Sosiaalinen media on globaalisti suurin mainoskanava

WARC arvioi sosiaaliseen mediaan panostettavan tänä vuonna peräti 247,3 miljardia dollaria. Tämä tekee somesta suurimman mainoskanavan. Yksin Metan ennustetaan ohittavan globaalisti kaikki lineaarisen television mainostulot vuoteen 2025 mennessä.

Vuonna 2024 sosiaalisen median kasvu on ollut vahvaa. WARC Median  (World Advertising Research Center) mukaan some on maailman suurin mainoskanava investointien määrällä mitattuna.

Viime vuonna sosiaalinen media ohitti maksetun hakumainonan, ja someen odotetaan tänä vuonna investoitavan mainosrahaa 247,3 miljardia dollaria. Huima luku tarkoittaa 14,3 prosentin vuotuista kasvua.

Ihmiset viettävät sosiaalisen median parissa nyt 50 prosenttia enemmän aikaa kuin vuonna 2014. Päivittäinen keskikulutus on kasvanut 10 vuodessa 95 minuutista 152 minuuttiin vuonna 2024, ja sosiaalisen median käyttäjämäärät maailmanlaajuisesti ovat kasvaneet 169 prosenttia vuodesta 2014.

”Sosiaalisen median menestyksen takana on suurelta osin Metan strategia- ja tuoteuudistukset. Myös esimerkiksi TikTokin suosion kasvu ja Snapchatin sekä Pinterestin paluu kaksinumeroiseen mainostulon kasvuun ovat merkittäviä.” kertoo Alex Brownsell, WARC Media, Head of Content.

Meta haastaa lineaarisen television

Metan ennustetaan nousevan mainostuloissa ohi globaalin lineaarisen television vuoteen 2025 mennessä. Metan on arvioitu tuottavan tänä vuonna 155,6 miljardin dollarin mainostulot eli 63 prosenttia kaikesta sosiaalisen mediaan käytetyistä panostuksista. 

Entäpä TikTok, Pinterest ja Snapchat?

TikTokin suosio jatkaa kasvuaan ja sen ennustetaan laskuttavan 23,1 miljardia mainosdollaria tänä vuonna. Luvussa on kuitenkin selvää hidastumista viime vuoden 87,8 prosentin kasvuvauhdista. 

Uudet hakutoiminnot ja mainosmuodot tukevat TikTokin kasvua, mutta Yhdysvaltain markkinoilla TikTokin ympärillä vellovat kieltouhat herättävät huolta. Pinterestin ja Snapchatin ennustetaan sen sijaan kasvavan kohisten myös tänä vuonna.

Teksti: Anssi Järvinen

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

17 − three =