Kidfluencerit – lapsivaikuttajien oikeuksia vahvistetaan

kidfluencer

Lakialoite alle 16-vuotiaiden vaikuttajien oikeuksien vahvistamisesta etenee Ranskassa.

Toteutuessaan laki koskisi mm. somevideoilla esiintyviä alle 16-vuotiaita vaikuttajia. Lakimuutoksella pyritään siihen, että lasten suostumus on varmistettu ja videoista saatavat tulot ovat myös verottajan tiedossa. Hanketta on edistetty vuodesta 2018, jolloin tv-dokumentissa tuotiin esille ”kidfluencerien” kaupallinen hyväksikäyttö.

Ranskan leluteollisuus otti vuoden alussa käyttöön itsesääntelyn, joka ohjeistaa leluvalmistajia vaikuttajamarkkinoinnin ohjeiden ja asianmukaisten työolojen noudattamiseen.

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.