Digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset laajenevat 28.6.2025, mutta saavutettavuus on ennen kaikkea bränditeko, sanoo asiantuntija

”Vain erinomainen tai huono käyttökokemus jää mieleen, keskinkertainen unohtuu”, sanoo Selko Digitalin saavutettavuusasiantuntija ja toimitusjohtaja Jere Havo. Hän luennoi aiheesta 5.6.2025 Marketing Finland Academyssa.

28.6.2025 digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset laajenevat koskemaan suurta osaa B2C-verkkokaupoista.

Lain piiriin kuuluu kuluttajille suunnattu verkkokauppa, jossa on töissä vähintään 10 henkilöä ja 2 miljoonan euron liikevaihto tai taseessa.

Verkkokaupaksi lasketaan digitaalinen palvelu, jossa kuluttaja voi tehdä kuluttajansuojalain alaisen sopimuksen tuotteen tai palvelun hankinnasta.

Perinteisten verkkokauppojen lisäksi laki saattaa koskea monia muitakin verkossa myytäviä palveluita, joissa maksullinen tuote tai palvelu varataan verkossa, mutta maksetaan vasta käynnin yhteydessä tai laskulla.

Havo mainitsee esimerkkinä terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ajanvaraukset, kotipalvelut ja remonttipalvelut, auton huolto- ja katsastuspalvelut, hammashoitolapalvelut, vuokraustoiminta, elämys- ja majoituspalvelut, tilaukset ja sopimukset sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelut.

Verkkokaupaksi luetaan myös digitaalinen palvelu, jossa kuluttaja voi tehdä KSL:n mukaisen sopimuksen tuotteen tai palvelun hankinnasta.

Marketing Finland Academyn koulutus Saavutettavuus on brändinrakennusteko. Saavutettavuusasiantuntija Jere Havo kertoo lainmuutoksen käytännön vaikutuksista, mitä asian suhteen kannattaa tehdä sekä miten saavutettavuus otetaan osaksi brändin kehitystä ja siitä tehdään kilpailuetu.

Tällainen on saavutettava verkkokauppa

Saavutettavan verkkokaupan sisällön voi tiivistää kolmeen pääosioon.

  1. Helppokäyttöinen käyttöliittymä: Intuitiivinen navigointi, esimerkiksi selkeät valikot ja looginen rakenne.
  2. Ymmärrettävä sisältö: Tekstin on oltava helppolukuista, esimerkiksi kieli on selkeää sekä fonttikoko riittävä. Tiedon on oltava kaikkien ymmärrettävissä, mukaan lukien näkö- tai kognitiivisista rajoitteista kärsivien.
  3. Tekninen laatu: Verkkokaupan on toimittava moitteettomasti eri laitteilla ja oltava yhteensopiva apuvälineiden kanssa, esimerkiksi ruudunlukijat ja näppäimistönavigointi.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset vammoista, rajoitteista, haitoista tai muiden ominaisuuksien aiheuttamista haasteista huolimatta voivat käyttää palvelua itsenäisesti.

Saavutettavuus ei ole vain lakisääteinen velvoite, vaan se myös laajentaa asiakaskuntaa ja parantaa brändin mainetta.

Suomessa yli 65-vuotiaita on noin 20 % väestöstä ja 15 % elää jonkinlaisen vamman tai pitkäaikaisen terveysongelman kanssa, joka voi vaikuttaa digitaalisten palveluiden käyttöön.

”Noin 1,2 miljoonaa suomalaista tarvitsee saavutettavia palveluita, mutta kaikki asiakkaat hyötyvät laadukkaasta palvelukokonaisuudesta”, saavutettavuusasiantuntija Jere Havo sanoo.

Saavutettavuus luo asiakaskokemuksen

Sertifioitu saavutettavuusasiantuntija muistuttaa, että hyvin suunniteltu, saavutettava palvelu parantaa asiakaskokemusta yleisesti.

”Käytätkö mielummin helppokäyttöistä ja selkeää vai vaikeakäyttöistä ja sekavaa palvelua”, Havo kysyy.

Entä kumman palvelun ääreen palaat uudelleen? Kumpaa suosittelet kaverille? Valitsetko jatkossa helppokäyttöisen verkkokaupan vain sellaisen, jossa asiointi on haasteellista.

”Kun asiointi, reklamaatiot ja palautukset ovat tehty käyttäjälle helpoksi, käyttää hän palvelua mielellään uudestaan ja mielikuva on positiivinen.”

Saavutettavuusasiantuntija muistuttaa, että myös kivijalat panostavat viihtyvyyteen ja että kaikkien on mahdollista tehdä ostoksia.

”Miksi ei siis panostaisi samaan myös verkkokaupassa, kun siellä on muutenkin potentiaalisesti kivijalkaa suurempi tavoitettavuus”, Havo sanoo.

Lue myös: Mainonta kuuluu kaikille

Marketing Finland Academy: Saavutettavuus on brändinrakennusteko

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eight + nineteen =