Tekoäly ClimateBERT tutkii yritysten ympäristöväittämiä

viherpesu

Tekoäly tutki, ovatko yritykset todella niin vastuullisia ympäristöasioissa mitä väittävät. No eivät.

Tekoälyn tutkimusten perusteella lukuisat yritykset ansaitsisivat ”viherpesumerkin”.

Ympäristövastuullisuus on nyt niin kuuma peruna, että kaikki haluavat loistaa tässä aihepiirissä kirkkaammin kuin kilpailijansa. Puhe on halpaa ja niinpä mitä moninaisempia ympäristöväittämiä tehdään paljon enemmän kuin konkreettisia ympäristöä pelastavia toimia.

Esimerkiksi Tide väitti ekopuhdistusainebrändinsä Purcleanin ainesosia 100 %:sesti kasviperäisiksi. Kuitenkin neljä vuotta myöhemmin tutkimuksissa ilmeni, että tuote on vain 75 %:sesti kasviperäinen ja jäljelle jäävästä 25 %:sta löytyy jopa öljyteollisuuden raaka-aineita, joilla ei ole ekotuotteiden kanssa mitään tekemistä.

Kuluttajia siis johdettiin harhaan ja rankasti.

Harhaanjohtavia ympäristöväittämiä tehdään paljon, koska niiden tarkistaminen on yleensä työn ja tuskien takana. Kukkua voi puhua, koska siitä ei jää kiinni, ja jotkut saattavat jopa höpöjuttuja uskoa. Tutkijat lähtivät hakemaan ongelmaan ratkaisua tekoälystä ja niin syntyi ClimateBERT.

Työkalulle opetettiin ympäristöväittämiä, joita se hakee yritysten viestinnästä. Tämän jälkeen tekoäly tutkii, löytyykö väittämille tosiasiapohjaa.

ClimateBERT havaitsi, että 800 yritystä kyllä kertoo tekevänsä paljonkin ympäristön eteen, mutta käytännön suorituksista uupuu ja pahasti.

Siinä missä yritykset vetoavat asiakkaisiinsa toinen toistaan erilaisemmin ympäristömerkein, tuleekin mieleen, tulisiko harhaanjohtavia ympäristöväittämiä tekeviä yrityksiä alkaa palkitsemaan viherpesumerkein.

Merkistä pääsisi eroon, kun ongelma on korjattu.

Kun ympäristömerkit haluttaisiin riippumattoman tahon taakse, sama voisi toimia myös viherpesumerkissä. Merkistä pääsisi eroon, kun ongelma on korjattu. Joko väittämien taakse löytyisi todennettavaa faktaa tai niistä luovuttaisiin.

Ainakin tämä voisi kannustaa yrityksiä aiempaa korkeampaan vastuullisuuteen ympäristöväittämien teossa.

Teksti: Paula Harmaala
Kuva: iStockphoto

Lue lisää: Fastcompany.com: An AI analysis of 800 companies finds that greenwashing is rampant

Artikkeli on julkaistu 2.3.2023 MRKTNG 1-2023 -lehdessä.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

one × 1 =