Inflaatio muuttaa kulutuskäyttäytymistä – pysyykö yrityksesi perässä?

Rahankäyttö eri ikäryhmissä

Muutosten keskellä ihmiset hakevat turvaa tutuista asioista. Korkean inflaation ja maailman myllerryksen keskellä yritysten on entistä tärkeämpää tuntea asiakkaansa.

Kun korona alkoi löysätä otettaan ihmisten päivittäisestä elämästä, inflaation tahti alkoi kiristyä. Siihen heitti lisää löylyä Venäjän röyhkeä hyökkäys Ukrainaan.

Euroopan unionin tilastokeskuksen Eurostatin mukaan inflaatio kohosi huhtikuussa euroalueella 7,5 prosenttiin ja Suomessa 5,6 prosenttiin.

Vastaavanlaista inflaatiopiikkiä ei ole nähty kolmeenkymmeneen vuoteen, joten varsinkin nuoremmille kuluttajille ­– ja myös meille yrityspäättäjille – tilanne on täysin uusi.

Euroalueella inflaatiota mitataan yhdenmukaistetulla kuluttajahintaindeksillä (YKHI), joka koostuu useista kulutushyödykkeistä, kuten ruoasta, energiasta ja palveluista. Näistä ennen kaikkea energian hintaa Venäjän aloittama sota on nostanut entisestään, ja muidenkin hyödykkeiden hintoja epäsuorasti.

Energiamarkkinoilla hintojen odotetaan tasaantuvan aikaisintaan ensi keväänä, joten moni tullee kiristämään kukkaronnyörejään. Samalla rahalla kun ei vain saa enää niin paljon kuin aiemmin.

Nuoret hemmottelevat itseään

Nuorten aikuisten rahankäyttö on ollut verrattain huoletonta Suomessa myös koronapandemian aikana.

Alkuvuodesta valmistuneen markkinointitoimisto dentsun Consumer Connection System -tutkimuksen (CCS) mukaan noin kolmasosa 18–34-vuotiaista suomalaisista kertoi, että heillä on tapana kuluttaa rahaa huolettomasti.

Nuoret aikuiset kuitenkin kertoivat myös suunnittelevansa huolellisesti päivittäiset ostokset, joten niin sanotut heräteostokset, viihtymiseen kuluva raha ja yleensäkin itsensä hemmottelu ovat niitä huolettomampia kulutuskohteita.

Eri ikäryhmien rahankäytön huolettomuus vs. suunnitelmallisuus Suomessa

Tutkimuksen mukaan nuoret käyttävät rahaa muun muassa ravintolakäynteihin, elokuvateattereihin, tapahtumiin ja kotiin tilattuun ruokaan – kuten myös kosmetiikkaan ja vaatteisiin.

Dentsun CCS-tutkimuksessa eläkeikäisistä vain kahdeksan prosenttia kertoi käyttävänsä rahaa huolettomasti. Mitä vanhat edellä, sitä nuoret perässä?

Asiakasymmärrys keskiöön

Markkinoijan kannalta on hyvä sisäistää myös se, että ihmiset kohtaavat tämän inflaatiohuipun hyvin erilaisista lähtökohdista. Monille on jäänyt sukanvarteen koronapandemian ajalta ylimääräistä, joten heille hintojen nousu voi olla vain ärsyttävä sivuseikka. Toiset ovat olleet lomautettuina tai joutuneet laittamaan lapun luukulle omassa yrityksessään. Heille pienikin maksukyvyn heikentyminen aiheuttaa suurta päänvaivaa.

Brändien on siis syytä miettiä, miten positioida itsensä markkinoilla näinä arvaamattomina aikoina. Tilanne vaikuttaa hyvin eri tavoin eri toimialoilla ja asiakassegmenteissä.

Mitä ihmiset haluavat myllerrysten keskellä?

Hämmennyksen keskellä ihmisillä on tapana kääntyä tutun ja turvallisen puoleen myös kulutustottumuksissaan. Markkinoinnilla voi viestiä tuttuutta ja korostaa jatkuvuutta.

Turhia riskejä pyritään välttämään jokaisella elämänalueella. Siksi esimerkiksi tuotteiden takuiden on oltava kunnossa, ja turvallisuuden tunteen luominen asiakkaan suuntaan korostuu. Turvallisuus ja laatu nousevat tärkeydessään myös halvan hinnan ohi.

Yli kolmasosa CCS-tutkimuksen vastaajista piti tärkeänä brändin vastuullisuutta niin sosiaalisissa kuin ympäristöön liittyvissä asioissa.

Laatu ja vastuullisuus kulkevat yleensä käsi kädessä, sillä esimerkiksi tuotteen pitkä käyttöikä vähentää jätteen määrää.

CCS-tutkimuksen mukaan vastuullisuus on tärkeintä nuorille aikuisille, joilla on myös tapana kuluttaa rahaa suhteessa enemmän.

Yrityksille on toinenkin tapa pitää päänsä pinnalla.

Edellisen vuosikymmenen vaihteen talouskriisin aikaan keskisuuret yritykset laajensivat hinnoittelun skaalaa ja pystyivät näin kilpailemaan halvempia hintoja vastaan.

Kun tarjolla oli halvempia tuotteita ja tuttuja laatutuotteita, asiakkaat pystyivät edelleen kääntymään saman tarjoajan puoleen kuin aiemmin, ja sitten vasta tekemään ostopäätöksensä eri hintaluokkien välillä.

Taloudellisten ja geopoliittisten myrskyjen kestoa emme pysty ennustamaan, mutta järkevien ratkaisujen avulla pystymme elämään paremmin niiden keskellä – yrityksinä ja ihmisinä.

Anna Salo
Chief Executive Officer
dentsu
LinkedIn

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

13 + fourteen =