Kun data ja luovuus lyövät yläfemmaa

Kerrytä oma kattava datapankki, ota kumppanit avuksi ja hurmaa asiakas vaikuttavalla viestillä! Kun vain muutos on pysyvää, luovuutta vaaditaan kaikessa tekemisessä.

Data on tämän päivän uusi musta, johon myös mainonnan suunnittelijat kasvavissa määrin tukeutuvat.

”Luovuus saatetaan mieltää brändikampanjoiden tekijöiden erikoistaidoksi, vaikkapa upeaksi käsikirjoitukseksi tai printin visuaaliseksi suunnitteluksi. Ja data helposti ymmärretään vain performance-markkinoinnin mittariksi. Dataa ja luovuutta tarvitaan kuitenkin sekä brändimainonnassa että taktisemmassa mainonnassa. Datan avulla luova suunnittelu paranee todistetusti”, vahvistaa Sanoma B2B-organisaation tuotemyyntiä, markkinointia ja tutkimustoimintaa johtava Karri Ahonen.

Omat datalähteet kuntoon!

Syväymmärrys kohdeyleisöstä on yhä tärkeämpää, jotta tunnistetaan oikea ihminen ja hänen tarpeensa. Se on mahdollista vain tarpeeksi kattavan ja monipuolisen datan perusteella.

Omilta verkkosivuilta kertyvä data on helposti ja nopeasti markkinoijan saatavilla, mutta ainoana datalähteenä se voi ohjata päätöksenteon väärille urille. Sivustolla kävijät kun edustavat vain hyvin kapeaa otantaa kohdeyleisöstä.

Yleensä tavoitteena on saavuttaa myös ne muut kohderyhmään kuuluvat, joita omalla medialla ei vielä olla syystä tai toisesta tavoitettu.

Keskeinen kysymys, johon kannattaa aina palata on se, voiko datan laatuun luottaa ja onko se riittävän laaja-alaista?

Markkinoijan kannattaa kartoittaa, mitä eri lähteitä hyödyntämällä omaa datapankkia voi rikastuttaa. Kertyykö itse tuotteesta asiakasdataa? Onko asiakkaiden käytössä itsepalvelukanavaa, josta saadaan tietoa heidän käyttäytymisestänsä? Entäpä kivijalka, onko siellä tehty asiakastutkimuksia? Mikä on asiakkaan ostosykli ja miten sen eri vaiheisiin pääsee tutustumaan?

Ole luova, kun mietit keinoja! Oman kohderyhmään kuuluvien ihmisten tarpeet, motiivit ja käyttäytyminen ovat valtavan mielenkiintoinen tutkimuskohde. Eri lähteiden kartoittamisessa kannattaa kääntää kaikki kivet.

Datan keräämisen voi tehdä asiakkaan kannalta miellyttäväksi tapahtumaksi. Se voi olla vaikkapa kilpailu tai kiinnostavasti laadittu opas, jossa avataan tuotteen käyttömahdollisuuksia, joista kaikista asiakas ei ehkä ole tietoinen. Muista palkitsevuus.

Asiakasta aidosti hyödyttävät bonukset luovat good williä ja tiivistävät asiakassuhdetta. Keskusteluyhteyden avaaminen asiakkaaseen on kullanarvoista, katsoisi asiaa miltä kulmalta tahansa.

Lue MRKTNG-lehdestä 1-2020 koko artikkeli, joka sisältää mm. DNA:n CDO Kati Sulinin avustuksella laaditun muistilistan datan tehokkaaseen hyödyntämiseen.

 

Teksti: Paula Harmaala
Kuvitus: Riku Ounaslehto