Kohti parempia aikoja

Olipahan vuosi! Toista tällaista ei kukaan varmasti halua elää, mutta mitä jäikään päällimmäisenä mieleen työrintamalta ja millaisilla ajatuksilla tästä eteenpäin?

Alkuun pientä kertausta mediavuodesta 2020 TNS Kantarin mediamainonnan muutosmittarin kuvaamana: korona iski mediamainontaan huhtikuussa mainonnan määrän laskiessa -42,8 % vuoden 2019 huhtikuuhun verrattuna. Kevät ja kesä mentiin vahvasti miinuksella ja ensimmäiset positiiviset signaalit saatiin syyskuussa, jolloin mainonnan määrä oli enää -9,0 % edellisvuoden syyskuuhun verrattuna. Koko vuotta 2020 tarkastellessa mediapanostukset laskivat -11,3% edellisvuodesta, kiitos koronan.

Korona ei vaikuttanut samalla tavalla kaikkiin toimialoihin ja yksittäisiin yrityksiin; toisilta meni kaikki mahdollisuudet jatkaa toimintaansa ja toisten kohdalla korona on jopa kasvattanut markkinoita. Useammasta lähteestä on kuitenkin todettavissa, että ne markkinoijat, jotka ovat rohkeasti panostaneet ja olleet luovia mainonnan toteutuksissa tilanteen vaatimalla tavalla, ovat voittaneet niin mainonnan kontaktihinnoissa kuin mainontansa vaikuttavuudessa sekä kasvattaneet samalla liiketoimintaansa, tunnettuuttaan, asiakaskuntaansa ja myyntiään. Uskallus siis palkittiin. Ja kun elämä vähitellen tästä normalisoituu, on markkinoilla takuulla patoutunutta tarvetta kuluttaa ja investoida, jolloin markkinointi tukee jälleen kasvua.

Myös meidän kaikkien kulutustottumuksiin vuosi on vaikuttanut varsin monella tapaa ja osa muutoksista on todennäköisesti pysyviä. Epävarmuus tulevasta ja toimeentulosta, muuttunut toimeentulo, matkustusrajoitukset sekä muuttuneet päivärutiinit ja tarpeet ovat aiheuttaneet suunniteltujen hankintojen lykkäämistä. Toisaalta edessä on ollut kokonaan uusien asioiden kokeilua kuten kotikoulua ja etätyötä, uusia tapoja harrastaa ja viettää vapaa-aikaa kotona, kotiruokailun lisääntymistä sekä työ- ja vapaa-ajan rajojen hämärtymistä.

Uutisia on seurattu tavallista tarkemmin, minkä myötä uutismedioiden kulutus on ollut kasvussa. Medioita on lopetettu kannattamattomina ja osa medioista on lisännyt sisältötarjoamaansa vuoden aikana. Erityisen kiinnostavia ovat nykymedioiden uudet mahdollisuudet, erityisesti sosiaalisen median puolella ja nettiostamiseen liittyen. Esimerkkinä tästä shoppailu suoraan somesta ilman siirtymää myyjän verkkoalustalle. Näitä muutoksia tapahtuu ilman poikkeusolojakin, mutta tapahtuiko nyt enemmän tai nopeammalla vauhdilla, varmasti kyllä.

Parhaiden mahdollisten kumppanien ja yhteistyötahojen merkitys on korostunut kriisitilanteissa.  Moni yritys on miettinyt kumppaneitaan uusiksi vuoden aikana korostaen valintakriteereinä näiden kykyä joustavuuteen ja innovointiin. Samoin toimistopuolella on usealla ollut mietinnässä toimintojen tiivistäminen ja erikoistuminen ydinosaamiseen vs. palvelutarjoaman laajentaminen.

Useille meistä myös omien medioiden päivitys on ollut ajankohtaista. Samalla on mietitty, toimiiko käytössä oleva mediavalikko optimaalisesti vai olisiko sitä syytä päivittää. Jatkuvan seurannan ja mittaamisen sekä relevantin datan merkitys korostuu edelleen. On tärkeää ymmärtää, miten saatavilla oleva data saadaan palvelemaan entistä paremmin kohderyhmien tehokasta tunnistamista ja tavoittamista sekä, miten dataa voidaan hyödyntää dataohjatussa mediaostamisessa myös niissä tilanteissa, jossa osa totutuista datalähteistä ei enää ole käytössämme.

Uskon, että jatkuva ”sormi pulssilla” -asenne ja heikkojen signaalien kuulosteleminen lisääntyvät jatkossa. Ja näiden myötä kykymme reagoida muutoksiin entistä nopeammin. Vaihtoehtoisten ennusteiden rakentaminen ja puntarointi rinnakkain lisääntyvät varmasti myös. Rohkeimmat meistä ovat selkeästi asettaneet jo pohdinnassaan painopisteen tulevaan koronan jälkeiseen aikaan.

”Hyvinhän se meni” on fiilis, joka lopulta jäi viime vuodesta, ehkä yllättäenkin. Oli haastavaa, mutta paljon uutta omaksuttiin ja tulevaan voidaankin suhtautua luottavaisesti, kasvoivathan kykymme heittäytyä, innovoida ja tukea toisiamme hienosti vuoden aikana. Eli suomalaisen markkinoinnin tekijöiden itsetunto on nyt syystäkin nousussa, ja tällä virralla mennään eteenpäin.

Minna Toivola
COO
Virta UM
LinkedIn

Minna Toivola on mediatoimisto Virta UM:n operatiivinen johtaja, joka kirjoitteli ajatuksiaan vuodenvaihteessa Pyhän lumisissa maisemissa.

Virta UM on osa IPG Mediabrands Finlandia, jonka muodostavat mediatoimistot Virta UM ja Initiative, asiakasymmärrystoimisto Kuulas, mainosteknologiaan ja dataan erikoistunut asiantuntijatoimisto R3AL Helsinki, luova yksikkö Marvelous sekä tulospohjaiseen markkinointiin erikoistunut Reprise.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

4 × 4 =