YLF Blogi | Miten pikkuleijona syödään eli mitä kaksi kesää Cannes Young Lions -edustajana ovat opettaneet

Young Lions -kilpailu tarjoaa vuosittain markkinointi- ja viestintäalan nuorille osaajille ainutlaatuisen mahdollisuuden haastaa omaa luovuutta ja saada ansaittua tunnustusta osaamiselleen.
Tässä kaksiosaisessa blogisarjassa vuoden 2025 Young Lions Finland Digital-kategorian voittajat Veera Paukku ja Emma Rinneheimo (lue Emman blogi) avaavat omista näkökulmistaan, millaista kilpaileminen Young Lionsissa on niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla, mitä kilpailukokemus opetti sekä miksi Young Lionsiin osallistuminen kannattaa – erityisesti nyt, kun katseet kääntyvät kohti vuoden 2026 kilpailua.

Vuonna 2023 olin juuri hypännyt turvallisesta palkkatyöstä yrittäjäksi Loivalle ja tekemään konsulttina markkinoinnin strategin töitä. Aika tuntui otolliselta tarttua haasteeseen oman luovan ongelmanratkaisun osoittamisen saralla – ja mikäpä siihen olisi ollut pienen toimiston kasvattina parempi väylä, kuin Young Lions -kilpailu. Tiimiini sain mitä parhaan tekijän, AD Emma Rinneheimon, ja ilmoittautumiset kisaan lähtivät jo ennen joulua.

Jo harjoittelijapestistä alkaen ensin kollegana, myöhemmin ystävänä ja vielä uudemmin kollegana toiminut Emma oli osallistunut kisaan aiemminkin menestyksekkäästi, mutta koronan myllerryksessä Cannesin päässä käytävä kansainvälinen kisa oli typistynyt etäkilpailuksi. Nälkä oli siis paitsi tuoreella yrittäjällä, myös kilpakumppanillani. Tämä molemminpuolinen nälkä ja kunnianhimo palkittiin ensin vuonna 2024 design-kategorian voitolla ja uudemmin vielä vuonna 2025 digital-kategorian voitolla.

Ei löysin rantein, mutta ei myöskään mailaa puristaen

Ensimmäinen kilpailureissu Cannesiin meni osaltamme itse luotujen paineiden alla alisuoriutuen. Mailaa puristamalla harvemmin saa parasta suoritusta itsestään irti. Samalla myös osa kaikesta Cannes Lions -hulinasta meni ohi kisatyön kummitellessa takaraivossa.

Vuodelle 2025 päätettiinkin ottaa rennompi lähestyminen – kisaan lähdettäisiin edelleen tosissaan, mutta myös muusta tarjonnasta otettaisiin enemmän irti. 24 tunnin kilpailuaika on kuitenkin vain hyvin pieni osa lähes viikon tapahtumasta. Käteen jäikin paitsi liuta uusia kontakteja, myös mielenkiintoisia nostoja kotiin vietäväksi muun muassa workshopeista, voittavista töistä sekä puheenvuoroista.

Selkeä roolijako helpottaa

Emman kanssa työnjakomme on kussakin kilpailussa ollut selkeä. Emman vastuulla on visuaalinen linja, ja minä keskityn strategiaan, sen juoksuttamiseen ja kirjoittamiseen. Kun roolit ovat selvillä, on lyhyessä ajassa paineen alla tehtävä työ helpompi toteuttaa.

Etenkin ensimmäisenä kesänä Cannesissa design-kategoriassa tämä roolijako toki tarkoitti, että myös mieluummin datan, tutkimusten ja digimainonnan parissa työskentelevänä päädyin osittain epämukavuusalueelleni visujen parissa – työkuormaa ei muuten olisi saatu millään tasaiseksi. Tässä kohtaa kiitän isosti taustaani mm. startupin markkinointipäällikkönä (lue: yhden hengen markkinointitiiminä eli yksisarvisesta seuraavana jokapaikanhöylänä) sekä omaa kiinnostusta ja opettelemista, vaikka Emman muutama taktinen Adobe-vinkki saattoikin hommiani entistetään tehostaa.

Etsinnässä ajatustenlukija?

Iso osa onnistumisiamme tiiminä on kuitenkin ollut vuosien yhteistyön myötä hioutunut työskentelytapa, jossa tuntuu kuin lukisimme toistemme ajatuksia. Todellisuudessahan kyse on siitä, että noudatamme hyvin samankaltaista prosessia ideoinnista toteutukseen asti, ja luotamme toiseen; tällöin uskaltaa heittää villeimmät ja typerimmiltäkin tuntuvat ideat ääneen ilmoille.

Nyt, kun seuraavan vuoden kisaan itselläni on vielä mahdollisuus osallistua ja etsinnässä on uusi kilpakumppani, kenties keskitynkin etsimään ajatustenlukijan sijaan tiimiläistä, joka uskaltaa olla yhtä outo, innostuva ja keskeneräinen.

Kirjoittajana: Veera Paukku, Founder, Marketing Strategist, Loiva


Young Lions Finland järjestetään ensi vuoden alussa 30.1.–1.2.2026. Ennakkoilmoittautuminen on auki 27.1. saakka. Lisätiedot löydät kilpailusivustolta.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − 14 =