GARM-hanke jalkautuu Suomeen ja kitkee pois haitallisia sisältöjä internetistä

Verkkosisällöt

Global Alliance for Responsible Media eli GARM on kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on tehdä internetistä turvallisempi vähentämällä haitallisia sisältöjä sekä näiden avulla hankittuja mainostuloja.

GARM on mainostajilta lähtenyt aloite, jossa mainostavat yritykset, mediatoimistot, media-alustat ja alan organisaatiot tekevät yhdessä työtä haitallisten sisältöjen vähentämiseksi. Tavoitteena on parantaa internetin käyttäjien turvallisuutta ja vähentää heidän altistumistaan haitallisille sisällöille.

Jos markkinoinnin ala ei ryhdy toimiin, riskinä on, että luottamus digitaalisiin kanaviin ja mainontaan laskee edelleen.

Marketing Finland on yhdessä Sveriges Annonsörerin kanssa jalkauttamassa GARM-hanketta Pohjoismaihin (GARM Nordic). Syksyllä isoimpien brändien edustajat ja alustajat keskustelivat ensimmäisen kerran Ruotsin ja Suomen johdolla eri alustoilla havaituista ongelmista ja raportoivat niistä. Brändit ja alustat keskustelevat turvallisuusongelmista jatkossa kerran kvartaalissa.

Vuoden lopussa GARM-dokumentit käännettiin suomeksi ja ruotsiksi. Pohjoismaisissa versioissa on huomioitu paikallinen lainsäädäntö sekä olosuhteet.

Tunnistatko turvallisen ja haitallisen sisällön?

Ensimmäinen askel haitallisten sisältöjen karsimisessa on ollut määritellä, millaista on turvallinen ja haitallinen verkkosisältö. Kehys perustuu Interactive Advertising Bureau (IAB) -järjestön määrittämään alan terminologiaan ja auttaa mainostajia, mediatoimistoja, media-alustoja sekä luovia toimistoja tekemään päätöksiä sisällön suhteen. Ilman haitallisten sisältöjen johdonmukaista kuvailua olisi ollut mahdotonta tehdä konkreettisia toimia tällaisten sisältöjen vähentämiseksi.

Haitallisen sisällön 12 pääluokkaa on tunnistettu yhteistyössä GARMin ohjausryhmän asiantuntijajäsenten kanssa, ja jaottelu koskee koko mainosalaa. Esimerkiksi markkinoijat käyttävät määritelmiä tuotemerkin turvallisuuden varmistavien standardien määrittämiseksi ja sisällön sopivuuden määrittämiseksi yritysten, tuotemerkkien ja kampanjoiden tasolla.

  • Pornografinen materiaali
  • Aseet ja ampumatarvikkeet
  • Rikokset ja haitanteko ihmisiä ja yhteiskuntaa kohtaan, ihmisoikeusrikokset
  • Kuolema, vahingoittuminen tai sotilaallinen konflikti
  • Verkkopiratismi
  • Viharikokset ja aggressiivinen käyttäytyminen
  • Siveettömyydet ja tapahtumat, mukaan lukien kielenkäyttö, eleet ja verinen, yksityiskohtainen tai vastenmielinen sisältö, joka on tarkoitettu järkyttämään ja herättämään inhoa
  • Laittomat huumausaineet, tupakka, sähkösavukkeet ja alkoholi
  • Roskaposti tai haitallinen sisältö
  • Terrorismi
  • Disinformaatio (uusi luokka, joka ei sisältynyt GARMin edelliseen kehykseen)
  • Kiistanalainen arkaluonteinen sosiaalinen kysymys

Tutustu tästä GARM-hankkeen suomenkieliseen sisältöön – ladattavissa kaksi ohjeistusta:

  • GARM: Tuotemerkin turvallisuus – määritelmät ja kehys
  • GARM: Mainosten sijoittelun standardi ja kehys

Tule mukaan vaikuttamaan internetin turvallisuuteen!

Marketing Finland kutsuu kaikki markkinoinnin ja viestinnän toimijat sekä markkinointia tekevät yritykset mukaan tekemään töitä turvallisemman internetin rakentamiseksi, ilmoittaudu mukaan: info@marketingfinland.fi

Kerro meille millaisia haitallisiin sisältöihin olet törmännyt alustoilla: info@marketingfinland.fi

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − 2 =