Kai ymmärrät, mitä tarkoitan?

Kirjoittaminen on ajatusten katselemista, kirjoitti Doris Dörrie. Todella paljastavaa se onkin. Viestintätoimiston työn perustana on edelleen tekstiosaaminen: niin strategiset kuin muutenkin luovat ajatukset täytyy pystyä muotoilemaan kirjallisesti. Monelle meistä kirjoittaminen on samalla ajatusprosessi.

Tekstejä on moneen lähtöön, kuten niille asetettuja tavoitteitakin. Akvamariinissa nähdään ja analysoidaan paljon myös muiden tekstejä. Teksti kertoo aina kirjoittajastaan; kuten muissakin taidoissa, hyvää osaamista heijastaa usein vaivattomuuden tuntu. Viulunsoitto on oiva esimerkki toisesta taiteenlajista: soittoa, joka ei ole vaivatonta, on melko vaivalloista kuunnella.

Hyvä teksti ei ole kerralla selvä

Kirjoittajan ykkössääntönä on oikeinkirjoitussääntöjen hallitseminen. Yhteisesti tunnettujen sääntöjen noudattaminen helpottaa kaikkien elämää, ja ennen muuta se edistää viestin ymmärrettävyyttä.

(Sääntöjähän tunnetusti voi rikkoa, kun ne tuntee. Vain silloin niiden rikkominen voi olla tyylikeino sen sijaan, että tuloksena on vaikeatajuisuus. Totuus nimittäin on, että valitettavan harva on niin kiinnostunut tuotoksistamme, että uhraisi selvittelyyn yhtään ylimääräistä aikaa.)

Hyvä asiateksti kertoo kirjoittajan katsonnan laajuudesta, luovuudesta ja osaamisen syvyydestä – temperamentistakin. Huonon tekstin kohdalla näin ei valitettavasti ole. Olemme valmentaneet taitavia ja pitkälle koulutettuja asiantuntijoita, jotka eivät uransa kuluessa ole uhranneet ajatustakaan sille, onko heidän kirjoittamisellaan tehoa. Se on sääli, sillä erinomaista osaamista valuu silloin hukkaan.

Kirjoittajalla, joka ei ole miettinyt tekstinsä vaikuttavuutta, on kuitenkin usein spontaanina lähtökohta pelko, mörkö sängyn alla:

– En voi vähentää ammattitermistöä saati käyttää humoristisia sanankäänteitä blogissani – asiantuntijuuteni kärsii! En voi jättää aiheeseen liittyviä muita mielenkiintoisia ajatuksiani sanomatta – kerron varmuuden vuoksi laajasti yhdellä kertaa.

Ylenpalttinen turvallisuushakuisuus voi kuitenkin tehdä viestistä vähemmän vaikuttavan.

Valitse hyöty tai huvi

Selkeän ja helposti ymmärrettävissä olevan asiatekstin kirjoittaminen on aina haaste myös viestintätoimistossa. Miten saan tekstistä niin mielenkiintoisen ja hyödyllisen, että kohderyhmän kiireiset asiantuntijat kiinnostuvat – mutta niin selkeän, että he todella tulevat lukeneeksi sen? Onko tästä lukijalle iloa tai hyötyä?

Älä mene merta edemmäs kalaan. Omien tekstien luetuttaminen kollegoilla (tai lähes kenellä tahansa) pitää tason yllä ja mielen nöyränä. Kollegavoiman hyödyntäminen onnistuu mainiosti myös etänä!

 

Kirjoittajana Akvamariini –  Strateginen viestintätoimisto, joka vastaa asiakkaiden kutsuun merkityksellisin ja monikanavaisin viestintäratkaisuin.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen − ten =