GivingTuesday – päivä jona koko maailma tekee hyvää

Mitä jos tänä vuonna Black Fridayn ja Cyber Mondayn rinnalla yrityksenne viettäisi myös GivingTuesdaytä?

GivingTuesday eli TekojenTiistai on päivä, jona koko maailma tekee hyvää. Suomessa päivää koordinoi Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry. Tänä vuonna TekojenTiistaina 29.11. halutaan erityisesti kannustaa yksilöitä ja yhteisöjä lahjoittamaan hyvään tarkoitukseen. Yrityksille TekojenTiistai on mahdollisuus erottautua muista, rakentaa luottamusta asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin sekä edistää positiivista muutosta yritykselle tärkeissä yhteisöissä ja ympäristöissä. Olisiko TekojenTiistai loppuhuipennus tai alkusysäys yrityksenne tämän vuoden hyville teoille?

”Hyväntekeväisyys ja lahjoittaminen on yksi tapa kantaa yhteistä vastuuta yhteiskunnasta ja antaa takaisin sitä hyvää, jota yhteiskunta ja sen eri toimijat ovat meille kaikille mahdollistaneet. Kertaluonteinen lahjoittaminen tai hyväntekeväisyys ei toki korvaa yrityksen strategista ja pitkäjänteistä vastuullisuustyötä. Se voi kuitenkin säännöllisesti tehtynä olla osa sitä”, toteaa ympäristökonsulttiyritys Third Rock Finlandin toimitusjohtaja Leo Stranius.

Hyväntekeväisyys ja lahjoittaminen on yksi tapa kantaa yhteistä vastuuta yhteiskunnasta ja antaa takaisin sitä hyvää, jota yhteiskunta ja sen eri toimijat ovat meille kaikille mahdollistaneet.

GivingTuesday juhlii 10. vuotta anteliaisuutta ympäri maailman

Vuonna 2012 GivingTuesday lähti liikkeelle yksinkertaisesta ideasta: luoda päivä, joka innostaa ihmisiä tekemään hyvää sekä kertomaan siitä muillekin. Idean takana oli ajatus luoda vastavoima kuluttamiseen kannustavalle Black Friday -päivälle. Vuosikymmenen aikana ideasta on kasvanut maailmanlaajuinen ”generosity movement”, joka inspiroi vuosittain satoja miljoonia ihmisiä – jokaisella mantereella – yli 80 maassa. Varoja hyviin tarkoituksiin ja reagointeja jaettuihin sosiaalisen median sisältöihin on kertynyt miljardeja. Suomessa mukaan on lähtenyt useita yhteisöjä ja yrityksiä – esimerkiksi Gigantti.

”Tekojen Tiistai oli jo ensimmäisestä kerrastaan alkaen meille giganttilaisille aidosti yhteinen asia. Ketjutasolla lähdimme mukaan Pelastakaa Lasten digivalmiuksia ja -hyvinvointia tukevaan Huippula-ohjelmaan, mille tarjoamme kumppanina sekä taloudellista että asiantuntijatukea. Myös kuusi myymäläämme ympäri Suomea halusi osallistua päivään alueellisilla lahjoituksillaan edistääkseen digitaalista yhdenvertaisuutta. Tempaus keräsi sisäisesti paljon positiivista palautetta ja sai monet suunnittelemaan jo seuraavaa askelta. Tulevana TekojenTiistaina keskitymme jälleen tuoreiden tutkimustulosten esille nostamiin digihaasteisiin, ja tulemme auttamaan ihmisiä ympäri Suomea erilaisten kohtaamisten kautta”, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen.

Osallistuminen päivään on helppoa: se ei vaadi rekisteröitymistä, vaan kaikki tapahtuu yrityksen omilla ehdoilla. Mitä jos tänä vuonna Black Fridayn ja Cyber Mondayn rinnalla yrityksenne viettäisi myös GivingTuesdaytä?

Tulevana TekojenTiistaina keskitymme jälleen tuoreiden tutkimustulosten esille nostamiin digihaasteisiin, ja tulemme auttamaan ihmisiä ympäri Suomea erilaisten kohtaamisten kautta.

TekojenTiistaina yrityksen arvot näkyviksi

2020-luvulla ihmiset haluavat valita tuotteita ja palveluja yrityksiltä ja brändeiltä, joiden kanssa heidän omat arvonsa kohtaavat. He ovat myös kiinnostuneita siitä, toimiiko yritys ilmoittamiensa arvojen mukaisesti ja suhtautuvat myönteisemmin yrityksiin, jotka tukevat heille tärkeitä asioita. Lisäksi ihmiset haluavat työskennellä yrityksissä, jotka jakavat samanlaisen arvomaailman, ja jotka myös tuovat sen esiin toiminnassaan. Voisiko TekojenTiistai olla päivä tehdä yrityksenne arvot näkyviksi niin työntekijöillenne kuin myös asiakkaillenne?

Monipuolinen yhteistyö samanlaiset arvot jakavan yhdistyksen tai säätiön kanssa on yrityksille erinomainen keino osoittaa vastuullisuuttaan, ja tehdä konkreettisia hyviä tekoja, joiden takana voivat seistä myös työntekijät. Marketing Finlandin ja VaLan vuoden 2021 kyselytutkimuksen mukaan yritysten asettama tavoite järjestöyhteistyölle on usein brändin vahvistaminen nykyisten ja uusien asiakkaiden keskuudessa. Yritykset pitävät myös todennäköisenä, että heidän antamansa rahalahjoitukset tulevat lisääntymään. VaLan tutkimukset osoittavat myös eri aloja edustavien järjestöjen selkeän toiveen lisätä yritysyhteistyötä. Voisiko TekojenTiistai olla uuden, pitkäaikaisen kumppanuuden alku yrityksenne ja jonkin järjestön välillä? Tai voisiko TekojenTiistai olla päivä kiittää yhteistyöjärjestöänne lahjoituksella?

Kuinka olla mukana?

Vinkkejä yrityksille TekojenTiistain toteuttamiseen:

  1. Aloittakaa keräys verkossa ja haastakaa mukaan yrityksen työntekijät ja heidän tuttavansa! Moni järjestö tarjoaa palveluita verkkokeräyksiin.
  2. Valitkaa hyväntekeväisyyskohde ja asettakaa keräyslipas työpaikan ruokalaan tai kahvihuoneeseen. Helppoa ja osallistavaa! Tuplatkaa lopuksi yrityksenä kerätty summa.
  3. Lahjoittakaa yhden päivän ajan verkkokaupasta tai kivijalkamyymälästä saadut tuotot valitsemallenne järjestölle.
  4. Antakaa työntekijöille tänä vuonna joululahjaksi lahjakortti, jonka kautta työntekijä voi tehdä lahjoituksen valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen.
  5. Järjestäkää työpaikkakirpputori, johon koko henkilöstö voi osallistua. Lahjoittakaa kertyneet tuotot. Eri lahjoituskohteisiin voi tutustua esimerkiksi lahjoittamo.fi -sivustolla.
  6. Lahjoittakaa yritykselle tarpeettomaksi jäänyttä elektroniikkaa tai muuta hyödyllistä tavaraa paikalliselle yhdistykselle.
  7. Jakakaa tekemänne hyvä teko yrityksenne some-kanavissa ja antakaa hyvän kiertää!

Marketing Finland ja VaLa järjestävät aiheesta kaikille maksuttoman webinaarin torstaina 1.9.2022. Webinaarissa kerrotaan, kuinka yritykset ja yhteisöt ovat lähteneet mukaan hyväntekoon ja kuinka pienilläkin teoilla voi olla suuri merkitys. Kuulemme myös terveiset Saksasta ja siitä, mitä siellä on opittu kampanjan myötä. Tämä osuus on englanninkielinen, muut puheenvuorot suomenkielisiä.

Tessa Robertsson, viestintä- ja vaikuttamiskoordinaattori, VaLa ry

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

11 − four =