Et tunne Mediocratesta, mutta hän tuntee sinut

Nyt kun keskuspankkien elvytyskanuunat ovat ampuneet taloudet kasvuun, on syytä haastaa aikamme keskeisimmän filosofin oppeja.

Mediocrates on suhteellisen tuntematon, mutta sitäkin vaikutusvaltaisempi filosofi. Mediocrates ei osannut muuttaa vettä viiniksi, mutta hän pystyi muuttamaan kaiken kädenlämpöiseksi. Hänen tunnuslauseensa kuului näin: Elämä on henkinen nelostie, jossa syntymä ja kuolema ovat kuin Oulu – Jyväskylä -väli. Se, joka siltä väliltä yrittää tavoitella muuta kuin harmaata muna-anjovisleipää, pettyy.

Mediocrates on lyönyt keskinkertaisuuden leimansa myös yrityskulttuureihin. Yksilöiden kohdalla se näkyy siten, että uralle koituva riski koetaan suurempana kuin siitä saatava hyöty. Mediocrates istuu jälkijunassa, säikähtää yksittäistä mielipidettä ja vetää hätäjarrusta.

Mitä riskien välttelystä seuraa?

Ainakin brändit ovat vaarassa irtautua ympäröivästä maailmasta omaan todellisuuteensa, joka on yhtä utopistinen kuin Allsang på Skansen -lauluohjelma, jossa onnellisia ihmisiä ei ärsyttäisi edes sähköpotkulaudoilla ajavat kanadanhanhet.

Ruususen unta ei voi kukaan enää nukkua, sillä nousukauden lisäksi myös ilmastokatastrofi on totta. Sään ääri-ilmiöt ovat konkretisoineet sen, että yritysten pitää ottaa ilmastonmuutos huomioon strategioissaan. Parhaiten johdetut yritykset ovat jo niin tehneet ja silloin myös brändejä on mahdollista rakentaa vastuullisuuden varaan.

Mediocrates ja vastuullisuus

Mediocrates on jalostanut vastuullisuudesta kaikkialle pesiytyneen uuden lajin nimeltä virtahöpöhöpö, joka on kova puhumaan palturia. Virtahöpöhöpö kylpee viherpesuissa ja se joutuu tämän tästä ongelmiin, kun teot eivät vastaa sanoja.  Vastuullisuus onkin sellainen miina, jota ei pureta Säkkijärven polkkaa soittamalla, kuten Viipuria vallatessa. Vaikka jalka ei näissä hommissa menisikään, maine menee ja helposti

Riskeistä huolimatta kannustan brändejä yhä rohkeampiin tekoihin ja tavalla, joka on brändille relevantti ja totta. Melkein ei riitä. Vähän sama kuin caprien kanssa. Vaikea niitä on housuiksi mieltää, jos ¼ lahkeesta puuttuu.

Brändeillä on kuitenkin entistä enemmän keinoja ja syitä lähteä ratkaisemaan niitä ongelmia, jotka vaikuttavat meidän kaikkien elämään.

Kohtalona Mediocrates?

Mediocrates tuli minua vastaan meemin muodossa. Hän on myös jonkinlainen heijastuma omasta persoonastani. Uskon kuitenkin, että nelostien sijaan elämänkaari muistuttaa hyvää keihäskaarta. Alussa on kunnon parkaisu, huipulla ollaan vain hetki ja jos hyvin käy, rento rykäisy kantaa sinne kasikympin paremmalle puolelle. Sen pituinen se. Elämä ja heitto. Nopeasti ohi. Sen jälkeen voisi pukea mukavan veryttelyasun ylle, syödä voileivän ja kättä heilauttaen painua stadionin uumeniin.

Jälkipolville jäisi perintönä se tieto, että kun vuoro osui omalle kohdalle, ei varmisteltu, vaan   ladattiin kaikki kehiin. Tässä minua motivoi vahva aavistus tulevasta. Kun jälkipolvet elävät meidän rakentamassa maailmassa, he tulevat kysymään tästä ajasta seuraavan kysymyksen – olitko osa ongelmaa vai ratkaisua?

Jaakko Utter, hasan & partners
Kirjoittajan mielestä kieli on ihmiskunnan suurin innovaatio. Se on ajattelun työkalu, joka antaa muodon ajatuksille, jotka voivat muuttaa maailmaa. Jaakko työskentelee hasan & partnersilla luovana johtajana

hasan & partners on kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu luova toimisto. Vuonna 1991 perustettu toimisto on osa Pohjoismaista hasan-ryhmää, johon kuuluvat myös asiakaskeskeisen liiketoiminnan kehittäjä frankly sekä Ruotsissa toimiva luova toimisto Perfect Fools. Ryhmässä työskentelee yhteensä lähes 140 markkinoinnin, brändien ja kokemusten muotoilun sekä viestinnän ja konsultoinnin ammattilaista.

Jaakon kuva: kuvaaja Aleksi Koskinen.

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *