Markkinoijan ostajan opas on julkaistu – käytännön työkalu vastuullisiin hankintoihin

Marketing Finland julkaisi uuden Markkinoijan ostajan oppaan, joka kokoaa ensimmäistä kertaa samaan pakettiin markkinointimateriaalien ja logistiikan vastuullisen hankinnan parhaat käytännöt.

Opas on suunnattu markkinoinnin päättäjille, suunnittelijoille ja tekijöille, mainostajille, markkinoinnin palveluntarjoajille, hankintakumppaneille, painotaloille sekä logistiikan ammattilaisille. Julkaisun tavoitteena on vähentää markkinointimateriaalien hiilijalanjälkeä, lisätä läpinäkyvyyttä koko tilaus ja toimitusketjuun sekä tehdä vastuullisista valinnoista sujuva osa arjen päätöksentekoa.

Miksi opasta tarvitaan?

Ilmastokriisi, uudet velvoitteet ja asiakkaiden kasvanut odotustaso edellyttävät, että brändit kantavat vastuun koko arvoketjustaan. Markkinointimateriaaleihin liittyvä kuormitus syntyy yhä useammin ketjun loppupäässä, varastoinnissa ja kuljetuksissa. Moni markkinoinnin ammattilainen on tilanteessa, jossa tietoa on pirstaleisesti ja vertailukelpoiset mittarit puuttuvat. Opas kokoaa rungon, jolla vastuullisuudesta tehdään mitattavaa, kilpailutettavaa ja johdettavaa.

Oppaan toteuttamisesta ovat vastanneet Riikka Maria Lemminki, Esa Hyvärinen ja Helena Kujanpää yhdessä FREJA Finlandin kanssa. Marketing Finlandin hankintatyöryhmän jäsenet ovat kommentoineet sisältöä ja varmistaneet, että opas palvelee sekä markkinoinnin että hankinnan, tuotannon ja logistiikan arkea. Kommentteja ovat antaneet myös Retail24, Rebl Group sekä Velox Logistiikka.

Markkinoinnin, viestinnän, graafisen alan ja markkinointilogistiikan kokeneina ammattilaisina Hyvärinen ja Kujanpää ovat tuoneet sisältöön käytännön näkökulmia hankinnoista, tuotannoista ja logistiikasta. FREJA Finland toi työhön logistiikan optimoinnin ja päästöjen hallinnan osaamista. Hankintatyöryhmän kommenttikierrokset varmistivat, että ohjeistus on käyttökelpoinen eri kokoisille organisaatioille.

Opas sisältää käytännön ohjeita ja vinkkejä

Julkaisu etenee suunnittelusta tuotantoon, logistiikkaan ja elinkaaren loppupäähän. Kokonaisuus hahmottuu selkeiden lukujen kautta:

  • Huolellisuusvelvoite ja vastuut: miten tunnistat, ehkäiset ja korjaat haitalliset vaikutukset sekä jaat vastuut tilaajan, toimistojen, painotalojen ja logistiikkakumppaneiden kesken.
  • Kilpailutus: malli, jolla vastuullisuudesta tehdään erottava tekijä ja osa pisteytystä. Mukana tarkistuslista sosiaalisen vastuun, kestävän suunnittelun, ympäristövaikutusten, aikataulujen ja läpinäkyvyyden arviointiin.
  • Suunnittelu ja aikataulutus: miten oikea koko, elinkaari ja materialisointi pienentävät hukkaa ja kuljetuspäästöjä.
  • Paperit ja tehosteet: tiivis katsaus sertifikaatteihin ja käytännöllisiin, kierrätyksen mahdollistaviin jälkikäsittelyihin.
  • Pakkaus, POS ja varastointi: ratkaisut, joilla kuljetus tehostuu, tuotteet kestävät käytön ja materiaalit kiertävät.
  • Logistiikka ja markkinointilogistiikka: tapa tilata kuljetukset ajoissa, optimoida kuormat ja hyödyntää välivarastointia sekä raportointia.
  • Suoramainonta ja data: miten ajantasainen rekisteri ja GDPR huomio auttavat välttämään turhat lähetykset.
  • Kierrätys ja hävittäminen: elinkaaren loppupään ohjeet, jotta mikään käyttökelpoinen ei päädy jätteeksi.

Kolme keskeistä periaatetta

  1. Johda vastuullisuutta jo briiffissä
    Tavoitteet, budjetti ja aikataulu määrittävät hiilijalanjäljen suuruuden. Kun suunnittelu tehdään ajoissa ja kokonaisuutena, voidaan yhdistää tilauksia, valita kestävämpi paperi ja tehoste sekä optimoida kuljetus.
  2. Läpinäkyvä ketju on kilpailuetu
    Toimittajien sertifikaatit, materiaalivalinnat ja logistiikkaratkaisut on tuotava esiin vertailukelpoisina. Kun mittarit ovat yhtenäiset, päätökset nopeutuvat ja riskit pienenevät.
  3. Vain tarpeeseen tehty on kestävää
    Oikea määrä, oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. Varastointi, palautuslogistiikka ja kierrätys on suunniteltava etukäteen, jotta materiaali palvelee mahdollisimman pitkään ja kuormitus pysyy pienenä.

Nostoja oppaasta

  • Tilausketjun kipupisteet näkyviksi: ketjun pirstaleisuus ratkaistaan yhteisellä raportoinnilla ja vastuilla.
  • Kilpailutus käytännöksi: vastuullisuuskysymykset ja pisteytysmalli kulkevat tarjousten mukana, ei irrallisena liitteenä.
  • Materiaalivalinnat ja tehosteet: painetaan näyttävästi, mutta kierrätettävästi.
  • Kuljetus ajoissa: aikataulu on tehokkain päästövähennyskeino.
  • Suoramainonnan data kuntoon: päivitetty rekisteri säästää rahaa ja luontoa.
  • Elinkaaren hallinta: kierrätys ja hävittäminen suunnitellaan jo briiffissä.

Lataa opas

Markkinoijan ostajan opas on ladattavissa tästä sekä  Marketing Finlandin työkalupakista. Julkaisu on avattu laajasti myös alan käyttöön, jotta yhteiset pelisäännöt ja vastuullinen hankinta etenevät koko markkinointikentässä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 − 5 =