Älä tyydy hyvään! Visuaalisuus on helppo tapa vaikuttaa ja erottua

Kasper Stenbäck

Toimitusjohtajan talouskatsauksessa henkilöstöinfossa vilisee lukuja pienellä fontilla. Myyjä on tykittänyt kalvonsa täyteen tekstiä. HR:n laatima artikkeli vaikuttaa jo pikavilkaisulta unettavalta tietotykitykseltä.

Elämme aikaa, jolloin ensisilmäys ratkaisee, huomioidaanko viestimme ylipäätään. Raskaalta näyttävät tekstipaketit ohitetaan helposti – etenkin jos niitä katsellaan pieniruutuisilta mobiililaitteilta. 

Visuaalisen viestinnän avulla voimme nostaa palvelutilanteiden, projektien ja kokousten tehokkuuden sekä laadun uudelle tasolle. Visuaalisesti kiinnostava viesti vaikuttaa.

Laadukkaasti visualisoitu viesti erottuu – ja vaikuttaa

Ei tarvitse olla velho Photoshopissa pukeakseen viestit helpommin ymmärrettävään visuaaliseen muotoon. Riittää, kun osaa korostaa viestin oleellisimpia piirteitä.

Kun datamäärät kasvavat räjähdysmäisesti, erityisesti yritysjohdon tietoon pohjautuva päätöksenteko voi käydä raskaaksi ilman kunnollista yhteenvetoa. 

Tällaisissa tapauksissa esitystapa kaipaa osakseen visualisointia, oli kyseessä sitten talouslukujen kehitys tai tarinallisempi kuvaus esimerkiksi projektin kulusta.

Visuaalinen esitys lisää ymmärrystä

Useimmat meistä näkevät markkinaosuudet mieluummin kuvaajassa kuin taulukossa. Varminta on käyttää molempia esitystapoja niin, että ne tukevat toisiaan ja selkeyttävät kokonaisuutta. 

Visuaalisen viestinnän avulla voimme nostaa palvelutilanteiden, projektien ja kokousten tehokkuuden sekä laadun uudelle tasolle.

Visuaalinen viesti antaa nopean ensivaikutelman, taulukko tarjoaa kovat faktat numeroina ja siihen liitetty selkeä sanallinen esitys viimeistelee kokonaisuuden mahdollisimman ymmärrettäväksi. 

Lukijan ymmärrys kasvaa ja sitä myötä myös mahdollisuus laadukkaisiin johtopäätöksiin materiaalin pohjalta.

Älä tyydy hyvään

Väitän, että joitakin organisaatioita kalvavassa visuaalisuuden puutteessa on kyse tyytymisestä. Kun viesti on saatu yhdellä tavalla muotoiltua, kannattaisi panostaa vielä sen laadukkaaseen esittämiseen, erityisesti visuaalisesti. 

Juuri tällaisilla yksityiskohdilla erotutaan muusta viestinnästä, tehdään viesteistä selkeämpiä ja helpommin hahmotettavia.

Ei siis tyydytä hyvään, vaan tehdään vielä parempi!

Kasper Stenbäck
Johtaja, luovat palvelut
Viestintätoimisto Kaiku

Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa käsitellään viestintätoimisto Kaiun ja tutkimustoimisto Vastakaiun Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen tuloksia.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty − eleven =