Koronasyksyn työyhteisö-viestinnässä ei ole tilaa selityksille

Poikkeustila tarjoaa työyhteisöviestijöille ennennäkemättömän tilaisuuden vaikuttaa. Tänä syksynä on vaikea valittaa, etteikö viestintäosastoa otettaisi tosissaan.

Toimin elokuussa Työyhteisöviestintä Forum 2020 -tapahtuman puheenjohtajana ja päivystin Helsingin Punavuoressa studiossa, jonne esiintyjät tulivat paikalle yksi kerrallaan. Vuorovaikutus yleisön kanssa hoitui chatin kautta. Ennen tapahtumaa oli jouduttu ratkaisemaan monta viestinnällistä ongelmaa, koska alun perin Suomen sisäisten viestijöiden oli tarkoitus kokoontua kahdeksi päiväksi yhteen ihan fyysisesti. Ongelmanratkaisu on viestinnän ammattilaisille ollut töissä aina arkipäivää, mutta korona on kärjistänyt ja lisännyt pulmia lähes kaikissa organisaatioissa. Ratkaisijoille onkin ollut tarvetta.

Paikka johdon puheille on pedattu

Korona muutti työyhteisöviestijöiden työssä paljon. Monessa yrityksessä pakka on ollut levällään – tai jos ei pakka niin ainakin henkilöstö. Jano tietoon ja tarve viestintään on nyt loputon. Aikaisemmin monessa organisaatiossa on koettu, ettei viestintä ole ollut sitä kuuluisaa core-tekemistä, vaan lähinnä ydinliiketoiminnan oheistoiminto. Ei enää. Jos tässä poikkeustilan aikana ei onnistuta viestinnässä, ei koko core-tekemistä ole kohta jäljellä.

Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola sanoi tapahtumassa, että hänen mielestään viestintätyö ei ikinä ole ollut niin merkityksellistä kuin koronan aikaan. Wärtsilän sisäisen viestinnän päällikkö Anna Saura taas muistutti, että viestintä kiinnostaa yritysjohtajia nyt enemmän kuin ikinä.

Poikkeuksellisena aikana ei viestijöiden ole vaikea päästä johdon puheille ja harvassa yrityksessä on varaa tai uskallusta sivuuttaa työyhteisöviestinnän tärkeyttä. Tosin odotukset ovat usein kovat, eikä työ välttämättä ole lainkaan helppoa.

Huono viestintä jättää pitkät jäljet

Kriisin aikainen ja sen jälkeinen huono viestintä jättää jälkiä, jotka näkyvät paitsi työyhteisössä, myös yhtä lailla ulospäin. Tarinat huonosti hoidetuista yt-neuvotteluista leviävät herkästi sosiaalisessa mediassa: tyytymättömät työntekijät kertovat viimeistään Jodelissa, miten heidän yrityksessään asiat menivät. Tämä voi tuntua epäreilulta, mutta nyt eivät selittelyt auta.

Me viestijät olemme avainasemassa rakentamassa hajallaan olevia työyhteisöjä ja varmistamassa, että työkaverimme muistavat, miksi haluavat tulla joka päivä töihin juuri omaan organisaatioonsa. Työssä tarvitaan selkeyttä, näkemystä ja uusia ideoita.

Viestijöillä onkin tänä syksynä edessä uransa suurin ratkaistava ongelma. Nyt on näytettävä, mitä hyötyä ammattimaisesti hoidetusta työyhteisöviestinnästä on käytännössä. Latu on auki ja meitä kuunnellaan.

Vinkit työyhteisöviestintään

  1. Aseta tavoitteet
  2. Mieti, keitä tarvitset puolellesi asioiden edistämiseksi
  3. Pidä huoli omasta jaksamisesta

 

Kirjoittaja Simo Arvo on Drumin projektijohtaja, jonka lempiääni on meri.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five − 2 =