Kolme taitoa, jotka jokaisen markkinoijan tulee osata tulevaisuudessa?

Koira-meemi

Yllä oleva meemi kuvaa fiiliksiäni, kun aloitin ensimmäisessä ”oman alani” työpaikassa noin 10 vuotta sitten. Suoraan koulun penkiltä, tuoreena kauppatieteiden maisterina.

Työpaikkani oli digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan konsulttitoimisto Avaus, jossa kaikki vaikuttivat hyvin osaavilta, puhuivat nopeasti ja käyttivät paljon kolmikirjaimisia lyhenteitä, joita en ymmärtänyt. Käynnissä oli käsinkosketeltava digimurros, joka tuli muuttamaan jokaista toimialaa. Älypuhelimet valtasivat markkinoita, sosiaalinen media ja digitaaliset palvelut tekivät kovasti tuloaan liiketoimintaan. Oli hyvin jännittävää olla mukana muutoksen kärkijoukoissa.

Nyt olemme taas uuden murroksen äärellä. Työn peruskäsitteet – kuka tekee työtä, mikä on työpaikka ja mistä palkka tulee, ovat kysymyksiä, joita määritellään nyt uudelleen. Niiden taustalla vaikuttavat erittäin nopeat ja suuret toimintaympäristön muutokset, kuten covid-19 sekä erilaiset teknologiset, ekologiset sekä yhteiskunnalliset megatrendit.

Markkinointi ei toimi tyhjiössä vaan nämä samat voimat vaikuttavat myös siihen. Tällä kirjoituksella haluan tarjota ajatuksia työn muuttuvasta maisemasta erityisesti markkinoinnin toimialalla. Toivottavasti se myös inspiroi tulevia markkinoijia menestymään tässä uudessa maailmassa.

Uusi, erilainen sukupolvi ottaa niskalenkin työelämästä, myös markkinointialalla

Ensimmäinen iso muutos liittyy siihen, kuka tulevaisuudessa tekee työn. Ensi vuosikymmenellä 75 % maailman työvoimasta on vuosien 1980 ja 2000 välillä syntyneitä. He arvostavat työssä eri osa-alueita kuin aiemmat sukupolvet. Heille työn merkityksellisyys, autonomia sekä itsensä kehittäminen korostuvat enemmän.

Enää ei ole olennaista vain se osaako työntekijä tehdä työn, vaan haluaako hän tehdä sen. Stabiilit urat ja työnkuvat ovat todennäköisesti takanapäin, ja tilalle on tullut jatkuva itsensä kehittäminen työelämän vaatimuksia varten.

Tämä tarkoittaa myös erilaisia ja uusia vaatimuksia työnantajille. Kuinka houkutella alan parhaita osaajia ja pitää heistä kiinni. Siitä lisää hieman tuonnempana.

Miltä markkinoinnin tekijän osaamisprofiili näyttää tulevaisuudessa?

Kun pohdin, luin ja selvitin, mistä menestyvän markkinoinnin ammattilaisen osaaminen tulisi tulevaisuudessa koostua, löysin kolme yhteistä nimittäjää.

Markkinoinnin ammattilaisen on kyettävä:

1.  Tuottamaan sellaista arvoa, jota ei voida automatisoida älykkäiden koneiden toimesta

2.  Operoimaan digitaalisissa ympäristöissä

3.  Oppimaan jatkuvasti uutta sekä mukautumaan uusiin tapoihin työskennellä – jopa uusiin ammatteihin

Mitä nämä sitten tarkoittavat käytännössä?

1.     Kriittinen ajattelu, itsensä johtaminen ja ”pehmeät” taidot ovat entistä arvokkaampia

Yhtäältä tämä tarkoittaa sitä, että ns. ”pehmeät taidot”, kuten yhteistyökyky, luova ongelmanratkaisu ja tunneäly kasvattavat arvoaan entisestään, kun teknologia muuttaa työtehtäviämme. Toisaalta työmme muuttuu samaan aikaan myös yhä itsenäisemmäksi ja verkostoituneemmaksi kun kilpailukenttä laajenee globaaliksi, jopa yksilö- ja tehtäväkohtaisesti. Työstä tulee projektimaisempaa ja työt saattavat siirtyä enemmän erilaisiin osaajaverkostoihin. Tekoälyn viime vuosien huimat loikat vauhdittavat tätä kehitystä.

2.     Digitaaliset taidot ovat entistä tärkeämpiä tekoälyn aikakaudella

Vuoden 2023 hypekäyrän huipulla on vahvasti tekoäly. On puhuttu paljon siitä, viekö tekoälyn kehitys meiltä työpaikat tulevaisuudessa. Itse uskon ja toivon, että näin ei tule tapahtumaan ainakaan lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä. Toisaalta uskon, että tekoäly vie meiltä nykyiset työnkuvat.

South by Southwest -tapahtumassa futuristi Ian Beachcraft piti mielenkiintoisen puheenvuoron siitä, kuinka tekoäly muuttaa osaamisprofiilejamme T-mallista enemmän V-malliin. Tämä on ainakin kaltaiselleni generalistille mielenkiintoinen ajatus.

Töitä, joihin aikaisemmin vaadittiin useita osaajia, pystytään nyt toteuttamaan jopa yhden ammattilaisen voimin.

Tulevaisuudessa voin tekoälyn avustuksella venyttää osaamistani ydinosaamiseni ulkopuolelle entistä laajemmin. Tekoälytyökalujen avulla voin ehkä tehdä osan niistä töistä, joihin tarvitsin aiemmin aina data-analyytikon tai graafikon apua. Kykenen siis tekemään (kevyttä) data-analyysiä ilman kokemusta vaadittavista ohjelmointikielistä tai muokkaamaan kuvaa tai videota ilman syvällistä Photoshopin tai Premieren osaamista. Voin kysyä syväosaajilta ennemminkin suuntaa, apua ja laadun tarkistusta, että kaikki on kunnossa.

Lähde: Salem Group 2023

Uskon, että tällaisen kehityksen myötä yksittäiset huippuosaajat pystyvät moninkertaistamaan tuottavuutensa. Töitä, joihin aikaisemmin vaadittiin useita osaajia, pystytään nyt toteuttamaan jopa yhden ammattilaisen voimin.

3.     Elinikäinen oppiminen ja muuntautumiskyky on oma taitonsa

Tulevaisuudessa kilpailukyky syntyy yhä enemmän oppimisesta ja uudelleen oppimisesta. Vanha osaaminen happanee yhä nopeammin ja oppisen sykli kiihtyy. Kyky oppia uutta sekä kyky mukautua uusiin tapoihin työskennellä sekä operoida uusissa digiympäristöissä onkin kovaa valuuttaa tulevaisuudessa.

Tämä herättää mielenkiintoisen kysymyksen siitä, kenen vastuulla koulutus ja uudelleenkoulutus on, kun esim. nuoruudessa hankittu tutkinto ei enää vastaakaan työelämän vaatimuksiin? Onko vastuu ihmisellä itsellään? Työnantajalla? Vai yhteiskunnalla? Yritysten tulisi ainakin nähdä tämä potentiaalisena kilpailuetuna, sillä jatkuva oppiminen työn kautta on asia, jota arvostavat kaiken ikäiset työntekijät.

Lähde: FutureLearn 2022

Yhteenveto

Uskon, että rohkeus ja uteliaisuus uuden oppimista kohtaan ovat valttia nyt ja myös tulevaisuudessa jokaiselle markkinointialan työntekijälle. Luovan ajattelukyvyn, ongelmanratkaisun ja teknologisten kyvykkyyksien hyödyntäminen sekä “pehmeiden taitojen” merkitys korostuvat jatkossa yhä enemmän.

Yrityksien näkökulmasta voittajana selviytyvät ne työnantajat, jotka ymmärtävät uuden sukupolven henkilökohtaisen kehityksen tarpeen, joustavan työnteon toiveen sekä vahvan arvopohjan tärkeyden.

Ville Fredrikson
Ville on digitaalisen maailman väsymätön opiskelija. Hän työskentelee Dagmarissa digitaalisen transformaation konsulttina.

 

Lähteet:

FutureLearn 2022
Studentwork 2021
Salem Group 2023
South By Southwest 2023 – Ian Beachcraft: How AI and the Metaverse will Shape Society

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

16 − sixteen =