Mainonnan eettisen neuvoston linjaus kaupallisesta yhteistyöstä puhuttaa

Instagram-mainonta sai huomatuksia puutteellisen tunnistettavuuden vuoksi, vaikka mainostajalla ja vaikuttajalla ei ollut voimassaolevaa sopimusta yhteistyöstä.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Marketing Finland muistuttaa, että Kilpailu- ja Kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan myös ”kaupallinen yhteistyö” käy kertomaan yhteistyöstä kaupallisen tahon kanssa. Kaupallisen yhteistyön tunniste pitää olla havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

MEN linjaus on herättänyt keskustelua, sillä kyseessä ei ole meneillään oleva kaupallinen yhteistyö mainostajan kanssa, vaan viittaus aikaisempaan yhteistyöhön. Instagram-tilillä saraparikka julkaistussa kuvassa vaikuttaja Sara Parikka poseeraa Coca-Cola -rekan edessä. Julkaisussa on teksti: ”viime vuonna näihin aikoihin olin just kotiutunu ehkä siisteimmältä duunireissulta i k i n ä ??? kiitos vielä @cocacolafi ja ihana @iinaairaksinen ! Kelpaa vieläkin muistella ? *postaus ei ole kaupallisesti tuotettu.”

Brändin edustaja kertoo, ettei ole tilannut julkaisua, eikä siitä ole maksettu Parikalle. Brändillä ja Parikalla on ollut kaupallista yhteistyötä heinäkuussa 2019. Sopimukseen ei sisällytetty päivitystä kampanja-ajan ulkopuolella. Nyt vuotta myöhemmin tehty julkaisu on vaikuttajan itsensä päättämä ja suunnittelema.

Vaikuttajien huoli MEN:n linjauksessa liittyy siihen, että mihin vedetään raja vaikuttajan rooliin yksityishenkilönä, joka voi sanan vapauden puitteissa tehdä omasta tahdostaan päivityksiä ja mainontaa tekevänä tahona. Myös mainostajat kokevat ongelmalliseksi tilanteen, jossa mainostajalla on vastuu brändejä koskevista julkaisuista, joita vaikuttajat tekevät ilman kaupallista sopimusta. Saksassa käsiteltiin reilu vuosi sitten vastaavia tapauksia oikeudessa asti. Sittemmin Saksassa on lähdetty kehittämään vaikuttajamarkkinointia säätelevää lainsäädäntöä. Marketing Finland näkee myös tarpeellisena tarkentaa vaikuttajamarkkinointia koskevaa sääntelyä Suomessa sekä avata keskustelu siitä, kuka on vaikuttaja. Tällä hetkellä mm. urheilun sponsoroinnissa on vielä läpinäkyvyyden puutetta kaupallisessa yhteistyössä, kertoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

MEN antoi huomautuksen myös tapaukselle, jossa ravintolan mainoksia on jaettu autojen tuulilasinpyyhkimen alle.

Tutustu tuoreimpiin lausuntoihin:

  • MEN 1/2021: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram
  • MEN 2/2021: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram
  • MEN 3/2021: Yksityisomaisuus julkisena mainosalustana
  • MEN 4/2021: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram
  • MEN 5/2021: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram

Hae lausuntoa

Neuvoston toiminnasta vastaavat Keskuskauppakamari ja Mainonnan neuvottelukunta (MNK), joka edustaa alan järjestöjä.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *