Markkinointi kriisin aikana – vaikeneminen ei ole kultaa

Miten brändit voivat osallistua auttamiseen kriisin aikana sortumatta viestinnässään kliseisiin mielikuviin tai ”sankariansaan”?

Vastuullisen markkinoinnin sanansaattaja Thomas Kolster esittelee alunperin Ad Agessa julkaistussa kolumnissaan markkinoijien neljä erilaista tapaa reagoida kriisin aikana.

  1. Vaikeneminen. Pään työntäminen hiekkaan ei kannata: yhden selvityksen mukaan peräti 65 % kuluttajista sanoo, että yritysten kriisiajan viestinnällä on suuri vaikutus heidän ostokäyttäytymiseensä kriisin jälkeen.
  2. Huutaminen ja itsekehu. Älä sorru oman erinomaisuutesi korostamiseen. Thomas käyttää tästä esimerkkinä Volvon mainosta. Tälle ajalle tyypillisiä, usein vakavan pianomusiikin höystämiä mainoksia löytyy myös tästä YouTube-koosteesta.
  3. Panostaminen hyviin tekoihin. Thomaksen onnistuneina esimerkkeinä ovat Budweiser ja LMVH. Myös Suomessa ovat esimerkiksi Kyrö ja Helsinki Distilling Company osallistuneet muuntamalla tuotantoaan käsidesin valmistukseen. WFA kerää kriisiajan bränditekoja sivustolleen.
  4. Muiden mahdollistaminen ja kannustaminen hyviin tekoihin. Anna keinoja huolenpitoon ja itsensä kehittämiseen, jaa tietoa ja viihdettä sekä hyvää mieltä ja naurua rankan arjen keskelle.
    Lyhyesti: osallistu ja osallista – älä saarnaa tai korosta omaa erinomaisuuttasi.

”Don’t run into the hero trap, instead explore what meaningful roles your brand can play; aim to be useful, offer a moment of normality – or help people help themselves or others. That’s what friends are for; during good – and bad times.”

Lue koko kirjoitus esimerkkeineen täällä.

Osallistu Thomas Kolsterin webinaareihin. Marketing Finlandin jäsenten alennuskoodin löydät jäsenkirjeestämme.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *