Digipeikko lymyää yhä organisaatioissa – näin kehität digiviestintää

Ville Kormilainen Kaiku

Teetin remonttia perheemme ostamassa rintamamiestalossa. Seiniä purkaessa vastaan tuli vanha Helsingin Sanomat vuodelta 1973, ja jäin katselemaan ilmoituksia. Ilmoitusten firmoista läheskään kaikki eivät ole enää olemassa: osoitteet ovat muuttuneet moneen kertaan, lankapuhelimia on entistä harvemmilla ja faksia ei todennäköisesti enää kenelläkään.

Mietin, mitä voisin piilottaa uusien seinien sisään 50 vuoden päästä löydettäväksi. Ehkä YouTube-linkin tai webbiosoitteen?

Todennäköisesti molemmat näistä osuvat jollain tavalla harhaan, aivan kuten 50 vuoden takainen Hesari osoitti. Faksin piti olla ikuinen laite, mutta nyt niitä ei ole enää kenelläkään.

Digin pelko on jämähtämisen alku

Digitaaliset taidot tarvitsevat kokeilun kulttuuria ja mahdollisuuksia testata.

Esimerkiksi sosiaalisen median suhteen organisaatiot ovat kääntäneet kelkkaansa varsin hitaasti. Vielä muutama vuosi sitten monessa organisaatiossa some nähtiin uhkana ja uhkaa lieviteltiin peloilla sekä kielloilla.

Nyt historiasta kärsitään, sillä somepelolla johdetussa organisaatiossa vain harva uskaltaa tuoda ääntänsä kuuluviin organisaation someasioissa.

Näin kehität digitaalista viestintää organisaatiossasi:

  • Luo kokeilun kulttuuri, eli anna henkilöstölle mahdollisuus kokeilla uusia digitaalisia
    kanavia ja palveluja.
  • Älä johda digipelolla vaan mahdollisuudella.
  • Muista, että digitaaliset palvelut vanhenevat nopeammin kuin aiemmat työkalut.

Kun kulttuuri on kokeileva, ihmiset alkavat itse testailla ja omaksua taitoja, joilla tulevaisuuden työelämää rakennetaan.

Jokainen organisaatio tarvitsee tulevaisuudessa kyvyn omaksua uusia digitaalisen median taitoja. Onpa kyse sosiaalisesta mediasta tai tekoälyn fiksusta hyödyntämisestä – pelolla emme enää voi johtaa.

Kun kulttuuri on kokeileva, ihmiset alkavat itse testailla ja omaksua taitoja, joilla tulevaisuuden työelämää rakennetaan.

Digitaalisen median työkalut elävät, syntyvät ja kuolevat nopeasti. Sosiaalisen median kärryille pääsee parhaiten seuraamalla nuoria: kun nuoret hylkäävät jonkun kanavan, todennäköistä on, että vanhemmat hylkäävät sen myöhemmin.

Kanaviin ei kannata siis jumittua, vaan antaa uusille kanaville ja palveluille mahdollisuus. Tämä onnistuu vain organisaatiossa, jossa rohkaistaan ja kannustetaan, eikä pelotella.

Ville Kormilainen
valmennus-, coaching- ja palvelumuotoiluliiketoiminnan johtaja
viestintätoimisto Kaiku

Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa käsitellään viestintätoimisto Kaiun ja tutkimustoimisto Vastakaiun Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen tuloksia.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eight + four =