Generatiivinen tekoäly ja sisältömarkkinoinnin tulevaisuus – tuottavuusloikka vai sisältövyöry?

Tekoäly

Generatiivinen tekoäly on tekoälyn haara, joka luo digitaalista sisältöä käyttäjän antamiin kehotteisiin perustuen. Sen vaikutukset markkinointiin ja viestintään ovat vasta hahmottumassa, mutta sisältömarkkinointi on jo kokemassa suurta mullistusta.

Sisältömarkkinointi viittaa asiakasta puhuttelevien tekstien, kuvien ja videoiden luomiseen ja jakamiseen digitaalisessa mediassa. Generatiivisen tekoälyn ansiosta sisältömarkkinoija voi tuottaa suuren volyymin sisältöä olemattomalla budjetilla ja hyvin pienin henkilöstöresurssein.

Kymmenen blogipostauksen sarja on valmis murto-osassa ajasta, joka olisi aiemmin mennyt yhden hätäisesti laaditun blogitekstin kirjoittamiseen.

Tämä johtaa helposti ajatukseen valtavasta tuottavuusloikasta sisältömarkkinoinnissa. Kuitenkin, kun tarkastelemme sosiaalisen median mullistusvaihetta 2000-luvun alkupuolella, huomaamme, että kun sisällön jakamisen kustannukset pienenivät radikaalisti, sisällön määrä digitaalisissa kanavissa kasvoi räjähdysmäisesti. Tämä johti ennen näkemättömään informaatiotulvaan, jossa asiakkaiden huomion vangitseminen osoittautui haastavammaksi kuin koskaan.

Sisällön jakamisen kustannustehokkuus ei johtanut parempaan tuottavuuteen, sillä kustannustehokkuus ei ole sama asia kuin vaikuttavuus. Vain ne organisaatiot, jotka ymmärsivät keskittyä asiakkaan huomion ansaitsemiseen eli asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen digitaalisen sisällön keinoin, näkivät sisältömarkkinoinnin vaikutuksen tuloslaskelmassaan.

Kustannustehokkuus ei ole sama asia kuin vaikuttavuus

Generatiivinen tekoäly on tekemässä sisällön luomiselle sen, minkä sosiaalinen media teki sisällön jakamiselle, eli sisällön luomisen rajakustannus lähestyy nollaa. Mutta tällä kertaa informaatiotulvan lisäksi uhkana on sisällön homogenisoituminen, sillä generatiivinen tekoäly tuottaa uusia tekstejä aiemmin kirjoitettujen tekstien perusteella. Tämä voi johtaa enenevissä määrin sisältöön, joka toistaa samoja yleispäteviä viisauksia ja jargonia. Laadukaskin sisältö voi hautautua sisältövyöryn alle.

Miten sisältömarkkinoijat voivat jatkossa erottua kilpailijoistaan?

Yksi tärkeimmistä keinoista on keskittyä ajatusjohtajuuden rakentamiseen. Vaikka informaatiosta on tullut käytännössä ilmaista, asiakkaat kaipaavat edelleen näkemystä ja hakeutuvat niiden tahojen pariin, joiden näkemyksiin he luottavat.

Toinen tärkeä keino on panostaa asiakasymmärryksen hankkimiseen ja sen pohjalta sisällön tarkempaan räätälöimiseen kunkin avainasiakkaan tai asiakasryhmän tarpeisiin. Jos ymmärrät, mitä kukin asiakas pyrkii juuri nyt saavuttamaan, sinulla on mahdollisuus luoda aidosti asiakasta auttavaa sisältöä. Generatiivinen tekoäly on tässäkin tehtävässä hyvä renki, mutta huono isäntä.

Ja käytinkö tekstin ideointiin ja stilisointiin generatiivista tekoälyä. Tietysti.

 

Joel Mero toimii Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa markkinoinnin apulaisprofessorina. Mero johtaa digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän tutkimusryhmää sekä kansainvälistä maisteriohjelmaa.

Kirjoitus on julkaistu myös MRKTNG 2-2023 näköislehdessä.

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve − 11 =