Nyt kannattaa ilmoittautua Finnish Comms Awardsiin, päätuomari Christina Forsgård kertoo miksi

FCA gaala

Ilmoittautuminen Suomen johtavaan viestintäalan kilpailuun Finnish Comms Awardsiin on avoinna. Kilpailu tekee näkyväksi maailman muutosvoimaisinta työkalua.

Finnish Comms Awards on Suomen viestintäalan merkittävin kilpailu. Se palkitsee työtä, jossa toimistot yhdessä asiakkaiden kanssa ovat viestinnän keinoin auttaneet saavuttamaan liiketoiminnallisia ja yhteiskunnallisia tavoitteita.

Kilpailu on jälleen tänä vuonna uudistunut laajasti ja se näkyy etenkin kasvaneissa kilpailukategorioiden määrässä ja volyymissa.

Vaikuttamisen keinot muuttuvat. Viestintätoimistojen työ on muuttunut. Keinot, joita käytetään ovat muuttuneet. Työn laatu muuttuu.

Finnish Comms Awards 2025 toivottaa tervetulleeksi kaikki vanhat ja uudet kisaajat.

Kilpailuun odotetaan osallistujia entistä laajemmin ja monipuolisemmin toimistoilta, joissa tehdään strategista viestintää.

”Meillä alun alkaen on ollut tavoitteena, että kisa elää ajassa, koska maailma muuttuu”, päätuomari Christina Forsgård pohjustaa 26.8.2025 pidetyssä Näin voitetaan Finnish Comms Awards -webinaarissa.

Christina Forsgård on Finnish Comms Awards 2025 kilpailun päätuomari.

Paremman maailman taustalta löytyy strateginen neuvonanto

”Teemme yhdessä valtavasti työtä sen eteen, että meillä olisi hyvä yhteiskunta, elinvoimaisia yrityksiä ja ihmisiä, jotka ovat tietoisia asioista, joita ympärillä tapahtuu. Olemme osa positiivista kehää, demokratian ja kansanvallan jatkuvaa kehittämistä”, päätuomari Christina Forsgård avaa viestintätoimistojen merkitystä.

Viestintätoimiala on pieni mutta erittäin vaikutusvaltainen toimija, joka muovaa yhteiskuntaa ja koko maailmaa.

”Meistä jokainen tietää, minkälaisissa tehtävissä olemme vaikuttaneet. Tiedämme olevamme kokoamme merkittävästi suurempi vaikuttaja suomalaisessa yhteiskunnassa ja voisin tänä päivänä sanoa että myös sen ulkopuolella”, Forsgård muistuttaa.

Hän kertoo, miten kilpailussa valtava kasvu ja potentiaali tulee nimenomaan pitkäjänteisestä työstä ja erityisesti strategisesta neuvonannosta, jota Finnish Comms Awards -kilpailussa tuodaan esille.

Tuo monesti näkymättömäksi jäävä komponentti on kriittinen, sillä sen vaikutus on merkittävä.

”Siksi on tärkeää, että meillä on viestintäalan kilpailu, joissa vaikuttamisen eri tasoja sekä keinoja katsotaan moniulotteisesti. Meidän etujemme mukaista on tuoda esiin erityisosaaminen, joka jatkuvasti meinaa jäädä arjen työn ja voisiko sanoa näyttävien lyhytaikaisten kampanjoiden jalkoihin”, Forsgård luonnehtii.

Gloriaa yhteistyölle, joka rakentaa jättiläisen

Finnish Comms Awardsissa palkitaan työtä, jonka on tehnyt toimisto yhteistyössä asiakkaan kanssa. Toimistolla on ollut työssä kriittinen rooli ja keinot ovat olleet viestinnällisiä.

”Viestintää ovat myös neuvonanto ja se, että organisaatio pääsee näillä neuvoilla tavoitteisiinsa. Asiakkaalle merkityksellinen neuvonanto riittää kisahakemukseen”, päätuomari muistuttaa.

Vaikuttavasta yhteistyöstä palkitaan toimisto asiakas ja yhteistyökumppanit.

”Muistakaa kisahakemuksia tehdessänne ketkä kaikki ovat osallistuneet työhön. Yhteistyöllä ja pienelläkin erityisosaamisella voi olla ratkaiseva arvo. Gloriaa saa ja pitää jakaa yhteistyölle, koska se tekee meistä kaikista vahvempia.”

On vanhanaikaista ajatella, että joku yksinään tekisi jotain merkittävää. Saamme kaikki vaikutteita toisiltamme.

Jokainen meistä seisoo jättiläisen harteilla, koska joku on tehnyt pohjatyötä, jonka päällä on helppo olla kukkulan kuninkaana.

Ensimmäinen pääkategoria: Strategia

Strategisessa pääkategoriassa arvioidaan ja palkitaan töitä, joissa on hyödynnetty viestinnän konsultointiosaamista, neuvonantoa, koulutusta ja valmennusta kaikissa sen erilaisissa muodoissa.

Olennaista ei välttämättä ole edes lopputulos vaan strateginen osaaminen, ajattelu, suunnittelu, valmennustyö ja neuvonanto.

Christina Forsgård muistuttaa, että viestintätoimistoilta ostetaan yllättävän paljon pelkkää neuvonantoa, jossa asiakas saa osuvia neuvoja haastavaan tilanteeseen.

”Miksi murehtisimme sitä, että eipäs nyt sitten päästy tekemään kivoja kampanjoita, koska asiakas inspiroitui toteuttamaan kampanjan pääsääntöisesti omin voimin. Eihän pelkkä hyvä idea ole awardin arvoinen. On se. Lopputulosta ei olisi ilman ideaa ja yhteistyötä. Ja juuri sellaisen työn paikka on juuri täällä, koska vaikuttava viestintä on yhteistyötä, jota ei palkita missään muualla.”

Työ kantaa hedelmää vaikuttamisen taitoina

Suomalaisessa yhteiskunnassa hyviä neuvoja osataan ostaa vähemmän ja jonkun mielestä hyvät neuvot eivät ole minkään arvoisia.

”Meidän pitää näyttää, että ovat. Ilman osuvia ja inspiroivia neuvoja ketju ei toimi, koska et tiedä mitä olet tekemässä, miksi ja miten”, Forsgård toteaa.

Konsultatiiviseen työhön voi sisältyä paitsi, että mitä tehdään ja miksi tehdään, myös miten tehdään. Mitä asiakas voi tehdä itse, jotta saa maksimaalisen vaikutuksen.

”Kyllä me ollaan aika hyviä ravihevosten valmentajia. Kun asiakas pääsee oikein vauhtiin, niin siinä mennäänkin jo ihan omillaan hyvän valmennuksen vuoksi. Pitäkää tämä mielessä, koska työmme kantaa hedelmää vaikuttamisen taitoina. Tämä avaa aivan uudet synapsit katsoa oman työn pitkäjänteistä vaikuttavuutta”.

Toinen pääkategoria: Luovuus

Kampanjatyyppiset työt kuuluvat pääkategoriaan luovuus.

Nämä ovat ne perinteiset kilpailutyöt, joista on yleensä saatu numeerisia tuloksia ja jotka ylipäänsä on tehty kampanjamaisesti. Kampanjan kestoa ei ole rajattu, se voi olla vaikka kaksi vuotta tai enemmän.

”On erilaista työkalua, kanavaa, luovuutta, lähestymistä, suunnittelutyötä. On löydetty tulokset tavoitteiden mukaan ja saatu paljon konkreettista hyvää aikaiseksi”, Forsgård luettelee.

Arvioinnissa viestinnällisille ratkaisuille, toteutuksille ja luovuudelle annetaan arvoa.

”Olemme taitavia esimerkiksi sanaleikeissä ja oivaltavissa kuvioissa, joista syntyy huomattavuus ja vaikuttavuus. Ne ovat yleensä töitä, joista ihmiset haluavat kertoa toisilleen.”

Tänä vuonna vain ensimmäisen pääkategorian työt pitchataan, mutta toisen ei lainkaan.

”Kampanjatyöt ovat usein helpoimmin tuomareiden arvioitavissa. Voittajia ei siitä huolimatta valita pelkästään pisteiden mukaan, vaan yhteisessä tuomarikokouksessa tehdään lopullinen valinta voittajista.”

Kilpailuhakemusten kirjoittaminen on terapiaa

Työtyytyväisyyttä lisää, kun pääsee pohtimaan oman työn merkittävyyttä myös yhdessä asiakkaan kanssa.

Kilpailuhakemusten kirjoittaminen ja ymmärtäminen, sen analyyttinen käsittely, mitä on on oikeastaan tullut tehtyä, on Christina Forsgårdin mielestä ehkä parasta terapiaa.

”Haluamme kehittää viestinnän huippuammattilaisia. Oman työn tekemisen äärelle pysähtyminen on välttämätöntä. Kilpailulomakkeen äärellä asioiden miettiminen opettaa systemaattista ajattelua. Mikä oli asiakkaan tarve, mitä päätimme tehdä, miksi, miten ja mitä sitten. Päädyimmekö sinne, minne pitikin?”

Työn punainen lanka säilyy koko matkan. Analyysi, analyysi ja analyysi.

”Kilpailun tehtävä on tehdä tunnetuksi yrityksille ja organisaatioille suunnattuja johdon ja viestinnän palveluja. Tavoittelemme toimialalle tunnettuutta myös siksi, että olemme törkeän tuloksellisia siinä mitä teemme ja asiakkaamme saavat merkittävää kilpailuetua yhteistyöstä kanssamme”, Forsgård lisää.

Finnish Comms Awards -kilpailussa töitä arvioidaan myös siitä näkökulmasta, miten ne rakentavat tekijöiden resilienssiä ja osaamista.

Miten kilpailutyö rakentaa organisaation yhteyttä sen keskeisiin sidosryhmiin.

”Olemme toimialana monessa mukana. Vaikuttavuus ulottuu koko meidän yhteiskuntaamme, ehkä koko maailmaan, kun oikein nälkäisinä ollaan. Mielestäni olemme tekemisissä sellaisen hyvän kanssa, joka voi lumipallona saavuttaa suuria mittakaavoja”, Forsgård sanoo.

Finnish Comms Awards 2025 toivottaa tervetulleeksi kaikki vanhat ja uudet kisaajat.

 

Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja, kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 + 15 =