvaiheita pois, saadaan säästöjä. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, ettei toimintaa jatketa kuten ennen. Jos toiminnan tavoitteet eivät ole selkeät, ei digital signagen toimivuutta voi tehokkaasti myöskään mitata.
Katso alla Manu Mesimäen haastattelu ja digital signage -kokemuksia ja esimerkkejä Myyrmäen K-Citymarketista.
Teksti ja video: Riku Heino
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.