Tekoäly on markkinointijohtajan paras kaveri

Suomen Googlen maajohtaja Antti Järvinen sanoo, että markkinointijohtajilla on nyt elämänsä tilaisuus tehdä yritysten markkinointiorganisaatioista merkityksellisemmät kuin koskaan aikaisemmin.

Antti Järvinen on hyvällä tuulella. Ja mikäs on ollessa, sillä Googlella pyyhkii Suomessa mainiosti. Tulos ja kasvuluvut näyttävät hyviltä, ja Järvisen mukaan Googlen sisäisessä globaalissa vertailussa Suomi näyttäytyy kokoaan suuremmalta. Ja viime viikolla Google kertoi miljardin datakeskusinvestoinnista Haminaan. Syitä hymyyn maajohtajalla siis piisaa.

Tekoäly on Suomelle “now or never” -mahdollisuus

Google on pysytellyt tekoälykehityksen aallonharjalla viimeiset kymmenen vuotta. Järvinen muistelee: “Näin ensimmäiset demot tekoälysovelluksistamme jo joskus 2017-2018 pääkonttorillamme Mountain View’ssa, Kaliforniassa. Pidimme itsestäänselvyytenä jo silloin, että tekoäly tulee olemaan seuraava suuri mullistus.”

Näinhän siinä sitten kävikin. Mullistus on suuri ja potentiaalisesti sellainen myös Suomen kansantaloudelle.

Järvinen kohahdutti taannoin Kauppalehden haastattelussaan sanomalla, että generatiivinen tekoäly voi laajasti käyttöön otettuna kasvattaa Suomen bruttokansantuotetta peräti kahdeksan prosenttia seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Järvinen perustaa skenaarionsa Googlen, tekoäly-yhtiö Silo AI:n ja Teknologiateollisuuden kanssa hiljan julkistetuun tanskalaisen konsulttiyhtiö Implement Consulting Groupin laatimaan raporttiin generatiivisen tekoälyn vaikutuksista Suomen taloudelle.

“Tämä on ”now or never” -momentum Suomelle, jossa tuottavuus ei ole parantunut 15 vuoteen.” Järvinen kuittaa.

Kovia lukuja. Jos tekoälyn vaikutus maamme kansantalouteen on näin merkittävä, oletettavasti myös yritysten markkinointiosastot tehostavat tekoälyn hyödyntämistä jotta ennuste voisi toteutua?

Tekoäly markkinoinnissa

Google on viime vuosina tuonut mainostajille tekoälyä tehokkaammin hyödyntäviä työkaluja mainostajille. Ja Järvinen lupaa tahdin jatkuvan:

“Tekoäly tulee olemaan markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä suurempi muutos kuin mikään aiemmin nähty. Tekoäly mahdollistaa koko markkinoinnin viestinnän arvoketjun muutoksen – suunnittelusta tuotantoon ja viestinjakeluun. Tekoäly mahdollistaa automaation ja optimoinnin kaikissa markkinoinnin vaiheissa. Tämä tekee markkinoinnista tehokkaampaa ja vaikuttavampaa.”

Tekoäly mahdollistaa automaation ja optimoinnin kaikissa markkinoinnin vaiheissa. Tämä tekee markkinoinnista tehokkaampaa ja vaikuttavampaa.

Järvisen mukaan Suomessa on erinomaiset lähtökohdat tekoälyn hyödyntämiseen markkinoinnissa, mutta meillä on vielä matkaa kuljettavana.

“Yli 50 prosenttia isoista yrityksistä on kokeillut tekoälysovelluksia, mutta pk-yrityksissä luku on pienempi, vain noin 10 prosenttia. Meillä on hyvä kyky kokeilla ja innovoida, mutta tarvitaan enemmän rohkeutta ja resursseja suurempien hankkeiden toteuttamiseen.”

Markkinointijohtaja, ole rohkea ja avoin uusille toimintatavoille

Tekoälyn valjastaminen yrityksen markkinoinnin tehostamiseen on markkinointijohtajien näytön paikka.

Markkinointijohdon on tärkeää kouluttaa itsensä ja tiiminsä tekoälyn mahdollisuuksista. Markkinointijohtajien tulisi myös panostaa datan keräämiseen ja analysointiin, sillä tekoäly tarvitsee laadukasta dataa toimiakseen tehokkaasti.”

Järvinen muistuttaa, että yksin ei markkinointijohtajan kuitenkaan tarvitse kaikkea tehdä. On hyviä kumppaneita ja asiantuntijoita, jotka voivat auttaa tekoälyratkaisujen implementoinnissa ja optimoinnissa.

“Ole rohkea ja avoin uusille toimintatavoille. Tekoäly voi tarjota merkittäviä kilpailuetuja, mutta se vaatii uskallusta ja sitoutumista”, rohkaisee Järvinen markkinointijohtoa.

Markkinointi tulee lähemmäksi yrityksen muita operaatioita

Järvinen sanoo, että ilman tekoälyä markkinointiprosessien menestyksekkyys vaikeutuisi huomattavasti: “Meidän täytyy kunnioittaa kuluttajan yksityisyyttä, mutta samalla tarjota menestyksekäs kampanjan performanssi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vähemmällä datalla on tehtävä parempaa kohdentamista. Ja se on mahdollista vain tekoälyn avulla.”

Markkinointijohtajan velvollisuus on siis ajaa tekoälyvalmiuksia yrityksessään. Tekoälyvalmiudet tarkoittavat halua, kyvykkyyttä ja valmiutta toimia uudella tavalla.

“Tämä kaikki johtaa siihen, että markkinointi tulee piirun tai parin verran lähemmäksi liiketoiminnan muita operaatioita”.

No entäpä markkinointiviestintätoimistot, miten tämä kaikki vaikuttaa niiden toimintaan tai ajatteluun?

“Arvoketju menee uusiksi”, Järvinen aloittaa. “Toivon, että suomalaisten toimistojen johtajat ovat lipunkantajina tekoälymurrokselle markkinoinnissa. Meillä on muutamia esimerkkejä ennakkoluulottomasti tekoälyyn asennoituvista toimistoista, mutta enemmän rohkeita ulostuloja kaivataan”, Järvinen haastaa toimistoja.

Hän muistuttaa, että jo nyt on saatavilla työkaluja, joissa generatiivinen tekoäly auttaa tekemään parempaa mainontaa. Sellaisia työkaluja, jotka auttavat tekemään satoja eri versioita luovista toteutuksista, jakavat ne skaalassa eri kanaviin ja mittaavat suorituskykyä suhteessa liiketoiminnan tavoitteisiin.

Teknologiasta ja tekoälystä tulee nyt merkittävästi suurempi tekijä koko arvoketjuun toimiston näkökulmasta.

Markkinointijohtajilla on nyt elämänsä maalintekopaikka. Teknologinen murros mahdollistaa sen, että yritysten markkinointiorganisaatiot tulevat tärkeämmiksi kuin koskaan ennen.

“Markkinointijohtajilla on nyt elämänsä maalintekopaikka. Teknologinen murros mahdollistaa sen, että yritysten markkinointiorganisaatiot tulevat tärkeämmiksi kuin koskaan ennen. Mutta tämä edellyttää sitä, että ne osaavat ottaa tekoälystä kaiken irti ja muokkaavat toimintamallinsa, osaamisensa, työkalunsa ja kumppaninsa sen mukaisesti.”

Tekoäly luo kasvuedellytyksiä markkinoinnin keinoin

Järvinen sanoo, että yritykset tekevät kasvua markkinoimalla paremmin, myymällä enemmän tai kehittämällä tuotteita ja palveluita, jotka luovat imua. Mutta lisää, että ensimmäiset kaksi ovat paljon helpompia kuin jälkimmäinen.

Ja niissä kahdessa ensimmäisessä voi tekoälystä olla suunnaton apu.

Edellyttäen, että tekoälyä osaa hyödyntää.

 

Teksti ja kuva: Anssi Järvinen

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nine + 14 =